Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal du sitte oppe i natt for å se live stream av launch av Model X? :-)

Startet av Bjoris, onsdag 30. september 2015, klokken 05:53

« forrige - neste »

nr1rayner

@Lynet
Du snakker om braketten nå vel? Altså "ørene" på bremseklossene? Har banket løs noen klosser som sitter godt fast der, så kan skrive under på at det er et problem ja.
Glidepinner/-bolter er nok ikke et problem på Leaf, enda. Men tro meg, de kommer til å gå tregt/sitte fast på en Leaf også om noen år.
Kan ikke huske noen pinner (eller stempel for den del) som IKKE er beskyttet med en gummihette.
Med tidenes tann sprekker/revner gummien, men jeg har en mistanke om at vann, salt og skitt kommer innenfor gummien uansett hvor god denne gummien er, spesielt til pinnene, men selvsagt også på selve stempelet.

Som nevnt i noen andre tråder, jeg har totalt eid litt over 30 biler og gjort alt arbeid selv. Mesteparten av bilene har vært ca 8-15 år gamle, så kan trygt si at jeg har sett endel brune flater..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 Sele & nr1rayner,
Vet ikke hvor mange calipere til forskjellige biler jeg har liggende i garagen, noen i molekyler, andre hele.
(Bilde 1 under)
Vet heller ikke hvor mange jeg har overhalt de siste 4 tiårene, men det er mange. I tillegg har jeg tatt
sund hovedcylindre, ABS sentraler, dreid opp bremsecyl. til veteranbiler, dreid stempler til samme fra scratch..
Har noen av dere noen gang demontert en caliper fullstendig ?
Disse glidepinnene dere maser om går i gummiforinger som er presset inn i cylinderdelen av caliperen,
disse skal helst IKKE smøres grunnes at det finns fett som løser opp foringen...(bilde 3 under)

Pinnene selv er laget av et rustfritt matriale, trolig en crom/vanadium blanding siden de er ganske myke.
(bilde 2)

Som flere er inne på er det et problem at klossene ruster fast i klaven. Javisst, på en 15 år gammel Passat,
ikke på en 3 år gammel Leaf med galvanisert klave !! Her er det ingenting mekanisk du ikke kan fikse med
litt hard bremsefot nå og da ...!

 
SitatEn calipers svakeste punkt er ikke stempelet fordi det er beskyttet av en tetning og er i prinsippet i et lukket system. Da så fremt bremsevæske blir byttet i henhold til intervaller.

Sele. Det blir ikke mere riktig- uansett hvor mange ganger du gjentar det . Den delen av stemplet som til
enhver tid befinner seg utenfor pakningen i caliperens cylinderdel, har ingen bremsevæske rundt seg..
Det hjelper heller ikke å bytte bremsevæske fordi den delen av stempelet som ruster, går i luft, kun beskyttet
av en støvmansjett !
Ellers er det riktig at alle deler i bremsesystemet som går i bremsevæske er beskyttet, og de ruster da heller
ikke, og det gjelder selv om du ikke bytter bremsevæske.
Jeg har plukket istykker bremsene på biler som beviselig har gått 15 år uten skifte av br.væske og heller
ikke der er det noen som helst tegn på rust på deler som har gått i br.væske ..

Man kan faktisk ikke argumentere for årlig skifte av br.væske så lenge 3 av verdens 5 største bilprodusenter
ikke engang har skifte i serviceregimet. Det man kan argumentere for er at hvis, og jeg mener "hvis" all
denne br.væske virkelig ble skiftet på service er det et betydlig miljøproblem!

Der det kan argumenteres for punktvis skifte er på biler med trommelbrems bak ( det gjelder ikke Leaf)
Dette fordi her vil pakningene ( som er festet på stemplene) gå ut i fra det væskefylte området under bremsing.
Det gjør at pakninger går over et område i cylinderen som ikke har være dekket av væske og den vil også
grunnet utformingen hente fuktighet inn i br. væska. Men som sagt, dette gjelder ikke Leaf.

Så, Sele, for meg virker det som du driver å gjentar det samme feilaktige mantret om og om igjen, jeg
må si jeg stiller meg faktisk tvilende til om du noen gang har plukket istykker en bremsecaliper ?
nr1rayner- du kan ete bollen din selv  ;)

Sele

#17
Mener du at man kjører med de samme klossene i 15 år? Da vil man i så fall få problemer med stempel og alt av deler på caliperen da mye av stempelet kommer utenfor beskyttelsesmansjett pga slitasje på klossene. Man bytter da klosser og da er det nå for meg helt normalt og gjøre rent i holderen for bremseklossene.

Harde oppbremsinger i ny og ne er ingen service. Ja jeg har demontert calippere,motorer,girkasser etc og har demontert min veteran Cadillac Eldorado og bygget den opp på nytt,eneste jeg ikke gjorde var lakkeringen.

Din mening er som min ingen fasit forskjellen er at jeg går ikke ut og anbefaler og droppe serviceprogrammene til bilprodusentene.

Jeg har og vært ute for at det har rustet bak gummiforingene til glideboltene slik at gummiforingene har klemt på glidebolt og forårsaket heng på bremsene.



bob-bob

Jeg er enig med Rayner1 og Sele.  Og - jeg HAR demontert utallige calipere og utføre service på mine veteranbiler selv. Jeg driver også med racing  og er min egen mekaniker og tekniker samt kjører selv ! Mener at jeg har godt med erfaring.  Bytter bremsevæske selv på min trekkbil ( Tahoe) hvært 3 år som minimum. Bremsevæsken mettes med fuktighet selv om bremsystemet er lukket , det er elementær fysikk. Hvor lang tid det tar ? Vel det kan ta mange år , eller få år. Skifter man hvert 3 år så er man godt innenfor sikkerhetsmarginer , selv om man sikkert ikke trenger å skifte før etter 5-6 år. Jeg liker å være sikker. Nissan skifter bremsevæske på service etter 3 år.  Sikkert ikke fordi de er kunnskapsløse tror jeg......  Tar med en artikkel fra nettet jeg !   https://www.cars.com/articles/how-often-do-i-need-to-change-my-brake-fluid-1420680336417/

nr1rayner

#19
Godt med boller, så lenge det er rosiner i de  ;)

Har dessverre åpnet noen kalipre ja. Har vært borti typen jeg ikke klarte å presse ut med trykkluft, men måtte sette den tilbake på bilen og bruke hydraulikkrafta for å få de til å poppe ut. Har pusset ned det verste av rust med det jeg har utstyr til for å få de til å gli i det hele tatt. Og ja, det er nok i all hovedsak den ytterste delen som ruster. Men såfremt denne rustdelen ikke havner på/innenfor pakningen medfører den jo heller ikke noe problem.
Har også pusset ned mengder av rust på "rustfrie" pinner, joda, skulle helst kjøpt nye, men så er det også rust i glidehullene, så man også burde byttet braketten og det koster jeg bare ikke på en bil til 30'..

Pinner/bolter er smurt opp fra fabrikk. De fleste typer fett fører til at gummi svulmer opp, derfor finnes det spesialfett til dette, og det er svært viktig å bruke riktig fett her. Husker ikke hva de kaller det, det var vel petroleumsfritt fett?
Kjøpte selv en tube (tannkremtubestørrelse) som mest sannsynlig varer i 10 år med mitt bruk.

Har presset ut ganske mange liter nesten svart bremsevæske av biler jeg har kjøpt med ukjent historikk. På Keweten jeg hadde (-92-modell) kom det ut klumper. Usikker på hvor mye det var skiftet på den, men det er vel ingen tvil om at det ikke akkurat var gjort for ofte.
Slik oppbrukt væske kan også føre med seg slitasje og derav lekkasje på hovedsylinder.
Å si at man ikke trenger å skifte bremsevæske sidestiller jeg med girkasser og differ "filled for life". Hvis man mener livstiden er 5-8 år og max 200'km, ok. Men forventer man lengre levetid, bytt!
Hva produsenten foreskriver behøver ikke å være riktig  ;)
På de aller aller fleste biler er også begge disse en så enkel og billig operasjon at det er ingen grunn å droppe. Nei, du får aldri byttet ut alt. Det gjør du heller ikke med servoolje, men den nesten svarte væska som var i Mondeoen min for noen mnd siden er nå blank og fin etter å brukt ca 2 liter. Så ingen tvil om at man får byttet mesteparten med litt innsats, 80% ny og 20% gammel væske er bedre enn 100% gammel væske.
Årlig skift av br.væske kan jeg ikke huske å ha sett, synes å huske at hvert 2. år har vært det normalt foreskrevne. Mulig også det er "overkill" og man kunne sagt 4 år, men jeg mener uansett man bør bytte, selv om systemet er hermetisk lukket.


Hjertens enig i mye du skriver nå doldis, det eneste problemet man skal se på Leafer nå er klosser som går tregt, de bør være for nye til noe annet enda. Kraftig oppbremsing innimellom er selvsagt bare bra (såfremt du ikke har en klegg som ikke kan å telle til 3 bak deg..), men jeg sverger uansett til å åpne nå og da for å fjerne med håndkraft. Litt rengjøring nå og da er bedre enn storrengjøring...
Pinner og stempel som ruster fast BØR være noen år frem i tid.
Men, om 5 år? er nok saken en annen for de første årgangene av Leaf.
Da velger jeg heller å ha et preventivt bilhold hele veien for å utsette, eller kanskje unngå, slike problemer.
Med en ekstra titt på bremsene ved hjulbytte oppdager man også event. gummitetninger som er sprukket, og forhåpentligvis får skiftet de før skaden blir uopprettelig og delene havner i kassa di  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ref bob's link:
Denne setningen likte jeg, og den kan man vel også bite seg merke i:
"Brake fluid is as vital to stopping a vehicle as engine oil is to keeping it going, but it doesn't get as much attention as it deserves."
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

#21
 Ja,ja gutter, da tror jeg vi er enig om å være uenig. Uansett kan en godt blåse rent og smøre både sporet
klossene går i og glideflaten i klaven, men ikke hvert år på en sgs. ny bil! La bremser være bremser de første
5 åra og la bremsevæska være i fred i 10 år eller 150K km.Best for miljøet,bilen og lommeboka... ;)

La meg bare legge til at den bremseservicen som dere gjør på deres egne biler er ikke alltid den samme som blir gjort (eller ugjort  ) under service på et verksted selv om det kalles det samme......Jeg tror faktisk ingen av
deres biler har tatt skade av det, for å si det sånn  ;)

Sele

Vi kan vel konstantere at flesteparten liker og ha forebyggende vedlikehold på bilen sin mens noen ønsker og reparere når man får et havari..

doldis1

Sitat fra: Sele på fredag 24. mars 2017, klokken 10:54
Vi kan vel konstantere at flesteparten liker og ha forebyggende vedlikehold på bilen sin mens noen ønsker og reparere når man får et havari..

Du argumenterer ikke med fakta men med floskler, den samme metoden brukes forøvrig av bilindustrien
når de lobber uvitende politikere. Bare de så mye som hvisker "miljø" eller "traffikksikkerhet" svarer
politikerne med å påføre konsumentene nye, unødige utgifter

Sele

Påstandene dine bør dokumenteres og da ikke med fordommer og enkelthendelser.

doldis1

 Jeg misstenker også at inleggene dine kun er ment for å provosere fram svar....

La oss se litt på en av dine siste innlegg:

SitatMener du at man kjører med de samme klossene i 15 år? Da vil man i så fall få problemer med stempel og alt av deler på caliperen da mye av stempelet kommer utenfor beskyttelsesmansjett pga slitasje på klossene
.
Så det du mener er at stempelet kommer lenger ut hvis en sliter ut klossene på 15 år isteden for på 5 ?

SitatMener du at man kjører med de samme klossene i 15 år? Man bytter da klosser og da er det nå for meg helt normalt og gjøre rent i holderen for bremseklossene.
Hvem har snakket om å ikke gjøre rent når man bytter klosser ?

SitatJeg har og vært ute for at det har rustet bak gummiforingene til glideboltene slik at gummiforingene har klemt på glidebolt og forårsaket heng på bremsene
.

Det har jeg og men hva er poenget?
Å ta disse foringene ut av caliperen kommer i kategorien "full demontering" Finns inget serviceregime
i verden som inneholder demontering av disse ....
Sele, dette blir rett og slett for dumt, enten er dine innlegg kun ment å provosere fram svar ellers vet du
rett og slett fint lite om bil.
I begge tilfeller er jeg ferdig med denne tråden...




Sele

#26
1. Hvordan du kan tolke mitt innlegg slik anner jeg ikke hvordan er mulig og du må også se det i sammenheng med ditt innlegg som jeg svarte på.

2. Den tolkningen henger heller ikke på greip. Ditt poeng var jo at bremsene var et problem på en 15år gammel bil men ikke en bil som var 2-3 år gammel. Ikke enig for en 15år gammel bil med forrebyggende vedlikehold vil ikke ha problemer med bremsene.

3. Poenget er at ved forrebyggende vedlikehold vil slikt bli oppdaget før man får et havari og en større kostnad på bilen.

Når man kommer med påstander som man mener avviker fra det som bilprodusentene mener er korrekt for biltypen så burde det ikke være noe problem og dokumentere sin påstand,og da ikke ut i fra tro og fordommer.

doldis1

Jeg er ferdig med denne tråden, ferdig med alt som har med service på Leaf-bremser å gjøre faktisk  :D
La oss bare være enige om å være uenig i denne, ok ?

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA