Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla model x

Startet av Lumni, tirsdag 15. januar 2013, klokken 13:23

« forrige - neste »

Lumni

Eg har hatt min Leaf i drøye 3 veker nå, og vi er veldig gode venner :)

Har nokre ting eg lurer på som eg ikkje finn ut av - kanskje eg kan få hjelp her?
1) Dersom ein forvarmar bilen (med kabel i åff kårs - den har eg fått med meg); vil det redusere batterikapasiteten eller ei? Dersom forvarming  påverkar batteriet - kvifor forvarmar folk i det heile tatt? Kostar det meir kapasitet å ha varme på i bilen etter at ein har starta?
2) Ladar eg bilen 100% eller 80%?? Eg fekk ingen info når eg kjøpte bilen - det var i grunn berre tut og kjør. Har forstått at 80% er det beste - men er det da slik bilen blir levert? Eller må eg inn og endre dette sjølv?
3) Kva skjer om eg startar bilen med kabelen i? Får ein da eit varsel om at ein er i ferd med å rygge ut av garasjen med ledning ut snuten?
4) Kva er poenget med å sette timer på lading? Har det noko å seie om bilen er full-lada klokka 24 eller klokka 06 neste dag? Generelt sett, er det ikkje sånn at bilen vil lade når han treng det, så lenge kabelen er i?

Ladefabrikken

1 Når du forvarmen bilen med kablen i tar den strøm fra kablen ikke batteriet. Du mister ikke kapasitet.

2 Hvis du ikke har satt opp bilen til å lade til 80% så ladet bilen opp til 100%
Det anbefales at man bruker 80% hvis du ikke trenger lengre rekkevidde.
Litium batterier er ikke så glad i å bli ladet opp til 100%. Men litt hysteri er hele dette greiene mener jeg. Nå har Nissan allerede programmert bilen til å ikke lade 100%
3 Du får varsel om det. Du kommer ikke en cm med kablen i

4 Bare tull ikke bry deg om dette. Hvis du skal la bilen stå over flere dager eller uker så pass på at den ikke er 100% ladet. Det beste da er mellom 50 og 80%
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lumni

#2
TUSEN hjertelig!

Eg har litt knapt fram og tilbake frå jobb - det går heilt fint, men bør ikkje gjere så mange andre krumspring enn å kjøre rett fram og tilbake, og helst ikkje i mange minus. Men det ordnar seg på nyåret når elektriker kjem og lagar eit punkt for meg på jobben (hurra!). Da kan eg vel sette ladinga ned på 80%.

Betyr det da at bilen vil starte med færre strek på batteriindikatoren? Altså 10 i staden for 12 f.eks? (eg pleier komme heim med 2 strek igjen).

Infoen over tyder på at eg har alt å vinne på å forvarme bilen om  morgonen forstår eg.

RuneW

Sitat fra: 2EL på fredag 28. desember 2012, klokken 19:39
1 Når du forvarmen bilen med kablen i tar den strøm fra kablen ikke batteriet. Du mister ikke kapasitet.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner... Så vidt jeg har forstått så trekker forvarmingen mer strøm en laderen klarer å levere. Dermed må batteriet bidra og du mister "kapasitet".
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ladefabrikken

Det har aldri jeg merket. Har hatt på forvarmen på i en time uten at det gikk ned noen streker. Men hvis du lader og setter på forvarmingen på en 10A kurs så går alt til forvarmingen. 16A får du ladet litt samtidig som man forvarmer.
Men det er ikke mye som går til lading da
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Ja 10 streker lader den opp til når du setter den til 80%
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

gbzdoc

Sitat fra: 2EL på fredag 28. desember 2012, klokken 20:59
Det har aldri jeg merket. Har hatt på forvarmen på i en time uten at det gikk ned noen streker. Men hvis du lader og setter på forvarmingen på en 10A kurs så går alt til forvarmingen. 16A får du ladet litt samtidig som man forvarmer.
Men det er ikke mye som går til lading da

Det stemmer nok dessverre ikke. Ved bruk av SOC meter ser man at det fort er kun 92% (fortsatt 12 streker) igjen på batteriet etter forvarming med 16A EVSE når det er -10 ute.

MEN det er jo bedre å bruke litt fra batteriet og mye fra strømnettet, enn alt fra batteriet for å få varm bil.

Dessuten, forvarming er mer snakk om komfort og luksus enn å spare strøm... ;-)


Rio

Jeg antar at klimaanlegget bruker det som det skal ha (fra 1,5 kW til 4,5 kW (?)). Det begynner nok med 4,5 kW og reduserer så gradvis ettersom bilen blir varmere (det er resirkulering på). Så hvis noen bruker klimaanlegget med vinduet åpent, så trekker det mer strøm.

Laderen leverer enten 2,4 eller 3,6 kW (minus ineffektivitet) inn til batteriet. I begynnelsen (hvis klimaanlegget trekker 4,5 kW) så tømmes batteriet litt. Hvis klimaanleggets effektbruk synker til 1,5 kW, så trekker det ikke (netto) fra batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jærbuen

Har erfart at om jeg lader bilen opp til 80% i løpet av natta ( på 10A kurs ), og forvarmer ca 1/2 time før avreise, så viser meteret at jeg har 20 min ladetid igjen til 80% når jeg begynner å kjøre. Det var 80% før forvarming starta.
Uten forvarming, får jeg 0 tid igjen til 80%.
Så JA, det trekkes fra batteriet selv om den er plugget i veggen, hvertfall på en 10A kurs.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Astepsy

30pm in an area currently open to the public during the day and arrested for burglary, trespass and criminal damage <a href=https://fastpriligy.top/>generic priligy</a> 25MG HEINRICH MACK NACHF GERMANY

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA