Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Øke lengde på elbil ved å bruke tilhenger med aggregat?

Startet av Einride, onsdag 15. februar 2017, klokken 18:06

« forrige - neste »

Einride

Har i det siste hatt fleire tilfeller av feilmeldinga "check electric system" på bilen. Bilen har fungert heilt fint, me har i alle fall kome oss heim eller til jobb kvar gong. I tillegg har feilmeldinga stort sett forsvunne etter ei stund (lås bilen, vent ca ti minuttar), men no har feilmeldinga dukka opp oftare og oftare, så i går ringte eg Motorforum Bergen for å få den på verkstad.

Fekk då beskjed om å ringe Renault Veiassistanse sidan eg då ville få leigebil, noko som tydeligvis ikkje var noko automatikk i om eg leverte bilen til MF direkte. Så då kom Viking med redningsbil i går og henta den, og eg har fått ein leigebil frå Hertz fram til laurdag. Ringte MF i dag og då hadde dei enda ikkje fått sett på den, så anar ingenting om kva dei eventuelt finner.

Er det andre som har vore borti dette problemet og har måtte hatt bilen inn på verkstad? Og i så fall, kva fann dei ut då?

StigH

Sannsynligvis er det 12V batteriet framme i motorrommet. Svakt batteri eller noe feil med den interne kretsen som gir strøm til det. Mener å ha lest tidligere at noen har fått byttet denne "laderen"
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Einride

Kan nok vere det du nevner, ja. Snakka med MF på fredag og då vart det nevnt noko om ein lader, ja. Det var uansett ein del som måtte bestillast og det ville ta ca ei veke, så har fått ein leigebil i mellomtida.

Håpar på at ny del løyser problemet, likar ikkje slike problem som berre skjer sporadisk. Og enda verre: som forsvinner av seg sjølv i tillegg ;)

Sele

Hadde min inne to dager i forrige uke hadde samme feil. Fikk beskjed om at det var en del som måtte bestilles og at jeg fikk ut bilen midlertidig.

Einride

Då har eg fått igjen bilen, og ein PEC (?) ladeenhet er bytta, så reknar feilen er retta opp i no.

I tillegg har dei oppdatert batteristyring slik ein del andre her på forumet har fått gjort, så no skal estimert kjørelengde vere litt meir edrueleg. I følge utskrifta frå diagnoseverktøyet deira ser det ut til at rapportert SOH har gått frå 92 til 100%.

Ein overraskande detaljert tilbakemelding frå mekanikar hos MF Bergen, så det skal dei ha ros for!  :)

StigH

Da oppsto jammen meg denne feilen hos meg også i jula. Skulle ta en u-sving slik at antispinn slo inn så vidt. Da spratt "kontroller regulator" etterfulgt av check electric system. Men da jeg parkerte og skulle kjøre igjen etterpå forsvant dette og ikke kommet igjen. Men vurderer å ta en telefon da det sannsynligvis er noe på gang. Kunne passet på å få byttet varmestyring og oppdatert programvare samtidig mens garanti vedvarer.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Einride

Me har ikkje sett noko til denne feilen etter verkstadopphaldet, og gjettometeret virkar faktisk hakket meir edrueleg no. Så foreløpig ser det bra ut!  :)

Sele

I går ble bilen levert inn for ny feilsøking angående feilmelding check Electric system. Fikk nettopp telefon fra Motorforum om at det var feil på hovedbatteri og at dette ble sendt til Drammen for reparasjon. Bilen er i løpet av 2 år kjørt 4900km..

Zoewolf

Uansett fordel å få fikset det, min bil gikk i maks 30km/t når denne meldingen kom opp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

StigH

Da har jeg fått igjen denne meldingen et par ganger til. Alltid i forbindelse at antiskrens/antispinn slår inn. Siste gangen var det bare såvidt antispinn slo inn. Mistenker svakt 12V batteri nå, slik at når det blir litt last så kicker det ut på f.eks antiskrens. Skal ta å måle det når jeg husker det. Ifølge manualen så er denne meldingen varsel om feil med 12V systemet. Tror dette 12V batteriet er litt svakt egentlig.

Klarte ikke dra 4A engang når jeg koblet på en liten RC-lader med klyper i sommer. Fikk melding om for lite innstrøm på denne laderen ved lading på 4A. Et ABS/Antiskrens system kan dra en del strøm da jeg husker hovedlysa på min min forrige bil ble svakere når dette slo inn.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

StigH

Da har min vært inne og de fant ikke noen logget feil med det elektriske. Men jeg fikk da byttet varmeenheten. Denne er det jo selvsagt noe annet trøbbel med som gjør at den kutter om du prøver å kjøre forvarming fra nøkkel 2 ganger uten å starte bilen. De glemte selvsagt å si fra om dette og dette måtte jo skje meg i helga da jeg startet dette 2 ganger av gammel vane da jeg ofte måtte det tidligere pga dårlig forvarmingseffekt.

BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

hdh

Fikk denne feilen i går kveld når jeg startet bilen etter at den hadde stått på lading hele dagen mens jeg var på jobb. Både cruise control og speed limiter funket ikke, samt lite til ingen varme fra varmeapparatet. Var innom Autoservice Moss i dag og fikk de til å lese av logg. Viser seg å være en feil i overvåkingen av 12V systemet. Deler blir bestilt og bilen skal inn for utbedring den 21.
Feilen dukket opp en gang tidligere for samboeren min når hun skulle på jobb. Den var da borte når hun skulle hjem igjen.

Det virker som feilen forsvinner hvis du lar bilen stå låst uten å lade. Feilen var der fortsatt for meg etter at den hadde ladet over natten, men forsvant når den stod i 5- 10 min. uten lading.

Bilen er en Q210 2014 mod., akkurat passert 33 000km.

Tror jeg har fått en mandagsbil, for siden den var ny har den fått byttet stort sett hele ladesystemet 2 ganger over flere verkstedsbesøk. Har bestemt meg for å prøve en Ioniq, så får vi se om ikke jeg bytter til den i stedenfor. Bare det å slippe den "#)(/)(=&$(&%# ladebøtta er egentlig grunn nok.
Sort '14 Renault Zoe Intens

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA