Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Utrolig lav rente?

Startet av Jejl, mandag 22. mai 2017, klokken 17:38

« forrige - neste »

Jejl

Så en video for litt siden på Youtube der det var en i USA som brukte en boks med to ledninger til to schuko kontakter som var på to forskjellige kurser, og fikk (mer enn) doblet ladehastigheten.
Finnes dette i Europa også?

OleJA

I tillegg til at dette er galskap i utgangspunktet, så vil nok 3 fase nett vs 2 fase innføre ytterlige spektakulære måter dette kan feile på. :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Skal dette fungere må du faktisk ha full info om nettet, og hvordan faselederene er koblet til schukoene. Det har forresten vært diskutert på forumet tidligere, og det var ikke lurt da heller :)

Batteritralla

Schuko har vel ALDRI vært lurt - sånn generellt . .
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sjokomelk

Sitat fra: Jejl på tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:17
Så en video for litt siden på Youtube der det var en i USA som brukte en boks med to ledninger til to schuko kontakter som var på to forskjellige kurser, og fikk (mer enn) doblet ladehastigheten.
Finnes dette i Europa også?
Det var nok ikke Schuko, men NEMA 5-15/5-20.
I USA har de 120/240V "splitt-fase" inn til privatboliger. Så hvis du ikke har jordfeilbryter og finner to kurser på hver sin 120V fase, kan du få 240V. Men det normale der er å bruke en fastmontert ladestasjon koblet til 240V.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

jlan

 :-1-:Å koble sammen samme faseledere fra forskjellige kurser er svært farlig. Du vil da i praksis doble sikringsstørrelsen for alt på de to kursene, og det vil ligge full spenning over pinnene hvis den ene pluggen trekkes ut.

:-1-:En tofase eller trefase kobling hvor bare en pinn kobles til i den ene pluggen er ørlite mindre livsfarlig, men fortsatt langt utenfor regelverk og sunn fornuft.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Espen Hugaas Andersen

Utfordringen med å få det til å fungere med å trekke strøm fra to kurser er jordfeilvernet. Det må gå nøyaktig like mye strøm inn og ut av hver kurs (maks ca 30 mA forskjell), ellers slår jordfeilvernet ut, og det er svært vanskelig å få til så nøyaktig fordeling. Man trenger i praksis to skilletrafoer og litt diverse annet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Mange har felles jordfeilbryter for alle kursene, men uansett, GLEM DET !
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

aness

Nå kommer jeg aldri til å forsøke en slik kobling, og ihvertfall ikke med schuko, men jeg blir litt nyskjerrig for det..

Hvis man ser bort ifra åpenbare ting som at en schuko kan kobles feil vei og at ledninger må være skikkelig dimensjonert: hva er forskjellen på dette og koblingen av 2-fas (fra 3-fas 230V) som "alle" skryter av på Teslas wall connector?

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2017, klokken 08:57
Mange har felles jordfeilbryter for alle kursene, men uansett, GLEM DET !

Fint jeg har jordfeilvarsler, for da er det bare å teipe over buzzeren, så pipern ikke så høyt...  ::)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 15. mars 2017, klokken 21:34
Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2017, klokken 08:57
Mange har felles jordfeilbryter for alle kursene, men uansett, GLEM DET !

Fint jeg har jordfeilvarsler, for da er det bare å teipe over buzzeren, så pipern ikke så høyt...  ::)
Fint, da gjenstår bare faren for elektrisk støt, kortsluttning og ovebelastning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jlan

#11
Sitat fra: aness på onsdag 15. mars 2017, klokken 19:32
Nå kommer jeg aldri til å forsøke en slik kobling, og ihvertfall ikke med schuko, men jeg blir litt nyskjerrig for det..

Hvis man ser bort ifra åpenbare ting som at en schuko kan kobles feil vei og at ledninger må være skikkelig dimensjonert: hva er forskjellen på dette og koblingen av 2-fas (fra 3-fas 230V) som "alle" skryter av på Teslas wall connector?
Vel, strøm er strøm, uansett hvilken kontakt den kommer ut av. Schuko gir kobling til 2 av 3 faseledere. Den tredje kan man kanskje finne i en annen schuko. To 16A sikringskurser ulovlig (edit: og livsfarlig) koblet i parallell gir 32A (edit: forutsatt ca. samme ledningsmotstand i de to kursene). Så vil det være i henhold til denne listen (hvis en har en egnet ladestasjon eller UMC adapter):
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.msg471611.html#msg471611
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Griffel

#12
Sitat fra: jlan på torsdag 16. mars 2017, klokken 10:44
Sitat fra: aness på onsdag 15. mars 2017, klokken 19:32
Nå kommer jeg aldri til å forsøke en slik kobling, og ihvertfall ikke med schuko, men jeg blir litt nyskjerrig for det..

Hvis man ser bort ifra åpenbare ting som at en schuko kan kobles feil vei og at ledninger må være skikkelig dimensjonert: hva er forskjellen på dette og koblingen av 2-fas (fra 3-fas 230V) som "alle" skryter av på Teslas wall connector?
Vel, strøm er strøm, uansett hvilken kontakt den kommer ut av. Schuko gir kobling til 2 av 3 faseledere. Den tredje kan man kanskje finne i en annen schuko.
:-1-:
Det er jo litt tilfeldig det da, og en forutsetter jo stadig at en ikke har jordfeilbryter på disse kursene. Selv uten jordfeilbryter forutsetter du at strømmen fordeler seg ganske likt på disse to kursene for å unngå overbelastning av den ene. Du har jo heller ingen kontroll på hvilken vei du setter inn et schuko støpsel. Dessuten kan en jo risikere å ta livet av andre som uforvarende trekker ut en slik kontakt. 

Og skulle noe galt skje, som det sikkert gjør før eller siden i et slik opplegg er det nok ingen trøst å få i et forsikringsselskap, kun avkortninger og erstatningsansvar.

I tillegg til lovbrudd-
Her brytes alle råd mot forhøyet risiko:
Mangel på jordfeilbryter (spesielt ille ved en "2-fas kobling" av ladelikeretter, med en felles forankoblet jordfeilbryter eller jordfeilvarsler risikerer du at heller ikke de virker.)
For høy kontinuerlig belastning av schuko
Rissiko for personskading
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

Har masse utstyr på jobb som er koblet til flere enn en schuko.. ;)

Da går selvfølgelig hver kontakt til separat strømforsyning. Sammenkobling skjer altså på DC-siden, en switchende powersupply er i praksis et galvanisk skille så faren for jordfeil er minimal. Det burde være trivielt å gjøre samme på en elbil, altså *to* ladere med hver sin AC-tilkobling.

Hvis derimot sammenkoblingen skjer på AC-siden, *uten* noen form for beskyttende elektronikk..da kan resultatet bli interessant.. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

Sitat fra: ladov på torsdag 16. mars 2017, klokken 21:44
Har masse utstyr på jobb som er koblet til flere enn en schuko.. ;)

Da går selvfølgelig hver kontakt til separat strømforsyning.
I stua har jeg to lamper koblet til hver sin stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA