Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Telemark: Fikk sjokk av elbilregningen

Startet av TRM, tirsdag 25. april 2017, klokken 00:05

« forrige - neste »

TRM

Vurderer å ta en tur på isbane til uka, men lurer på hvordan forsikringsselskapene stiller seg til eventuelle skader på en slik bane?

Har Tide Forsikring.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

cra

Jeg tror alle forsikringer jeg har hatt har inneholdt klausuler som omhandler banekjøring, men jeg har riktignok aldri hatt forsikring hos Tide. Det sikreste er å ringe dem og spørre, eller i alle fall starte med å lese gjennom papirene du har fått.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TRM

Sitat fra: cra på tirsdag 14. februar 2017, klokken 22:07
Jeg tror alle forsikringer jeg har hatt har inneholdt klausuler som omhandler banekjøring, men jeg har riktignok aldri hatt forsikring hos Tide. Det sikreste er å ringe dem og spørre, eller i alle fall starte med å lese gjennom papirene du har fått.
Fikk svar fra min kontaktperson i Tide:

"Banekjøring som er et ledd i obligatorisk
opplæring til førerkort eller for
glattkjøringstrening arrangert i Norge av KNA,
NAF, MA eller autorisert trafikkskole, eller
andre ferdighetskurs som innehar høyeste
tillate hastighet i Norge – 110 km/t. Samtlige
kjøretøy som benyttes i slike ferdighetskurs
skal være registrert og kjøres med skilt.
Kjøretøy registrert på privatperson skal bare
kjøres av eier eller fast medlem av denne
husstand. Banekjøring tillates kun i
Norge/Sverige."
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Dnn .

#3
Jeg er med og arrangerer banekjøring både på Våler, rudskogen samt isbanekjøring i en bilklubb og kan nok svare deg lett på dette.

Ingen forsikring selskap dekker banekjøring. Når du skal ut på banen så signerer du en lisens, mest typisk fra SMA, KNA eller NBF. Disse dekker personer og tredjepart. Hvis noen prøver seg å få det dekket så vil de bare bruke lovverket som unnskylding på at du ikke kjørte etter forholdet.

Nå skal det sies, uten at jeg anbefaler det at mange som tar en fanger og lignende skriver skademelding og at det skjedde "borti svingen" fra banen.

Har selv tide forsikring i tillegg og de gjør det på samme måte som alle andre forsikringsselskap.

Håper dette gir svar på det du ønsker.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

amund

Sitat fra: Dnn . på tirsdag 14. februar 2017, klokken 23:03
Disse dekker personer og tredjepart.

Betyr det at du får ny bil hvis du blir pløyd av en annen bil? Jeg trodde racing-lisenser kun dekker personskade ?

Jeg kan stå for egne dumheter, men tør ikke stille min halv-mill-bil til hugg foran alle de andre idiotene  :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Dnn .

Vanlig bilforsikring dekker ikke noe som helst når man er på banen.

På banen så gjelder lisens. Vi bruker NBF sine lisenser på Rudskogen og Vålerbanen og dette dekker andre sin eiendom. Vi hadde et uhell på Rudskogen i fjor der noen kjørte inn i autovernet og kastet grus over kledningen og på en 2måneder gammel bil. Bakruta var knust, og HELE bilen var full av småbulker.
Alt utenom banebilen ble dekket via NBF sin lisens.

Robert Sund

Det er noen år siden jeg kjørte på bane så det er mulig at det er endret, men tidligere var forsikringen gyldig for ferdighetskjøring men ikke for løp. Ved ferdighetskjøring gjaldt også veitrafikkloven.

Jeg dobbeltsjekket dette med mitt forsikringsselskap og jeg vet at andre sjekket med sine (andre) forsikringselskap. Representanten for mitt forsikringsselskap opplyste at de som kjørte på bane var sikrere sjåfører og gode kunder, og at banekjøring der veitrafikkloven gjaldt var ønsket. Generelt var banekjøring der veitrafikkloven gjelder å regne som vanlig vei.

De gangene jeg kjørte på bane var arrangørene nøye på at deltakerne kunne flaggreglene, at de slapp forbi raskere biler, og at alle utviste god adferd. Alle bilene ble sjekket at de hadde god bremsevæske, ved hvert treff. Sikkerhetsutstyr som hjelm var også krevd.

Hvis noen fullstendig overser flaggvaktene er det sikkert som om noen fullstendig overser alle trafikklys. Det er mulig å "få" avkorting på bane som på vei hvis man går inn for det. Adferden jeg har sett på bane er langt bedre enn på vei. Det er også litt færre kryss og motgående trafikk på bane.

Løpskjøring er noe helt annet og gjøres med lisens.

Dnn .

Våre banekjøringstreff går under ferdighetskjøring. Vi har hørt om å kunne ha egen kjøring på tid der vi gir ut pokaler, men det var helt umulig.
Våler anses som en vanlig offentlig vei der du ikke har lov å kjøre over 80km/t, men er umulig å regulere det.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Dnn .

Jeg anbefaler å sjekke opp med arrangør av div isbanekjøring treff så nærme treffet som mulig og høre om hvordan brøytekantene er. Kjørte ut med min 05 a6 ifjor i rundt 50-60km/t. Eneste jeg tok var 2 små grill i fangeren foran.(kjørte på ispigg) Kostnad: 600kr på møller.
Iår touchet en S3 såvidt borti brøytekanten i rundt 10km/t og knakk fanger og radiatorbøyle. Ene skjermen samt panser hadde fått en liten skade og. Totalt kommer alt på 18k virker det som, da den enda står på verksted.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA