Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ønsker tips til lademuligheter

Startet av enla, torsdag 21. januar 2016, klokken 21:59

« forrige - neste »

Egil Fonn

Testet det i dag. Bilen hadde stått nedkjølt i 12 minus på fjellet i helga. Kjørte i 80 nedover og slapp effekt pedalen og lot den rulle til den stoppet selv uten at jeg rørte bremsepedalen. Gikk ut og kjente på bremseskivene. Joda god og varm de. Tydelig at de brukes isteden for regenerering når batteriet ikke kan ta opp energien. 
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

TM

Virker som en god løsning. Med en-pedal kjøring så brukes bremsene lite, så dette kan hjelpe til å holde skivene fri for rust. Når batteriet har normal driftstemperatur er det ikke sikkert at bremsene benyttes på samme måte. Det var noen som mente at den da lagrer energi i bufferet. Du kan kanskje gjøre tilsvarende test til sommeren  ;)

LMOR

Varmetrådene trekker 1kW. Det stemmer. Men under kjøring varmes batteriet av overskuddsvarme fra motoren, og da er det ingen slik kW begrensning. Klarer fint å heve batteriet med 20 grader på ca 15min. Kan gjøres i lange oppoverbakker eller med å bremse/akselererer som gal.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Orbit

Sikker? Jeg har ikke fasit, men etter å ha sett igjennom dokumentene fra BMW University finner jeg kun en kjølekrets for batteriet i tillegg til den elektriske oppvarmingen. Så langt jeg ser der, er det ikke noen måte å få overskuddsvarme fra motoren over til batteriet (men overskuddsvarme fra batteri og/eller motor kan overføres til kupé).

Oppvarming du ser ved hard bruk kommer nok heller av den interne motstanden i batteriet (~0.1 Ω). Hard akselerasjon/retardasjon gir ~50kW inn/ut av batteriet, som tilsvarer ca 140A ved normalspenning på 350V. Internt i batteriet, gir dette en varmeeffekt på ca 2kW (uavhengig om du tapper eller regenererer), dvs 4-5% av effekten du tar inn/ut. (Til sammenligning vil en normal belastning på ~15kW kun gi 185W varme i batteriet, dvs under 1.5% som tapes i varme). Så kjøring "som gal" vil effektivt dra opp batteritemperaturen - og raskere enn det elektriske elementet klarer - men ikke på grunn av varme fra motoren....... tror jeg. Det jo derfor myke fartsendringer er mer energiøkonomiske.

125 kW (170 hk) får du ikke i mer enn 30 sekunder, men du skal kunne klare å jage helt opp til 75kW  kontinuerlig uttak på motor (derav den lave effekten i vognkortet). Og om du er helt der, får du opp mot 5kW varmeeffekt i batteriet!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA