Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av snoemann, mandag 24. april 2017, klokken 23:25

« forrige - neste »

snoemann

Heisann!

Vi har bestilt oss en Nissan Leaf, og gleder oss til å få den levert :)

Men har en problemstilling det hadde vært artig å fått løst, selvom det ikke er viktig.

Vi drar i ny og ne til en avsidesliggende hytte uten strøm.
Vi kommer oss til hytta, men kommer oss ikke tilbake til nærmeste hurtiglader igjen uten å gå tom for strøm på veien.

Den åpenbare løsningen på dette er jo å leie bil når vi skal til hytta.

Men, så kommer det jeg fantaserer om som en artigere løsning:
På hytta har vi en generator som kan levere 230volt strøm. Og om jeg ikke husker feil... rundt omkring 16A

Kan jeg - og er det trygt for Leaf'en - lade via denne?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Jejl

Etter det jeg har hørt så fungerer det hvis generatoreren klarer å levere noenlunde jevn strøm.

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

nr1rayner

Med den originale kladden vil jeg tro du får problemer med en så liten sak, regner med det er dårlig med jord, men kanskje det kan kobles til..?
Bare du plugger rett ende i først, skal bilen nekte lading hvis noe er feil. I bilen sist, fra bilen først.
Så kan det jo hende at trekket blir for stort så den sliter med jevn forsyning..?

Vet ikke hvor nøye charge amps-kablene er på jord, men de kan settes til 6A.

Hvor langt unna er denne QC?
Er det 30kwh du venter på lader den temmelig raskt på QC, og kan nok fint forlate QC på tur til hytta med noen-og 90%..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

skysurfer

Som nevnt tidligere i tråden kan du få problemer med jord. Da vil ladekladden nekte deg å lade. Et annet problem er kvaliteten på strømmen til generatoren. Hvis generatoren har en ordentlig inverter med rene sinuskurver så er kvaliteten mye bedre enn om det er en ren generator.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jsa061

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-1700I-2000037986/

Kanskje du kan få prøve den før du kjøper? Ser det er litt i grenseland med  maks kontinuerlig strøm på 230 V AC:   7,39 A.

Skal gi ren strøm så hvis den kan gi høy nok effekt burde det fungere. Får du deg en ladekabel du kan justere ned effekten på til 6A burde det i alle fall gå.

snoemann

Den vi har stående er noe ala dette :

http://www.berema.no/Aggregater/Stromaggregater/EC/EC-3600-GV.aspx

Hvordan finner man ut om sinuskurven er ok?

Hvilke verdier ser man etter?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

leafnor

Står at generator er vekselstrøm. Så da er det trolig også grei sinus. Men jeg garanterer ikke.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

hexachordia

Er det helt seriøst at man vurderer å stå med en bråkende generator på i 8-10 timer for å kunne lade med 8-10 ampere? Antageligvis blir den lille generatoren fra Biltema for svak til å kunne lade med 100% kapasietet i så mange timer. Man skal ikke ha varig belastning på mer enn 80% på en generator. Du bør vel i tilfelle kjøpe en som har effekt på va 3kw eller?
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

jkirkebo

#9
Sitat fra: leafnor på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:13
Står at generator er vekselstrøm. Så da er det trolig også grei sinus. Men jeg garanterer ikke.

Det spiller liten rolle. For å få jevn og fin sinuskurve må man ha en generator som bruker inverter for å lage strømmen. F.eks Honda EU-serien har dette og er kjent for å levere meget pen strøm ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

@hexachordia
Nå forteller ikke trådstarter hvor mye/lenge det er snakk om.
Men generelt svar på spørsmålet ditt... ja, selvsagt!

Har man hytte med generator, hvorfor ikke?
Er elbil den eneste bilen man har, og dette er eneste løsning for å komme seg hjem igjen, ja selvfølgelig!
De eneste andre alternativ er vel å leie fossilbil eller å bestille bergingsbil.
Da er det bedre å brenne 5 liter på en bråkende generator i noen timer man er der og lager støy selv, enn å brenne 20-30 liter i en bråkende bil.

Et alternativ ville jo være solcellepanel/vindmølle, batteribank og en kraftig inverter.
Men man snakker "litt" mer cash for å dimensjonere det for å lade en elbil enn å holde liv i en radio og noen LED-lys..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:00
Sitat fra: leafnor på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:13
Står at generator er vekselstrøm. Så da er det trolig også grei sinus. Men jeg garanterer ikke.

Det spiller liten rolle. For å få jevn og fin sinuskurve må man ha en generator som bruker inverter for å lage strømmen. F.eks Honda EU-serien har dette og er kjent for å levere meget pen strøm ut.
Se der ja, ante meg vell egentlig det ikke var tilstrekkelig bare med generator.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA