Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerprosjekter?

Startet av Trustno1, tirsdag 02. mai 2017, klokken 23:50

« forrige - neste »

theamm

Hei,

Vi er maskiningeniørstudenter som har fått en jobb hos selskapet FEV. De ønsker å forstå deres erfaringer og markedet rundt elbiler. Dette for å kunne få en ide rundt fremtidig markedsutvikling og hvilke krav som stilles til elbiler for å gjøre dem enda mer attraktive for flere kunder.

Svar oss innen 15. mars og vi vil belønne deg med et gavekort på G-Sport til en verdi av 400 kr.

Interessert? Dette passer de som bor i Trondheim, Tromsø og Oslo, samt kjører Tesla Model S, Tesla Model X, BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Renault Kangoo eller VW eGolf.
Kontakt oss på

93031098
el.bil.undersokelse@gmail.com

knut.aulie

Sitat fra: theamm på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:00
....samt kjører Tesla Model S, Tesla Model X, BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Renault Kangoo eller VW eGolf.
Noen spesiell grunn for dette utvalget?

nr1rayner

Bor i Trondheim, kjører Leaf og kunne godt ha gitt mine meninger jeg, men det høres fortsatt litt "dodgy" ut dette..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

theamm

knut.aulie: Vi valgte å undersøke noen av de vanligste modellene for å gjøre det enklere for oss å analysere svarene.

nr1rayner: Vi som nevnt 4 studenter mellom 20 og 25 år :-) Svarer gjerne på avklarende spørsmål, enten på mail el.bil.undersokelse@gmail.com eller telefon 93031098.

Burger

Jobber jo på NTNU og er jo dermed programforplikta til å hjelpe til studenter :-)

nr1rayner: Mobilnummeret som oppgis er til Thea Martine Marstrander, som er student ved NTNU. Det står på ansattweb men det kan være ulike årsaker til det (don't ask). Mailadressen sier iallefall klart fra at det er student.

http://www.ntnu.no/ansatte/theamm

98.5% sikker på at dette er legetimt.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:49
Jobber jo på NTNU og er jo dermed programforplikta til å hjelpe til studenter :-)

Joda, men spørsmålet er fortsatt om dette er ett studieprosjekt i regi av NTNU eller ett prosjekt for "FEV" som de sier at de har fått jobb hos. Siden de kan "betale" med gavekort formoder jeg at det er det siste?  Hva er så "FEV"?  Dette firmaet?
http://www.fev.com/
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

nr1rayner

Ok, intet våger intet vinner, jeg hiver meg på  ;)
Ikke fordi gavekortet frister, men i håp om å kunne bidra til en bedre elektrisk fremtid..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut.aulie

Sitat fra: theamm på onsdag 22. februar 2017, klokken 12:03
knut.aulie: Vi valgte å undersøke noen av de vanligste modellene for å gjøre det enklere for oss å analysere svarene.

nr1rayner: Vi som nevnt 4 studenter mellom 20 og 25 år :-) Svarer gjerne på avklarende spørsmål, enten på mail el.bil.undersokelse@gmail.com eller telefon 93031098.
Renault Kangoo er vanlig, mens E-up og Soul ikke er det ?? [emoji12]

theamm

Burger: Det stemmer, jeg heter Thea Martine Marstrander, student ved NTNU :-)

Amoss: Dette er et prosjekt i samarbeid med FEV, ikke i regi av NTNU, men som vi som studenter synes det er svært spennende å få lov til å delta i. Vi setter stor pris på all hjelpen vi får!

nr1rayner

Da tok jeg sjansen, og var gjennom første del av undersøkelsen på knappe 10 min.
Standard spørsmål om bruk og hvorfor man kjøpte.
Intet skummelt  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

Sitat fra: theamm på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:00
Dette for å kunne få en ide rundt fremtidig markedsutvikling og hvilke krav som stilles til elbiler for å gjøre dem
Sitatenda mer attraktive for flere kunder.

Svar oss innen 15. mars og vi vil belønne deg med et gavekort på G-Sport til en verdi av 400 kr.
Kontakt oss på

93031098
el.bil.undersokelse@gmail.com

Har inget ønske om å være med i undersøkelsen, men jeg kommer gjerne med et lite tips som særlig
gjelder markedsføring av elbil generelt.
Saken er i all enkelhet den at jeg stadig vekk treffer folk som mangler selv den mest elementære kunnskap
om elbil.
Dette går særlig på at folk ikke vet at elbilen kan lades hjemme! Noen tror den kan det men at man
trenger en spesiallader i 10.000 kr. klassen ( og det gjør man visstnok også, men kun for Zoe ?)
Så har du de som tror elbiler har blybatterier ! Følgelig tror de også at elbilen ( i likhet med blybatteri)
er ubrukelig i kulde !
Jeg tror markedsføring som opplyser folk vil ha svært god effekt for elbilsalget, folk blir nok opplyst av
naboer/venner med elbil uansett, men det tar nok lenger tid..

nr1rayner

Vel, nå kan det jo fort koste 10-20.000 for en skikkelig lader og elektrikker.. Men, bare på drivstoff sparer man jo fort inn det.
Men klart, det kan være mye billigere.

Får legge til at:
Det virker som folk tror man må holde i pistolen i de ca 10 timene det kan ta å lade.

Det virker også som folk tror at bilen MÅ lade i 10 timer tvert man plugger den i.

Videre ser det ut som de fleste har den oppfatning at batteriet er dødt straks garantien er ute. Men merkelig nok tror ikke de samme dette gjelder for fossile biler..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut.aulie

En annen morsom ting å spørre folk om er hva de tror full "tank " på en elbil koster.

At det kostet 20 kr på min elbil var en ting jeg oppdaget etter at jeg hadde kjøpt bilen [emoji12]

nr1rayner

Mange er vel generelt morsomme når det kommer til strøm.
En jeg leide garasjeplass hos sa at det ikke var aktuelt å bruke sveiseapparat fordi det brukte så mye strøm, strømregninga ville bli høy...
Vel, nå er det standard schuko på apparatet, så hvor mye strøm kan det egentlig bruke?

Den samme oppfatning gjelder nok elbiler, men de innser ikke at vv-bereder, en kraftig panelovn eller vannkokeren trekker like mye effekt. Å stå 1 time i dusjen kan de nok, men å lade elbil, nei det blir dyrt ja!
Også har man jo selvsagt dette med at ALL strøm som går til elbiler er kullkraft, mens den man bruker inne i huset kommer fra ren norsk vannkraft  :+1:
Har spurt endel som påstår at dieselbiler er bedre enn elbiler om de har kuttet ledningen inn til huset og satt inn dieselaggregat siden det tydeligvis er så mye mer miljøvennlig, og de er opptatt av det. Har enda til gode å få et vettugt svar  :-\
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1

 Jepp det er en hel verden av uvitenhet & feilaktige antakelser der ute, så jeg vil påstå at den beste
tv-reklame elbil kan få er grunnleggende fakta om elbilhold... isteden for merkerelatert reklame !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA