Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: status car-net?

Startet av magnemann, onsdag 15. mars 2017, klokken 13:42

« forrige - neste »

magnemann

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 24. februar 2017, klokken 22:03
Sitat fra: magnemann på søndag 08. januar 2017, klokken 13:30
Du mener vel ikke at det er skadelig for batteriet å lade ved lave temperaturer?
Jo.  Det heter det seg at Lithium-batterier ikke bør lades i kulda. Det kan danne seg tråder av lithium som etterhvert kan kortslutte cellene. Unntaket er lading med ekstremt låg strøm som man kan gjøre. Når det gjelder el-biler så er det jo vanlig med AC-lading som går ganske treigt over mange timer.
Fabrikkanten regulerer dette ved at du ikke har noe særlig regenerering i kulda og du får heller ikke hurtiglada et kaldt batteri etter vanlig ladehastighet.

Har jeg forstått det rett så mener du:

Det er IKKE skadelig for Leafen å lade i kulda hverken med hurtiglading eller AC lading. Dette fordi 10/16/32A lading er for lav effekt til at det skader. Og bilen selv begrenser ladehastigheten ved hurtiglading. Derfor trenger man i praksis aldri å være bekymret for batteriet mht lading.

?

--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

Rav4_EV

Bare for å forvirre "batterispesialistene" litt mer:

Litium-ion celler har endotermiske reaksjoner både under lading og utlading. Dermed kan de ble kaldere ved en gitt ladestrøm.
Mottrekket kan da være å lade med høyere effekt for å skåne batteriet.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: magnemann på søndag 26. februar 2017, klokken 08:43
Har jeg forstått det rett så mener du:

Det er IKKE skadelig for Leafen å lade i kulda hverken med hurtiglading eller AC lading. Dette fordi 10/16/32A lading er for lav effekt til at det skader. Og bilen selv begrenser ladehastigheten ved hurtiglading. Derfor trenger man i praksis aldri å være bekymret for batteriet mht lading.

?

Bilen begrenser selv ladehastigheten ved saktelading også. Jeg har vært nede i 500W ladeeffekt etter at Leafen hadde stått 3-4 dager i -20 til -25 grader. 0 temp-barer på displayet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

magnemann

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2017, klokken 11:01
Bilen begrenser selv ladehastigheten ved saktelading også. Jeg har vært nede i 500W ladeeffekt etter at Leafen hadde stått 3-4 dager i -20 til -25 grader. 0 temp-barer på displayet...

Det visste jeg ikke, godt å hvite at bilen beskytter seg selv!

Synes Nissan kunne gitt ut en tabell som viser max lade-effekt ved de forskjellige temperaturene i batteriet!
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

nr1rayner

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2017, klokken 11:01
Jeg har vært nede i 500W ladeeffekt

Pssssst!
Ikke nevn det til noen fossilhoder  :P
Som om elbil ikke var ille nok fra før hos enkelte får de nok bensin på bålet når de hører at ladetiden kan være inntil 40 timer på en Leaf..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: nr1rayner på søndag 26. februar 2017, klokken 21:31
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2017, klokken 11:01
Jeg har vært nede i 500W ladeeffekt

Pssssst!
Ikke nevn det til noen fossilhoder  :P
Som om elbil ikke var ille nok fra før hos enkelte får de nok bensin på bålet når de hører at ladetiden kan være inntil 40 timer på en Leaf..

Hehe. Det var min egen feil da, som ikke satte den på lading med en gang men heller ventet noen dager til rett før vi skulle hjem. Nybegynnertabbe, som jeg ikke har gjentatt siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Krøp ladefarten opp etterhvert eller holdt den seg stabilt på 500w?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA