Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: samtidighetsfaktor 1 (lovbestemt).

Startet av singh95, onsdag 24. mai 2017, klokken 16:42

« forrige - neste »

singh95

Hei! Har nettopp kjøpt meg en 30.000 km, Leaf 2013. Fikk den i går, og er meget fornøyd.

1. En ting jeg syntes er rart er at man ikke kan se batteri% på trip computeren, noe man kan på en Leaf min kompis har. Vet noen hvordan man fikser det?

2. Sparer man så mye batteri/km av å kjøre på eco og b mode? Siden jeg fikk bilen har jeg bare kjørt med de, er det egentlig vits?

3. Om man lader hver dag, to ganger daglig vil det "ødelegge" batteriet?

Håper på gode svar, hørt masse bra om dette forumet.

Øyst1

Hei, og gratulerer med ny bil.

For å svare på noe av det du lurer på.

1. Prosentvisning kom på de nyere generasjonene. Vet ikke helt når det kom, men alle 30 kWH utgavene har denne funksjonen. Det er ikke noe du kan gjøre for å få denne, annet enn å kjøpe Leafspy. Dette er en app du har på mobilen, og så må du kjøpe en liten sender som kobles til bilen. Dette vil gi deg ganske mye mer informasjon.

2. Er nok delte meninger om eco og B. Dersom du er veldig lett på foten, så kan du skru av ECO. B derimot er greit å bruke, spesielt i by kjøring.
Eco og B sammen generer mer strøm når du slipper gassen, enn bare B alene.
Personlig synes jeg det er mer behagelig å kjøre med ECO. Bilen blir lettere å kjøre jevnt med, og på glatta spinner den ikke så fort. ECO struper også varmeanlegget litt, så det ikke bruker så mye strøm.
Men smak og behag, da mange liker at bilen er kjappere i responsen, slik den er uten ECO!

3. Varme ødelegger batterie. Men Norge er ganske ideelt når det kommer til temperatur for batteri.
Det er mange tanker rundt lading. På din bil kan du sette at den ikke skal lade mer enn 80 prosent. Dette for å spare batteriet.
På 30kWh utgavene er ikke dette mulig.
Men så er det flere her inne som lader flere ganger daglig. Og opp til 100 % hver natt, og de har batterier som holder veldig bra, selv når de nærmer seg 100 000 kjørte km.

Jeg tenker at det er en bil som skal brukes, så lad i vei.
Det er som sagt veldig varmt vær og overopphetet batteri som er verste fiende! Derav en del importleafer, fra USA, som har mistet flere streker enn "norske" biler.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

%-visning kom på gen 2, i 2013.
Har du B-mode har du gen2, har du ikke det har du gen 1..

Jeg kan ikke fordra eco, må trå hardere på gassen enn i bussen. Men det er en smakssak. Besparelsen er vel enda ikke bevist, men jeg tviler sterkt på at den er så betydelig som det Nissan påstår.

Lad når du kan, ikke når du må.
Fulladet batteri i høy temperatur knekker batteri.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA