Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade fra 2 stk schuko kontakter samtidig

Startet av Soulranger, onsdag 15. mars 2017, klokken 19:32

« forrige - neste »

Soulranger

Hei! Jeg lurer på hvilken effekt folk har på hurtigladere?
Jeg ladet i går med følgende resultater:

Varighet:    19m
kWh:           13,23
Snitt kW:     39,8
Ute temp.:  4 plussgrader


Kjørte bilen fra 100% ned til ca 34% rett før ladingen.

nr1rayner

Mer interessant er når du stoppet ladingen.
Soul-batteriet lader, såvidt jeg vet, omtrent som 30kwh i Leafen, temmelig jevnt i området 0-80%.
Det er ekstrem forskjell på et 24 og 30-batteri i Leaf hva gjelder QC, spesielt på høy SOC.
På 24 avtar effekten på ca 50%, mens på 30 avtar effekten først på 80-85% eller deromkring.
På ca 80% lader vel fortsatt et 30-batteri på rundt 40kW, mens på 24-batteriet er du ned på, eller kanskje under 20kW..
Så en QC på f.eks. 10-50% eller 20-60% vil gi høyere snitt kW enn en lading på 50-90%.

Utetemp har vel egentlig ikke så mye å si, men batteritemp har MYE å si  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kVArh

#2
Her er mine ladinger i følge ladehistorikken min på GrønnKontakt's hurtigladestasjoner i 2016:
Antall ladinger:   24
Gjennomsnitt:   33,64 kW
Maks:              45,65 kW
Min:                25,40 kW
Gjennomsnittpris: kr 4,62/kWh
Makspris:             kr 6,49/kWh
Minpris:               kr 3,00/kWh

Dette er de "praktiske" tallene.  Vi kan altså forvente ca 33kW effekt og prisen blir ca kr 4,60/kWh.
Hvis det er slik at energien som er levert deles på den tiden man er tilkoblet så vil effekten være litt høyere en vist.  De dårligste resultatene kan kanskje forklares med at bilen har vært tilkoblet noe tid etter at ladingen er avsluttet og temperaturforhold. Normalt kobler jeg i fra nokså umiddelbart. Har "observert"  meg selv og ser at det tar 10-15 sekunder å legge fra seg bok eller avis, komme seg ut av bilen og koble fra. Ladingen er foretatt fordelt over hele året. Det har vært temperaturer fra noen få minusgrader (bor på Sørlandet) opp til kanskje 25 grader.

Forøvrig ser jeg at Fortum Charge&Drive's nye portal ikke gir deg ladet energi i ladehistorikken.
Som å gå ut av en butikk med en kvittering som sier:
1 stk pose med noen varer   kr  50,-. 
Jeg synes det er noe kleint!
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Soulranger

Takk for svar.

"Mer interessant er når du stoppet ladingen."
Dette glemte jeg å skrive ja. Jeg avsluttet ladingen på 81-82% fordi jeg synes det gikk for lenge mellom prosentene på "topp". Batteriet regner jeg med var godt og varmt siden kjøreturen startet med forvarmet bil og jeg kjørte i 90-sone stort sett hele veien til laderen.

"Gjennomsnitt:   33,64 kW
Maks:              45,65 kW
Min:                25,40 kW"
Takk for denne, akkurat slikt jeg var ute etter å se. Pussig å se lading helt nede på 25-tallet. Har du ladet fra 83% og opp noen ganger kanskje? Såvidt jeg vet skal ikke statistikken ta med tiden etter ladingen er avslutta (ifølge en jeg snakket med på telefon i GK låser kabelen opp når laderen stopper og da kan nestemann overta om man har parkert fornuftig). Men jeg har ikke lagt merke til dette selv da jeg ikke har hurtigladet så mange ganger.

kVArh

Helt untaksvis lader jeg til mer en 83/84 %.  Det vil nok være noen få ladinger forbi 83%.
På den andre siden ser det ut til å være vanskelig å kommer over  45kW effekt  og under kr 3,00.

Hvis Fortum hadde gjort jobben sin og gitt meg ladet energi (i ladehistorikken)  så kunne dette blitt mer interessant.
Hvem leverer best?
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

nr1rayner

Ta en titt i denne tråden for Leaf.

Som sagt vil jeg tro Soul-batteriet vil bli tilsvarende et 30kwh hos Leaf.
Så deres QC blir vel tilsvarende som denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28579.msg492307.html#msg492307
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Soulranger

Interessant. Jeg hadde i grunn trodd at hurtigladingen skulle gå kjappere på Soul enn det gjør for Leaf (30kWh)- siden Soul er dimensjonert for 100kW QC effekt. Det går fort nok for meg altså, men likevel interessant. ☺️

Noen som har ladet på 100kW lader her og har noe data for det?

birkeland

I denne tråden på det amerikanske forumet er det masse grafer for hvordan lading med CHAdeMO oppfører seg på Kia Soul EV:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=685

sylwester

#8
Jeg tittet på brosjyre og prisliste og Kia skriver ikke noe om at den har 100kW. 100kW er noe ladestasjonen kan gi hvis bilen tåler 500V. Hvis Kia ikek vil ha 500V medn 400V så blir maks ladehastighet på Chademo med 200A 80kW og ikke 100kW. Akkurat som med 50kW så vil det i praksis ligge litt under, kansje på 75kW som er det samme Ioniq har i brosjyren sin?

I likhet med 50kW-lading vil jeg tro at dette kun skjer på den nedre delen av SOC og kansje stopper opp før 50kW-grafen som er ved 70%. Dvs. å lade en Soul til 84% er mye mindre økonomisk enn å stoppe på 70%. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Akkurat nå så har det ikke noe å si  med 70 eller 100 kW på Chademo. Pluggen støtter ikke mer enn 62,5 kW nå som beskrevet i standarden, så ingen får mer enn det.0

sylwester

62,5 høres jo ut som om du har lest 1,0-standarden der maks er 125A og 500V. 125A*500V=62,5kW, eller 50 for Kia. Jeg tviler på at det er begrensningen mellom Kia og en ladestasjon som skal klare 100kWh, men 80kWh. Pluggen er nok dimensjonert til å klare mye mye mer, kanskje 500kW.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hanche

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 10. januar 2017, klokken 01:21
Soul-batteriet lader, såvidt jeg vet, omtrent som 30kwh i Leafen, temmelig jevnt i området 0-80%.

Det der stemmer ikke helt med mine erfaringer. Fordi jeg er avhengig av å komme meg over Dovre iblant, har jeg måttet bruke Arctic Roads ladere en del. De viser ladestrømmen kontinuerlig. Og der ser jeg klart at den typisk starter å lade med rundt 125 A, men så faller strømstyrken gradvis, og er helt nede i 30–40 A når den lader de siste prosentene opp mot 84%.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA