Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakaksling

Startet av RoadRunner, mandag 31. januar 2011, klokken 22:22

« forrige - neste »

RoadRunner

Da har jeg fått beskjed om at det ligger 12 stk nye "Energizer" batteri til avhenting.
Disse skal inn i RoadRunneren. Jeg trenger å heve lærekurven igjen, og spørsmålet er:

Hvordan skal jeg best sette sammen disse for at lading og kjørelengde skal bli optimal ?
Det er planlagt med battery optimizer/clamps i det nye oppsettet.

Jeg forstår det slik at en måte er å måle hvilespenning og pare de som har størst avvik i spenning. Dette virket noe primitivt for meg, men det kan jo hende dette er måten ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

bosonic

Det eneste du kan gjøre uten å ha tilgang på diverse testutstyr er som du sier å måle tomgangspenning og sette sammen de batteriene som har "lik spenning"

Men de nye batteriene dine kommer sikker fra samme batch, så utgangspunktet er dermed i tilfelle bra.
Skal en få en god paring så må batteriene "sykles" flere ganger, samtidig som kurver logges, Ah måles og likeså spenninger. Dette krever mye utstyr og er strengt tatt unødvendig.

BatteriClampere vil ivareta batteriene på best mulig måte ved lading og
tar du ut hyppige servicerapporter fra CarController før du lader (eks hver måned) vil du ha en god dokumentasjon for eventuell senere garanti. Du får og en svært nyttig spenningssammenligning og kan se om noen batterisett utmerker seg i negativ retning etter hvert som tiden går. Ta gjerne rapport også ved fulladet batteri for å kunne dokumentere spenningene på de forskjellige batterisett.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

mohpet

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 11. januar 2011, klokken 00:22
Da har jeg fått beskjed om at det ligger 12 stk nye "Energizer" batteri til avhenting.
Disse skal inn i RoadRunneren. Jeg trenger å heve lærekurven igjen, og spørsmålet er:

Hvordan skal jeg best sette sammen disse for at lading og kjørelengde skal bli optimal ?
Det er planlagt med battery optimizer/clamps i det nye oppsettet.

Jeg forstår det slik at en måte er å måle hvilespenning og pare de som har størst avvik i spenning. Dette virket noe primitivt for meg, men det kan jo hende dette er måten ?

Er disse til Buddy? Har du erfaring med slike opp mot Concorde og kan jeg spoerre hva du har betalt for de?

P

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

RoadRunner

Sitat fra: mohpet på onsdag 12. januar 2011, klokken 14:11
Er disse til Buddy? Har du erfaring med slike opp mot Concorde og kan jeg spoerre hva du har betalt for de?
Ja, det er til Buddy. Jeg har fått et godt tilbud under forutsetning av å teste de under bruk. Dette er helt nye batteri som ifølge selger har minst like gode egenskaper som Chairman, men det finnes ikke tilgjengelig dokumentasjon. Jeg tar nok en sjanse her, tiden vil vise hvordan det går.. :).
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Sitat fra: bosonic på onsdag 12. januar 2011, klokken 10:37
Det eneste du kan gjøre uten å ha tilgang på diverse testutstyr er som du sier å måle tomgangspenning og sette sammen de batteriene som har "lik spenning"

jeg forsto det slik at man skulle pare de som hadde størst deiferanse i spenning. Men det gjelder kanskje når man ikke har balanserings-komponenter i systemet?

Vil følgende være en akseptabel framgangsmåte:
jeg har en 10A lader, m vedlikeholdslading.
Jeg lader hvert batteri m denne laderen til "grønt lys".
Etter at alle batteri har fått denne behandlingen bør jeg kanskje vente noen timer ? Eller bør jeg sette på last, f.eks. 55w pære i 2 minutter for å få realistiske tall for spenningsnivå ?
Deretter sette sammen to og to enheter med så lik spenning som mulig.

Eller skal jeg bare måle slik de kommer fra fabrikken ?

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Ta en tur innom Biltema eller huggeren og dra med deg 12 halogenperer.

Lad hver enkel blokk opp med en intelligent 3 stegs lader.

Sett halogenperen over hvar blokk, og noter ned tiden det tar før spenningen er falt til 11V.

Par beste og dårligste blokk, og fordel dem likt mellom et felles midtpunkt.

Har fått utviklet software til Robometeret tilpasset blybatteri. Fordelen med lik fordeling rundt et midtpunkt tilpasser pakken til ettermontering av Robometer.

Sannsynligvis er der liten forskjell mellom blokkene dine, og alt dette utenom punkt 2 er unødvendig.

Det var i alle fall konklusjonen min etter omfattende testing av 14 SAM batterier som hadde stått lagret i 2 1/2 år.

P.S. Bosonic har noe spennende på lur til blyceller.
 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Det er ikke nødvendig å kjøre så langt ned. Blybatterier synker raskt til å begynne med, men så flater kurven ut.  om en måler etter en time, og etter 5 timer med en pære som belastning, vil de 25 ah som trekkes gi en ganske flat linje. Så forlenges linjen til 11 volt så har du kapasiteten.
Men egentlig skulle strømmen vært større (10 h4 pærer) og tidene kortere( 5 minutter og en halv time) Det blir mer reell elbilbelastning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Lad batteriene opp enkeltvis før montering.
Så er det bare å få dem inn i bilen uten at ryggen ryker.

Finner du store variasjoner på batterier fra samme batch,  er det dårlig kvalitet.
Da hjelper det lite hvor mye du parrer.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RoadRunner

Takk for gode råd.
Da er planen å måle tomgangsspenning slik de nye batteriene står på garasje-gulvet i morgen. Og sette sammen de som har så lik spenning som mulig.



Jeg har nå to godt brukte sett batterier som jeg har tenkt å plukke de beste fra og sette inn i juniors Kewet-5 (når den kommer igang  :)). Erfaringen er at det er noen som er dårligere enn andre rent kapasitetsmessig.

Jeg har en Biltema batteri-tester - har ikke funnet ut hvor stor effekt den drar, men den er ihvertfall mer enn en 55W pære. Ut fra overskrevne bør jeg kunne komme langt med å finne hvilke batteri som har best kapasitet ved å sette på batteri-testeren og la den stå på 30 sek og lese av spenning ved periodeslutt?

I denne sammenheng er det ikke forventninger om lang kjørelengde/høy hastighet, men heller noen tusen km med "gratis batteri".
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 15. januar 2011, klokken 12:58
Jeg har en Biltema batteri-tester - har ikke funnet ut hvor stor effekt den drar, men den er ihvertfall mer enn en 55W pære. Ut fra overskrevne bør jeg kunne komme langt med å finne hvilke batteri som har best kapasitet ved å sette på batteri-testeren og la den stå på 30 sek og lese av spenning ved periodeslutt?

Den drar nok godt over 200A. Den vil ikke gi deg svar på kapasiteten på batteriet, uttover si 200A*1/120 time (30 Sec) = ca 0,5 Ahr. M.a.o. at batteriet er i stand til å kjøre ca 100m.

Men du har rett i at du kommer langt, eller i alle fall et stykke på vei til å finne dårlige batterier, da de vil miste mer spenning i løpet av 30 sek testen ann de beste.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA