Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av CenBi, torsdag 04. mai 2017, klokken 08:40

« forrige - neste »

CenBi

Hei alle EL-bil-venner :)

Har nylig kjøpt ny Nissan Leaf 30 kWh, og får den i løpet av et par uker. Der jeg arbeider er det flere type kontakter.

Det finnes (se vedlegg):

- Schuko
- Blå CEE
- Mode 3 – Type 2

Er noen av disse som bør prioriteres, eller er det hipp som happ?

Ser det har vært mye diskusjon rund adapter fra Schuko til blå CEE, grunnet varmegang og svake "punkt". Det er kamp om ladeplassene der jeg arbeider, så muligheten til å lade fra CEE hadde vært praktisk.

Er det noen Schuko-til-CEE adapter jeg bør velge framfor andre til Nissan Leaf's ladekladd? Eller bør jeg unngå adapter og kun holde meg til Schuko?

Hvis ja til adapter, med eller uten ledning og hvor bør jeg kjøpe? Biltema, Jula eller Clas Ohlson?


Setter pris på svar, da jeg er fersking i gamet :)

cra

Type 2 vil være det beste alternativet. Det er sikrest, og mest framtidsrettet av de tre. Med riktig system kan det utvides så flere kan lade samtidig og dele på tilgjengelig kapasitet. Har du mulighet for denne så gå for den. Dyreste alternativ, men definitivt best.

CEE er nest beste alternativ, siden kontakten tåler hard bruk over lengre tid bedre enn Shucko. Bakdelen er at den ikke er pirkesikker/barnesikker. Det er heller ikke mulig å "automatisere" flere bruker epå samme kurs/kapasitet. Denne sammen med Shucko vil kombinere det verste med de to alternativene. Greit nok som en nødløsnig/på steder man sporadisk lader, men jo flere adaptere/overganger jo flere kilder til feil.

Shucko er dårligste alternativ. Tåler dårlig hard bruk, spesielt om ladekladder blir hengende i kontakta kan det bli varmgang og slitasje.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

#2
Stiller meg bak cra. I tillegg kan jeg nevne at mode type2 kun krever en enkel passiv type-1-til-2-kabel som du får for 1200kr og boksen sørger for at du skal kunne koble til hva som helst og det skal alltid virke ved å lade med den minste hastigheten av boks, kabel og bil. De andre vil kreve en 4-ganger investering for å lade like raskt og da med en redusert sikkerhet.  Jeg har hatt bilen i 10 måneder og ikke ladet med Schuko ennå. Jeg liker "no brains required". Plugg inn og lad!

Hvis det er lite belegg på Cee så ville jeg kjøpt en EVSE med Cee til 4-gangern. F.eks. denne kohns eller denne hvis du ikke har 6,6kW-lader/vet det er under 32A sikring. Jeg ville uansett foretrukket mode3 de gangene den var ledig hvis det er samme ladehastighet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

CenBi

Takk for raske svar :)

Jeg tror det medfølger passiv type-1-til-2-kabel med Leafen, stemmer det?

Som jeg nevnte kan ikke alltid avgjøre hvilken kontakt jeg skal lade fra på jobb.

Jeg bør derfor ha et nød-adapter i bilen. Er det noen Schuko-til-CEE adapter jeg bør velge framfor andre til Nissan Leaf's ladekladd?

sylwester

Det kommer an på utstyrsnivå. Tror du får med det på 6,6kW-utgaven. Uansett koster det veldig lite for en slik kabel siden det ikke er elektronikk i den.

Alle overgangene er dårlige. Kjøp en EVSE, f.eks. en av de som jeg lenket til så blir det hipp som happ om du bruker mode3 eller cee.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ingeniøren

Det fungere greit med schuko og så lenge det brukes gode kontakter som er skikkelig satt opp. På jobb har vi hatt 30 schuko kontakter i rundt 4 år som har fungert helt greit. Det ble satt opp rundt 100 type 2 bokser i fjor og har allerede vært borti en som ikke fungere, så jeg holder meg til schuko'n på jobb....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

m0nkey

For en oversikt over hvor du kan lade sjekk denne lenken:
https://www.nmbu.no/kontakt/parkering/elbil

På mode 3 "smart laderene" må du ha ditt ansattkort både for å starte og avslutte lading.
Det er vanligvis stor belegg på de ladeplassene du har fotografert så det lønner seg å være tidlig.
På noen av plassene (f.eks den bak sørhellinga) er det reservert plass for 4 biler (selv om det bare er 2 uttak) slik at du kan legge ut ladekabelen i tilfelle noen drar før deg slik at de kan plugge inn din kabel.
KIA Soul EV Classic (2015)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA