Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Radiobil1, lørdag 10. desember 2016, klokken 14:03

« forrige - neste »

Radiobil1

Blir så lei av å lese om lab tester på rekkevidde.
Det burde lages en standard elbil rekkevidde test, som alle typer ble kjørt igjennom, med samme kjøremønster av piloten.

Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Enig?


2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Gurba

Enig. Det er vel noe som dette EDC gjør. Det er ihvertfall mye mer reelt enn NDAC.

Orbit

Problemet er ikke først og fremst at det testes i lab, men hvordan testen er definert. Dagens forbrukstall målt etter NEDC måles over 4 km "bykjøring" (snittfart 18 km/t), slått sammen med 7 km "landeveiskjøring" med snittfart 63 km/t. Totalt 11 km med snittfart 33 km/t.

Det er ikke komplisert matematikk som skal til for å vise at dette er lite overførbart til "langtur" under norske forhold med med 70-80++ km/t i snitt.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

asgeirn

Elbilforeningen kjører strekningen Drammen-Sigdal-Krødsherad-Drammen, en strekning på 152 kilometer med varierende topografi, når de tester elbiler.

Kanskje de kunne publisert resultatene i tabells form?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Elmo

Sitat fra: Radiv på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:07
Kan man ikke lage en rundløype oslo-sandvika-hønefoss-roa-oslo, det er ca 15 mil og i variert terreng.
Kan kjøres sommer og vinter, for å sjekke forskjeller.

Kan godt ha testere fra Zero eller elbilforeningen, slik at importører slipper å bli mistenkt for noe.

Har du ikke hørt om "Lunde-testen" ?? :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Adrian Stachnik

Jeg ser på flere elbiler jeg har vært borti, at de etter et normalt
kjøremønster har ca. 30% kortere rekkevidde enn NEDC-testen.

Mercedes: 200km NEDC = 140km (120-150km, personlige tester)
Kia Soul: 212km NEDC = 148km. (120-170km, personlige tester)

Jeg velger å omtale disse to bilene, da jeg har
testet begge på både langkjøring og bykjøring.

Konklusjonen er at 30% kortere enn NEDC virker å gi et realistisk bilde, forutsatt
at du har standard dekk-dimensjon, piggfrie vinterdekk, og rett lufttrykk.
Rekkevidden er naturlig nok også enda kortere ved kjøring i flere minusgrader.

Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Elmo

Sitat fra: Adrian Stachnik på mandag 05. desember 2016, klokken 18:12
Altså et forslag her: slå av 30% på rekkevidden når du ser på rekkevidden som reklameres med.

Tja jeg vet ikke helt jeg.  Min eUp har NEDC 160 og jeg har ingen problem med å kjøre 140+ sommerstid.
Men i minusgrader er jeg nede i 100 hvis jeg ikke er forsiktig. Normalt (uforsiktig) vil si full fart og varmen på 25 grader.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Adrian Stachnik

#7
Det er jo knall at du får mer ut av bilen enn hva jeg anslår.
Ingenting er bedre enn det.

Men det jeg skal frem til:
Forvent at rekkevidden er 30% kortere enn NEDC-rekkvidde,
og bli heller positivt overrasket om du kommer lenger :)
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

turfsurf

Det blir litt for enkelt. Man må enkelt og greit innfinne seg med at rekkevidden varierer mye avhengig av fart og temperatur, og lære seg bilen å kjenne. Ikke noe problem å kjøre vår i3 tom på halvparten av NEDC rekkevidde, eller strekke den lengre enn NEDC og. Samme med 85D vi hadde, jeg kunne lett kjørt den 60 mil, men og kjørt den tom på under 30. Så forvent alt fra under halv rekkevidde opp til oppgitt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA