Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading - effektiv hastighet

Startet av bno, torsdag 20. april 2017, klokken 14:51

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Amoss på lørdag 11. februar 2017, klokken 20:37
I stedet for å følge opp OP's innlegg som går på en bestemt bilmodell, så tar jeg heller tak i hva som egentlig er essensen i innlegget:
Vi har nå i flere år hatt en vellykket elbilpolitikk der alle biler med med rene elektriske drivlinjer få en rekke fordeler, bla. fritak for MVA og andre import/registreringsavgifter som nye. I mellomtiden har utviklingen av elbiler gått langt, og det finnes mange elbiler på norske veier i dag med rekkevidde og ytelse langt utover hva man vel nesten kunne drømme om den gang reglene ble innført. Og flere er på vei...

Så spørsmålet som jeg føler at ligger under - og mellom linjene - i OP's post er vel heller: Er nå tiden moden for å diskutere om man skal stille strengere krav for å kunne selge en ny bil med alle elbilfordelene? Er det rett og sette f.eks. krav om minimums rekkevidde?  Lastekapasitet? Ladeteknologi (F.eks. Type2 og/eller CCS)? Ladehastighet? At bilen svelger 3fase IT nett lading? Eller noe helt annet som jeg ikke kommer på i farten...

Merk, jeg tar ikke nødvendigvis til ordet for å stille noen av nevnte krav, bare spør om tiden er moden til å begynne å ta debatten. Ser f.eks. lett at det kan være ett legitimt behov for små enkle bybiler som strengt talt ikke trenger hverken lang rekkevidde eller høy ladefart. Men kanskje det kan være ett behov for å bilfabrikantene litt på tå-hev, så fortsetter utviklingen av elbiler til beste for oss alle.

Noen krav kan være rimelig å sette. For eksempel hvilken standard bilene skal kunne lade etter. Dette kan begrunnes med at man skal nå flest mulige brukere når man bygger ut infrastrukturen. Og man har allerede minimumskrav i forhold til sikkerhet.

Når det gjelder andre ting som minimums rekkevidde og plass, er ikke dette noe staten skal bry seg med. Hvis du aldri noen gang kjører lenger enn 100km med bilen, hvorfor skal du da tvinges til å kjøre rundt med 200kg ekstra batterier, fordi bilen minst må kunne kjøre 400 km? I dette tilfellet vil det være klart best for miljøet og brukeren at bilen utstyres med en batterikapasitet som passer best til denne typen bruk.

Fossilbil markedet er fullt av ulike varianter biler. Sånn bør det også bli for elbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

doldis1

 
SitatNoen krav kan være rimelig å sette. For eksempel hvilken standard bilene skal kunne lade etter. Dette kan begrunnes med at man skal nå flest mulige brukere når man bygger ut infrastrukturen.

Skjønner godt tankegangen men jeg tror vi er alt for tidlig i elbilutviklingen til å forsøke å styre framskrittet
i en retning. Kommer ikke noe godt utav det. Sånn som jeg ser det er velmenende politikere den aller største
faren mot elbilen i dag.
Den kommer til å ta over uansett men hodeløse politiske vedtak kan forsene prosessen

sylwester

Sitat fra: doldis1 på søndag 12. februar 2017, klokken 10:17
...
Kunne jo lest ut kjøredata etter 2 år for så å beregne avgift etter det. Hadde nok økt salget av
hybrid vil jeg tro ;D
...

Du mener å gi fritak som ved BEV og heller gi en straffeavgift etter X år hvis forbruket av drivstoff per km ikke er under en viss grense? Jeg liker ideen, men da må bilene ha en måte å lese ut denne informasjonen på og det er vel ikke så enkelt idag.

Informasjonen burde leses av i EU-kontroll så da er første etter 4 år og de burde tillate registreringer ved salg for å unngå å måtte betale engangsavgift fordi neste eier kjører lite elektrisk. Engangsavgiften kan trigge igjennom hver EU-intervall som i praksis gjør at bilen kan fort bli dyr hvis man ikke fortsetter forrige eiers lave forbruk. Muligens en ekstra avgift selv etter engangsavgift er trigget slik at biler som kjøpes fremdeles har noe å spare på å kjøre elektrisk.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: tiger``n på søndag 12. februar 2017, klokken 10:33
17.5 % er faktisk ikke så veldig bra for BEV.

Jeg synes det er bra nå, av flere grunner:

- Tesla leverer generelt lite biler i januar og februar, volumene kommer historisk sett i mars.
- Hyundai sliter med leveringstakten på Ioniq
- Mange venter på Ampera-E
- Ennå flere venter på Model 3

Vi får se hvor vi havner året under ett, men jeg blir forbauset om elbilandelen ikke havner (godt) over 20%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

doldis1

 Enig, det er vanvittig bra i dagens situasjon, i tillegg mener jeg at det riktige tallet inkludert bruktimport
er 19 %.
Jeg begynner å ane sensasjonsoverskrifter i motorpressen til høsten ..

nr1rayner

Ford har tydelig sagt at de ikke skal være størst/best på elbil, i motsetning til Nissan/Renault (og Tesla selvsagt). VW er vel også kjent for å kjapt komme med modeller til nye "oppfinnelser" der det er økonomisk grunnlag, så det er vel også mye å forvente fra den kanten.
Så hvor mye skal man forvente av Ford, som tydelig sier at de IKKE skal være ledende på elbil?

Det var vel snakk om standard 6,6kw lading, og da med 33kwh, hurtiglading og alt nips og naps en Focus har, vil denne være høyaktuell for meg! I hvert fall med den prisen  ;)
Eneste minuset jeg finner nå er at batteriet stjeler plass i bagasjerommet  :(
Men, det er nok noe jeg kunne levd med til daglig.

Vel, strengt tatt er den ikke høyaktuell, da jeg har bestemt meg for å vente til jeg minst får en reell dobling av rekkevidden fra "24kWh" Leafen.
Men har jeg stått der i dag og skulle kjøpt ny elbil, hadde en tur innom Ford-forhandler vært selvsagt med disse oppdateringene.
Så dumping? Nei.
Kunne gjort det bedre? Ja, absolutt
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kristian O

Er ikkje dette ca en Kia Soul, 3 år på etterskudd?
Virker på meg som at Ford har "vondt i viljen".
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

sylwester

Når det gjelder avgiftslettene elbilen har så slår det meg stadig at de aller fleste leverandører idag har et kapasitetsproblem og at effekten av elbil-fordelene muligens er kjølt ned at dette.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Får ikke bakoversveis av denne elbilen, men Focus er en morsom blø å kjøre. Med motoren her antar jeg den er ganske sprek også.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Knut Røe


Kristian O

Sitat fra: nr1rayner på mandag 13. februar 2017, klokken 05:04
Sitat fra: Kristian O på søndag 12. februar 2017, klokken 19:17
Er ikkje dette ca en Kia Soul, 3 år på etterskudd?

Nei, Kia har ikke fått til app, men det har visst Ford  ;) ;D :P :o
Det er sant, men så har Soul 100kW hurtiglading.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

nr1rayner

@tigern
Ahh, da er det vel håp for at det kommer på Kia/Hyundai i Norge, på fremtidige biler i hvert fall, også  :)
Når Ioniqen passerer 30kwh blir den kanskje aktuell da  :D

@Kristian O
Uansett hvilken bil man ser på er det fordeler og ulemper.
Soul var tidlig ute med bra rekkevidde, det skal de ha!
Etter å kjøpt 24kwh Leaf fant jeg ut hvor stor forskjellen egentlig var, og må innrømme at jeg angret litt da..
Men, det er da ikke nevneverdig imponerende at VW kommer i 2017 med "33,5 kwh" eller hva det var.
Utnyttbart var vel ca 31kwh om jeg husker riktig..
Samtidig, eller faktisk litt før, kommer Zoe med 40/41kwh utnyttbart..
Så nei, det er ikke så ille med den nye Focusen da, spesielt mtp at de som nevnt ikke går inn for å være markedsledende ;)
Design på Focusen er det ikke noe å si på, men batteriplassering kunne de med fordel jobbet mer med.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA