Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Koble fra hovedbatteriene

Startet av Ken, mandag 03. mars 2008, klokken 20:37

« forrige - neste »

Catalyzator

Supert PLUTO   ;D

Da får jeg vel ta en titt å se om det er noe jeg føler for å bestille for å lære litt
om disse gnistrende godsakene da  8) jeg liker å lese....
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

PLUTO

de er gratis til nedlasting, jeg husker bare ikke linken
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Sitat fra: PLUTO på mandag 14. juli 2008, klokken 21:45
det finnes verkstedshåndbøker til de fleste elbiler her norstart sine sider :) så du kan få lov å skru dem i småbiter om du vil.

Men de er kanskje ikke så lette å finne, dersom du ikke tilfeldigvis vet at de ligger her:

http://www.elbil.no/dokumenter/

Men desverre noe ala Haynes bøkene som også jeg var så glad i er det nok ikke. Stykktallene for elbiler er nok ikke tilstrekkelig store. :(

Men litt å lese på er det jo.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Jeg synes at det var riktig å diskutere hvorfor det var så få kvinner på forumet og at vi må ta et oppgjør mot desinformasjon runndt elbiler. Sjåvinister er vi nok i en viss grad, du og.
Vi har aldri før hatt en så engasjert kvinne på forumet men viktigste er at vi behandler hverandre med respekt og bevarer den hyggelig tone på forumet.

Haynes bare lage verkstedsbøker for masse produserte biler. Min Hyundai H1 minibuss faller utenfor og det er den første bilen jeg har kjøpt hvor det var umulig å få tak i et verkstedsbok. En maktløs følelse.
De franske biler er basert på vanlig fossil modeller og mye vil være det samme.
Haynes har bøker til de.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Catalyzator

#19
Selvfølgelig er jeg også sjåvinist  ;D
Jeg har tilgode å kjenne et kvinnfolk som bytter hjul på sin egen bil eller vet
mer om den enn at den har motor og fire hjul  :o   

Men på den annen side har også min kropps deffekter gjort meg til verkstedsgjenger
så jeg er i ferd med å bli rimlig nulla ut på kunnskapsfronten...
Det var enklere den gangen en kunne kakke på starter innslaget eller
eller tørke fordelerlokket fritt for fukt å så gikk det ei uke til liksom  ::) 

Vel... printe ut sengelektyren  >:(  huff... løse ark å lese i senga er jo nesten like
ille som knekkebrødsmuler.... 

Kanske noen har laget en: Electric cars for DUMMIES  ;D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Griffel

#20
Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 15. juli 2008, klokken 00:26

Kanske noen har laget en: Electric cars for DUMMIES  ;D

Se:
http://elbil.no/content/view/32/1/
og:
http://www.zero.no/transport/elbil/teknologi
;)

Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 15. juli 2008, klokken 00:26
Vel... printe ut sengelektyren  >:(  huff... løse ark å lese i senga er jo nesten like
ille som knekkebrødsmuler.... 


Ta med laptoppen i senga.  ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

THiiiiiiiiiii Tusen takk Griffel   ;D 
Det var to supre linker og greit startstoff for meg   8)   

Jeg forbeholder meg retten til å være "kvinnfolk" og må ha det inn med T-skje   :-* 

Men du.... LapTop'n i senga  :o 17"widescreen med P4. 3,2 Ghz blir litt hett å ha
i senga altså.... jeg er singel å skal ikke ha det varmere enn strengt tatt påkrevd
for ikke å få frostrim på innsiden av vinduene   ::)   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

El rayo

#22
Sitat fra: Catalyzator på mandag 14. juli 2008, klokken 21:30
Finnes det noen slike El-bil-bøker ?

El-bilens bibel ?  Lærebok i el-bil-bygging ? El-biler i biter og molekyler ?
Jeg og min el-bil fra A til Å ? eller rett å slett en sprengskisse med detaljforklaring ?
http://www.automobilia.no/
er en norsk spesialbokhandel for bil- og fly-bøker. Det er vel lenge siden det er utgitt noen bøker om ombygging (konvertering) fra fossil til el, men det finnes. Det meste av det som står der gjelder i dag også. Alt er på engelsk.

Selv om vi er langt utenfor tema fortsetter jeg: På 1970-tallet (det er snart 40 år siden!) kjørte det elbiler rundt på månen, Lunar Rover. Mye info ligger på nettet, jeg fant en gang originale dokumenter fra NASA om hvordan man bytter batteri på disse (de hadde vel tenkt å reise tilbake en gang). Sikker på at jeg lagret den linken et sted, men finner den ikke akkurat nå, kanskje var det på den gamle PC'n. De har ingen forbindelse til Range Rover.

Edit: der var'n:
http://history.nasa.gov/alsj/lrvhand.html
Og Sovjet hadde Lunokhod, en fjærnstyrt elektrisk bil med solcelle-lading.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lunokhod_programme
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Og dessuten får du svar på de fleste spørsmål her på forumet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Catalyzator

Sitat fra: Ken på tirsdag 15. juli 2008, klokken 00:12
Vi har aldri før hatt en så engasjert kvinne på forumet men viktigste er at vi behandler hverandre med respekt og bevarer den hyggelig tone på forumet.

Jeg tror nok det skyldes en kombinasjon av kjedsommelighet og oppmerksomhetstrang kombinert
med at jeg har lyst på noe som skiller seg ut i trafikken...
Jeg er jo ufør og i manko på oppfølging fra både lege, ergoterapeuter og hjelpesystemer
og sitter nå her på tredje året uten kontakt med samfunn, sosialt liv eller annet av nødvendige
ting slik som å kunne handle mat i en butikk etter eget valg osv.
Og når en attpåtil bor alene og 6 km unna sin egen postkasse så blir livet amputert...  :o   

Håper dere har tolmodighet med meg, jeg vil virkelig ha en El-bil men tjangsen for å
få det til er nok minimal i og med at jeg ikke har transport til å se på en engang....
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA