Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremseklosser

Startet av frodef, onsdag 19. april 2017, klokken 19:49

« forrige - neste »

frodef

Hei, jeg byttet en del batteriblokker på min p106 for noen få uker siden, og den gikk bra, med rekkevidde omkring 70 km. Men nå ikke lenge etterpå så har bilen begynt å bli veldig treg og rekkevidden kanskje nede i 40-50 km. Noen få kjørte km etter full opplading så faller spenningen ned til 120V ved "max pådrag" (ecometer øverst på grønt) i oppoverbakker, og etter en mil eller to faller spenningen fort ned omkring 115V. Så vidt jeg klarer å måle er blokkene ganske balanserte, det største avviket jeg finner er en gruppe på 3 blokker (i 11-kassen) som ligger 0.5V under resten ved kjøring, formodentlig 1 av de 3 som er svak.

Det har jo blitt kaldere i det siste, men tross alt ikke veldig kaldt og batteriene skal vel ikke bli så slått ut av kulda? Spenningen går raskt opp i 140V og mer i nedoverbakker, så det er vel generelt høy indre motstand. Batteritemperaturen da jeg kjørte med PP2000 tilkoplet var lav, 10-12 grader. Jeg mistenker at jeg burde ta en vannservice, men er det ellers noen med bedre batteriforståelse som har noen tips?

Matheus

Det indikerer at du har et batteriproblem. Prøv først vannseris. Sjekk batterier når de er ganske utlandet (ikkje når toppladet) helst under 40%. Då finner du de som er dårlige eller har redusert kapasitet.
Hos meg, ligg batterispenning over 130V når eg kjøre pent på grønn den første mila rett etter opplading (dvs. batteri er varmt)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

frodef

Forsøkte meg på vannservice i dag, når det var sol og omkring 0 grader. Jeg brukte pp2000 til å sette i "maintenance charge", og prøvde etter beste evne å holde bilen lun og oppvarmet med noen panelovner. Etter noen timer med overlading gikk laderen i et modus med lange pauser og 7 amp lading (som rapportert av pp2000, mao. formodentlig faktiske DC amp gjennom batteriene), og temperaturen kom langt om lenge opp i 19 grader. Jeg ble utålmodig (det ble seint, mørkt og kaldere) og satte ladingen over på initiallading, da durte den ivei på konstant 7 ampere og kom opp i 25 grader ganske greit. Da stoppet jeg ladingen ved å ta ut ladeledningen, og fylte vann. Problemet er at da jeg startet initiallading så ble SOC satt til 0%, og nå er batteriene fulladet og vel så det mens SOC viser 10-20%.

Vil det funke å kjøre rundt med SOC på 0% til batteriene faktisk er tomme, og så vil SOC og batterier være synkronisert?

I tillegg sliter jeg veldig med PP2000/Lexia (dvs. diagtool 5.02), jeg klarer ikke å skjønne hvor jeg skal lese av Ah overlading, eller hvordan jeg avbryter initiallading. Jeg fikk dog satt den over på balanselading hvilket vel er et hakk bedre. Ei heller finner jeg hvor jeg kan sette vanlig ladehastighet, altså 10 eller 13 amp eller hva det er. Er det noen som får dette til å funke, og kan fortelle meg hvilken programvareversjon og eksakte menyvalg?

Takk!

Ciumpalac

Sitat fra: frodef på mandag 13. februar 2017, klokken 23:22

Vil det funke å kjøre rundt med SOC på 0% til batteriene faktisk er tomme, og så vil SOC og batterier være synkronisert?

Hadde samme problem og det gikk helt fint. Men du må unngå å kjøre helt tomt straks etter en batteriservice. Etter noen ladinger vil SOC gradvis kalibrere seg tilbake.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: frodef på mandag 13. februar 2017, klokken 23:22
I tillegg sliter jeg veldig med PP2000/Lexia (dvs. diagtool 5.02), jeg klarer ikke å skjønne hvor jeg skal lese av Ah overlading, eller hvordan jeg avbryter initiallading. Jeg fikk dog satt den over på balanselading hvilket vel er et hakk bedre. Ei heller finner jeg hvor jeg kan sette vanlig ladehastighet, altså 10 eller 13 amp eller hva det er. Er det noen som får dette til å funke, og kan fortelle meg hvilken programvareversjon og eksakte menyvalg?

Funksjonen her "Cancel programmed charge" eller noe sånt.  Men  - vel så enkelt er å gjøre "Stor reset"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA