Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Cree SAM

Startet av fredsjo, lørdag 10. juni 2017, klokken 19:36

« forrige - neste »

fredsjo

Hei
Vi har pr i dag en Nissan leaf og en Skoda Octavia. Vi har ikke lengre det ekstreme plassbehovet ettersom vi ikke har hund lengre.

Vurderer dermed å bytte inn Skodaen i en Kia Soul. Men jeg ser jo at det har kommet noen nyheter, og at det kommer flere nå snart.. bør vi vente? Er det noen av disse nyhetene, foruten Tesla, som kommer med hengerfeste? Bruker dette en hel del og det vil bli et savn om vi selger Skodaen.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

AppleKnocker

Kjøp heller Ioniq enn Soul.

Ellers spekuleres det i om Leaf 2 eller Kia/Hyundai El-SUV kommer med hengerfeste. Personlig kjøper jeg det meste så lenge det går på strøm og har tilhenger feste.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

model3citizen

#2
Var i helga og hentet #2 erstatteren vår, en meget lite brukt 2015 Kia Soul til under 200K. Vi vurderte mange alternativer, men det er Soul som kommer best ut med tanke på matrisen: rekkevidde, praktiske løsninger, utstyrsnivå og pris, samtidig som den går an å få tak i på dagen, ny som brukt.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Øyvind.h

Vurdert å bestille Opel Ampera-E om du ikke har dårlig tid?
Tesla-rekkevidde til Golf-pris.
Da har du plutselig en bil som er omtrent som en fossilbil i fleksibilitet.

Ellers er Kia Soul et veldig godt alternativ. Eneste jeg synes er dumt med den er mangel på appstyring. Og Soul blir jo litt likt mtp egenskaper med Leafen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trekkoppbil

Den store kostnaden ved el-bil er verditap, så du bør vurdere det mot kostnaden ved å bruke dagens bil nr 2.

Verditapet kan variere mye.
Jeg har inntrykk av at mange nye biler i overkant av 250 000kr gjerne har tapt seg 100 000kr i løpet av de 2 første åra.
Kjøper du en bruktbil til 100 000 kr som varer i 2 år, så er du like langt.
Kjøper du en bruktbil til 100 000 kr som varer i 15 år, blir regnestykket annerledes.

Personlig synes jeg det er like greit å bruke bil nr 3 som trekkvogn, og jeg har erfaring med å bruke 20 år gammel bil til det. Ulempa er at den tar plass, og årsavgift og forsikring koster tusenvis av kroner i året, i tillegg kan det bli en tank eller 2 med bensin. Men det er verdt å sikre familien med et framkomstmiddel av den typen, så man har 4-hjulstrekk tilgjengelig og man kan unngå ladekaos på hektiske dager med mye kjøring. Alternativet kan være å finne en 30 år gammel trekkvogn.

S4e

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 03. april 2017, klokken 23:56
Personlig synes jeg det er like greit å bruke bil nr 3 som trekkvogn, og jeg har erfaring med å bruke 20 år gammel bil til det. Ulempa er at den tar plass, og årsavgift og forsikring koster tusenvis av kroner i året, i tillegg kan det bli en tank eller 2 med bensin. Men det er verdt å sikre familien med et framkomstmiddel av den typen, så man har 4-hjulstrekk tilgjengelig og man kan unngå ladekaos på hektiske dager med mye kjøring. Alternativet kan være å finne en 30 år gammel trekkvogn.

Nabobil er også en mulighet hvis en sjelden trenger tilhenger?
Jeg går for Ampera-e nå og vurderer sterkt å selge min Mazda 6 AWD. Til forskjell fra ditt eksempel så koster den mye (i verdifall) selv om den så og si ikke blir brukt. Og Ae har mye plass når en ikke har mange passasjerer og kan ha takstativ...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA