Hovedmeny

Nye lynladere

Startet av Snorre, torsdag 02. mars 2017, klokken 21:18

« forrige - neste »

Snorre

Danske Clever og E.ON etablerer seg i Norge med lynladere mellom de store byene i samarbeid med YX. Fortum Charge & Drive utvider samtidig tilbudet med lynladere mellom Oslo, Stockholm og Helsingfors.

De danske ladeoperatørene Clever og E.ON samarbeider med YX for å etablere lynladere mellom Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. I perioden 2018 til 2020 vil det bli lynladere på 20 YX-stasjoner mellom storbyene. Nettverket av lynladere vil også bli knyttet til resten av Skandinavia og Europa.

Samtidig melder Fortum Charge & Drive at de etablerer tilsvarende nettverk av lynladere mellom Oslo, Stockholm og Helsingfors. De første fire hurtigladestasjonene med den nye standarden skal bygges i løpet av 2017.

De nye lynladestasjonene er beregnet på bilmodellene som kommer på markedet fra 2018, som har over 300 kilometers rekkevidde. I praksis betyr dette at de nye elbilene vil være i stand til å kjøre lengre distanser på samme tid som en bensin- eller dieselbil.

De nye hurtigladerne vil gi en effekt på 150-350 kilowatt (kW). Til sammenligning gir dagens hurtigladestasjoner en makseffekt på 50 kW. Med dette tilbudet vil kommende elbiler kunne lade opptil 6 ganger raskere.


Hva er begrensingen til i3 94Ah? Kan den lade 350kW?   :)
BMW i3 94Ah

Engevi

i3 60 Ah 2014 forbruk snitt 14,8 (solgt)
i3 94 Ah 2017

JorgenM

Ingen av dagens elbiler kan lade 350Kw.
De fleste elbiler fra 2018 bør kunne støtte det. Det er bra de starter utbyggingen allerede nå :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

trondav

Hva med 2017 e-Golf FL (300km) - vil den ha nytte av dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

Nei, ingen har dette klart enda. Tidligst 2018 :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Snorre

Sitat fra: Engevi på fredag 03. mars 2017, klokken 13:37
Begrensning er 50Kw ???

Jeg leste at kombo kontakten har maks lading på 86kW. Kanskje vi kan få litt raskere lading? :)
BMW i3 94Ah

moby666


Panduck

Fint å se at det lages 150kW ladere som støtter 50kW

https://electrek.co/2016/08/10/150-kw-fast-charging-station-switzerland/

"Until vehicles can support it, it is still useful to deliver more charge to more vehicles at the same time"

Når man nå skal sette opp stasjoner før det kommer biler som faktisk kan dra nytte av 150kW, er det jo fint om de kan benyttes fult ut av dagens biler. Selv Bolt kan ikke lade med mer enn 50kW

Beckern

Så vidt jeg har forstått stopper en forbedret Combo standard på ca 400A
Med 400V batterier betyr det omtrent 175kW
For å få 350kW krever det en dobling av spenningen. 800V
Om jeg har forstått det rett er dette rettet mot store luksusbiler.
Vi kommer neppe til å se 350kW støtte på biler for oss dødlige på det nærmeste.
Tror vi først skal håpe og vente på 100-150kW ladere.


jkirkebo

Sitat fra: Beckern på søndag 05. mars 2017, klokken 23:00
Så vidt jeg har forstått stopper en forbedret Combo standard på ca 400A
Med 400V batterier betyr det omtrent 175kW
For å få 350kW krever det en dobling av spenningen. 800V
Om jeg har forstått det rett er dette rettet mot store luksusbiler.
Vi kommer neppe til å se 350kW støtte på biler for oss dødlige på det nærmeste.
Tror vi først skal håpe og vente på 100-150kW ladere.

For CCS:

Uten kjøling: 200A
Med glykolkjøling: 350A kontinuerlig, 400A kortvarig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Orbit

Dagens click-bait:

Teknologimagasinet: Nå kommer nye lynladere, men den passer ikke elbilen du får i butikken i dag

Det med at den ikke passer er vel feil; det handler vel fremdeles om CCS, med økt maksimaleffekt (150kW, senere mer). Noen av dagens biler vil kunne utnytte dette i store deler av ladesyklusen (f.eks. Ionic med 70kW).

Andre vil få økt ladefart på tomt batteri. Dagens 50kW hurtigladere er begrenset til 125A, så et flatt batteri på f.eks i3 (=260V) vil i starten bare lade med 32kW (begrenset av 125A) på en 50kW lader, økende til 45kW etterhvert som batterispenningen går opp (flater ut rundt 40% SOC). Med en "lynlader" vil det mest sannsynlig være mulig å lade med 45-50kW også i området 0-40% SOC.

MEN: Min største innvending er konklusjonen i innslaget: "Inntil videre kjører jeg diesel...."  :-1-:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA