Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Plus for iOS

Startet av Mippen, mandag 24. april 2017, klokken 23:42

« forrige - neste »

jensjacob

- Og hvis man så koblede to slanger med over til kølevand også så spildvarmen kunne udnyttes i kabinen, så kunne det spare ekstra strøm...
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jlan

Sitat fra: automat på onsdag 15. februar 2017, klokken 22:20

Man trenger ikke lade hengeren. Man bytter til en nyladet en. Så tar utleier seg av ladingen.

Og så leverer man fra seg hengeren når man svinger av motorveien. Så slipper man å kjøre rundt i byen med henger på slep.
Det kan fungere det der. Det finnes jo gassflaskeautomater og ubetjent el-bysykkelutleie, hvorfor ikke batterihengerautomater hvor en setter den brukte til lading og tar en ny med videre.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

TorC

Dette konseptet ser jo helt genialt ut frem til man begynner å tenke litt på det.

En ting er at det fremstår som en svært midlertidig løsning å bruke bensin for å drive en elbil, men det for være så sin sak.

Prinsippet om at det er unødvendig å drasse rundt på masse vekt er jo godt, men vi vet jo også at vekt i en elbil ikke er så veldig viktig for forbruket. Vekten per kWh går jo uansett stadig nedover.

Men så kommer hovedpoenget: Hvem gidder å bruke dette? La oss si at vi allerede imorgen hadde et godt utbygd nettverk av leiestasjoner for slike hengere. Du skal på helgetur f.eks fra Oslo til Trondheim. Tror du at du er helt alene om å skulle på tur? Så enten må man planlegge lang tid i forveien og reservere hengeren, eller så må det være så ekstremt mange slike hengere at det det dekker maksimalbehovet, og ikke bare det, det må også være såpass mange at man ikke går tom et sted mens det står en bråte hengere et annet sted. Da kan man fort ende opp med at hengerne står ubrukt 99% av tiden.

Og ikke bare det, du må også kjøre innom utleiestedet for å hente hengeren. Noe som gjør at man like gjerne kunne ha stoppet for å et sted for å lade. Samme når man skal levere inn hengeren. Og så kommer prisen.  17 euro per time! +drivstoff!  Kjører du Oslo-Trondheim bruker man gjerne rundt 6-8 timer. Altså minst en tusenlapp bare i leie!

Man kan jo alltids tenke seg at folk kan kjøpe seg en slik henger og ha den i privat eie med litt utleie på si. Joda. Men hvis man først skal legge minst 100 000 i ekstrautstyr til bilen sin, hvorfor i alle dager kan man da ikke heller kjøpe seg en bil med større batteri eller er hybrid! som vil gi betydelig bedre drivstoffsøkonomi enn en slik henger.

Eneste måten man på noen som helst måte kan gjøre dette til noe som kan forsvares,  er å bruke batterier samt at den kan koples opp mot eget hus som "powerbank". Så langt er vel også dette relativt meningsløst med mindre man har solceller siden prisen på strøm+nettleie sjeldent vil variere så mye at man kan tjene opp slitasjen man får på batteriet ved å sende strøm ut på nettet igjen.   

Hadde dette produktet kommet på markedet i 2011 så kanskje det haddehatt noe for seg. For da kunne man bare velge mellom en 10-15 mils bil til en kvart million og en 40-50 mils bil til trekvart million, og ingenting i mellom. Nå får man en 40-50 mils bil til 300 000,-...

Fyren som har laget denne skal imidlertid ha ros for å faktisk ha klart å lage det. Det er imponerende det han har fått til. Og det er kult at folk lager slikt bare for å vise at det kan gjøres. Akkurat som han som satte en gassturbingenerator bak på en LEAF.

Men, ærlig talt så er en bensindrevet generator på en elbil like dumt som Tredemøllesykkelen:


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Jeg tror behovet for en slik en går vesentlig ned når alle er i klassen til Ampera-e. I praksis kan det holde med en lang spisepause opp til Trondheim, som er helt greit siden man uansett tar en pause på en 6-7 timerstur.

Jeg antar at å få min v1-leaf opp til Trondheim blir som da Teslabjørn testet ut gammel Zoe med stans hver 6.-7. mil, dog med kortere ventetid de plassene det er Chademo. Med 100% Chademo etter de første 8 milene er det snakk om minst 5 timers ladetid ekstra og de kommer tett i tett hvor kjøretid og ventetid er 50% 50%.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA