Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zero motorsykler, erfaringer?

Startet av Egil Fonn, torsdag 04. mai 2017, klokken 20:14

« forrige - neste »

Robert Sund

Mange hevder at varmepumpen er plassert der, og at det er årsaken til at man ikke får varmepumpe på rekkeviddeforlengervarianten (REx).

(Uten at jeg selv har en autorativ kilde)

Ett sikkerhetsbur til batteriene burde være mulig å få til hvis plassen ellers er stor nok. Men det ville jo komme i tillegg til batteriene.

Flyvind

Fine videoer fra Tesla Bjørn. :+1: Jeg vet ikke med sikkerhet hvor range extenderen er plassert, men har sett engelske videoer som sier at den er foran og ikke bak som Tesla Bjørn sier.

Litt pussig at han ikke finner grepet for å vippe frem setet slik at det er lettere å komme inn i bilen og ennå lettere når han skulle laste inn flatskjermen.
2017 i3
2015 Eup solgt

Egil Fonn

Selve range extender bensin motor sitter bak på siden av el motoren. Bensintanken er montert framme der varmepumpen er montert.
Tipper Bjørn har funnet vippe funksjonen på forsetene for å få inn den store flatskjermen framme.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20


sfinxern

Fin video og test fra Bjørn dette. Vanskelig å ikke like i3, selv når man er en Teslamann:).

En ting jeg tenkte på var hans kommentarer rundt manglende kraft ved aksellerasjon. At det var en softwarebegrensnin for å unngå belastning på drivenheten. Men er dette riktig? Jeg opplever umiddelbar kraft.

Det jeg tenkte var at han kjørte på glatt underlag og DSC vil derfor begrense aksellerasjonen ganske mye for å unngå hjulspinn. I3 er en lett bil og med bakhjulstrekk. Å "unleashe" full kraft hvis det er glatt vil føre til en heftig skrens.

I tillegg hadde han lav batteritemp på denne streknigen (ned mot Kvikne?) og da vil han ikke få full effekt fra batteriet. Vi så ikke powerbarene i speedo her, men jeg regner med de var noe begrenset.

Ellers er jeg enig i oppsummeringen hvor han påpeker at batteriet har bra rekkevidde, men kunne vært enda litt bedre. Og setene er litt flate og gir lite støtte. Kjedelig på lengre turer. Fjernlyset er helt fraværende og bilen er litt ustabil på motorvei i høye hastigheter. Og stereo kunne vært bedre:).

Ellers kongebil:)!!!!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Flyvind

Takk Egil Fonn for bekreftelsen på at range extenderen er bak slik Tesla Bjørn sier. Da har han jo et poeng i at den plassen burde været mulig å utnytte til oppbevaring for ren el. Videoen er i del 1 og 2. I del 1 viser han at ikke helt forstår hva grepet bak hodestøtten brukes til og heller ikke i del 2 blir demonstrert at setet kan vippes fram. Han viser heller ikke at koppholderen i midt konsollen er den som kan flyttes frem i hakkene ved kneet. Totalt sett er filmene svært detaljrike og en god intro for oss som vurderer eller er nye på i3.
2017 i3
2015 Eup solgt

02jan

Riktig at du ikke får umiddelbar respons,  når det er for glatt og ved for lav temperatur på batteri.

Han startet turen med uten at batteri var oppvarmet. Ser det vises -7 , hva nattemperaturen var er usikkert.
Hvis batteriet var på -7,  vil med normal kjøring i en time vil jeg anta (egen erfaring)batteritemperaturen ligge på ca -4.

* ellers så er det et "ledig" rom ved siden av el-motor. Min plan , når bil-garantien er ute, lage en luke , og sette inn en kasse/beholder for oppbevaring av ledninger, lappesaker og andre små ting. Har tatt ut det som ligger i frunken, og bruker denne plassen til handleposer o.l

Han får jo også frem at bilen er svært praktisk (i sin bilklasse). Samt at det finnes biler som kjører bedre på motorvei i høy fart.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Autowinder

#22
Som dere kan se er dette "ledige" rommet under bagasjerommet opptatt av bakaksel, støttestag og annet rask, så det ser ut til å være lite plass å hente. Åpent ned mot vei i bunnen er det også, eller så er det en tynn plast/komposittplate der  ;)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

02jan

Det fikk jeg som motargument for 3 år siden, da jeg kjøpte i3.
Ja det er begrenset, noen stenger og Aksel, man må vite hva man holder på med -  uten kunnskap/forståelse vil sikker en eller annen funnet på å kappe vekk bæring og drivaksel for å få på plass basskasse.

Men lage en Luke i dagens lokk , med 1 eller 2 formpasset kasser i plast/alu. For å oppbevare skjøteledning,overgang, lappesaker, kompressor og etterhver verktøy.
Bruke dette rommet for å lagre nødvendige saker, som ikke brukes daglig.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Autowinder

Tydligvis en i Sverige her som også ser nytten av et slikt oppbevaringsrom:
Rull ned til New Trunk ;)
https://bmwi3owner.com/2014/02/heat-pump-in-front/
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

AppleKnocker

#25
Sitat fra: 02jan på fredag 24. februar 2017, klokken 15:23
Bra test. Ser at det gikk an å holde høy motorveihastighet med i3 uten å vingle (som mange uten eierskap til i3 mener). Og dette med de smale vinterhjulene på våt/snøslaps asfalt.
I del 2 kommenterer han at bilen er "unstable" på motorvei. Så han er enig med det store flertallet av de som har kjørt I3.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Egil Fonn

Husk at bilen var utstyrt med vinterdekk Nokian r2 155/ 70 R19. Stabilitet er vesentlig bedre med sommerdekk 155/60 R20 framme og 175/55 R20 bak.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Ingeniøren

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 02. mars 2017, klokken 15:13
Sitat fra: 02jan på fredag 24. februar 2017, klokken 15:23
Bra test. Ser at det gikk an å holde høy motorveihastighet med i3 uten å vingle (som mange uten eierskap til i3 mener). Og dette med de smale vinterhjulene på våt/snøslaps asfalt.
I del 2 kommenterer han at bilen er "unstable" på motorvei. Så han er enig med det store flertallet av de som har kjørt I3.

Men ikke de som kjører I3 daglig - de har lært å like denne direkte styringen. Jeg skvatt litt på første prøve turen da jeg følte jeg satt å gjetet bilen hele veien - men det var bare et par, tre turer. På gamle bilen hadde jeg en uvane da jeg ofte satt å vippet rattet frem og tilbake i slakken. Det går ikke på I3 for da kjører du slalom....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA