Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Plus for iOS

Startet av e-curious, tirsdag 25. april 2017, klokken 00:08

« forrige - neste »

e-curious

Jeg så en langtur-test av e-Golf på YouTube,  jeg legger merke til at det lades opp til 100% med hurtiglader.  På langturer med mange etterfølgende hurtigladinger, hvordan virker dette inn på batteriet?

eivhelle

#1
Sitat fra: e-curious på tirsdag 14. februar 2017, klokken 21:37
Jeg så en langtur-test av e-Golf på YouTube,  jeg legger merke til at det lades opp til 100% med hurtiglader.  På langturer med mange etterfølgende hurtigladinger, hvordan virker dette inn på batteriet?
Ladehastigheten fra 95-100% er så treg at jeg tror det faktisk vil slite mindre på batteriet å lade til 100% enn å stoppe på 85% for deretter å dure i vei i 120km/t.

Kjører du i 120 km/t vil forbruket fort ligge på godt over 20 kWh/100km, som vil gi en lasteffekt på nærmere 30KW. Da vil det nesten virke avkjølende for batteriet å lade 15 minutter ekstra på 10KW i snitt. (Litt satt på spissen, men batteriovervåkingen sørger for at batteriet uansett ikke tar skade)

På landevei med 70-80 km/t i topphastighet vil effektforbruket være såpass lavt at ladingen har lite å si.

Og på vinterstid kan du praksis gjøre omtrent som du vil, fordi lav utetemperatur vil hjelpe til å holde batteriet avkjølt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

dabis

Min erfaring er den samme som eivhelle. Etter å ha studert batteriet og styring av belasting og lading av batteriet så  styrer enkelt bilen selv temperaturen på batteriet ved å justere belastning og lading. Har opplevd at batteriet blir strupet ved for lave temperaturer og ved for høye typp etter hurtig kjøring og lading har jeg sett at effektometeret ikke viser maks effekt. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA