Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 10. mai 2017, klokken 12:16

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Ringerike brann og redningstjeneste har i dag (prøvd) å tenne på en e-golf, for å se på hvordan de skulle slukke.

Erfaringen viser at det er relativt greit å slukke brannen, men nesten klin umulig å få bilen til å brenne.

https://www.facebook.com/even.moan/posts/959596174174940


"Bilen brant totalt ut innvendig før det ble en reaksjon i battericellene, og det var først etter at bilen ble løftet på høykant. Vi fikk ikke fyr i batteriene før etter 2 timer med diverse metoder for å varme de opp. Så ikke bare er bilen sikker, men batteriene er også godt beskyttet mot varme. Etterhvert som cellene tok fyr, slukket vi dem uten problem, men de retenner selvsagt etter kort tid. Til slutt pakket vi den inn og fylte karret med vann."


Det virker veldig betryggende at brannvesnene nå får prøvd seg litt frem, og fått litt erfaring / best practice rund dette. Nå må da snart fossilbilene ut av alle fellesgarsjer, slik at trygge elbiler kan slippe til?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

THE

Det er i alle fall mye enklere å evakuere folk fra et lukket rom på to timer enn på de få minuttene det tar før drivstoffet i en fossilbil er antent.

Håper resultatene fra denne testen også når media, og kan skape et litt mer nyansert bilde av hva en brann i elbil egentlig er. I prinsippet er det vel kun i kraftige kollisjoner det er overhengende risiko for at elbilbatteriet skal ta fyr. Da er det også snakk om en mindre intensiv brann, og uten eksplosjonsfare som i slike ulykker der bensindrevne biler er involvert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

Tilsvarende øvelse, simulere påkjørsel bakfra i 70 km/t: http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2017/03/21/Kan-ha-avdekket-viktig-funn-om-brann-i-elbiler-14475748.ece

Konklusjonen er at det nesten er umulig å tenne på elbiler fra ytre brannkilder men at de tar lettere fyr ved kollisjoner eller andre påkjenninger der batteriet utsettes for trykk og deformeres.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#3
@tomrh
Hvilken bil er det der? Tata Nano eller noe sånt?
Ikke noe som selges "over disk" i Norge pr.d.d. i hvert fall, så kollisjonssikkerheten er vel heller tvilsom.
Men selvsagt, likevel skremmende å se at man kan overleve kollisjonen, sitte fast og omkomme pga røyk-/brannutvikling i batteriet etter kollisjonen..

Edit: Er vel en Tata Indica EV.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

geear

Dette er forsåvidt kjent info fra mobiltelefoner og kanskje spesielt RC-verden. Batterier (med vekt på Lithium-Polymer) som skades innvendig kan selvantenne, og er svært vanskelige å slukke. Feks om et fly eller helikopter går i bakken. Noen lader til og med LiPo-batteriene i egne spesiallagde poser.

Såvidt jeg fikk med meg kom Hyundai Ioniq godt ut på sikkerhet, men spørsmålene jeg stiller meg er om det kun er snakk om front, evt side, da det er dette som oftest testes. Deformasjonssonene på en bil er normalt foran og bak hhv. fremre og bakre aksling, mens kupéen mellom skal opprettholde integriteten. Det som er veldig spesielt både med tanke på kjøreegenskaper (høyt tyngdepunkt og mye masse langt ut fra CoG), lasteplass og sikkerhet er at Hyundai har plassert batteripakken under bagasjerommet, og mye i det jeg vil kalle deformasjonssone bak bakakslingen. Den vil få en seriøs smell ved påkjørsel bakfra. Soul, Leaf, Model S, e-Golf har alle batteripakkene i gulvet mellom akslingene. Jeg er skeptisk til valgene Hyundai har tatt på det området.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

zyp

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/andre-rapporter/fullskala-brannforsok-av-elbil.pdf
SitatDe to elbilene som ble benyttet i dette prosjektet var ombygde, importerte biler, med modellnavn Tata Indica GLX, som vist i Figur 3-1. Bilene ble importert fra India og bensinmotoren ble deretter erstattet med en elmotor og et batteri.

Dette er altså biler som i utgangspunktet ikke var bygget som elbiler, og det spiller nok en rolle i forhold til biler som fra grunnen av var designet med tanke på batterisikkerhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA