Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strømbegrænser - fælles udviklingsprojekt?

Startet av Ebil, torsdag 30. desember 2010, klokken 12:48

« forrige - neste »

Ebil

Ønsker å sjekke hvor lett hjulene går rundt, om bremser henger. Er det mulig uten å starte bilen og sette den i fri? Har søkt på forumet og wiki uten å finne svar.
Bergen
Think 2001

elektrolux

Du kan starte bilen sette den i fri, og ta ut en sikring for å hindre girløsen i å aktivere seg.

Du vil likevel slite med friksjon i girkassen, så hjulene vil ikke svive lett rundt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Raskeste måten å sjekke om bremsene henger er å kjenne på felgene rett etter en kjøretur. Hvis en av felgene er varme henger bremsene på det hjulet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#3
Forhjul: løft begge forhjulene, da blir det minst motstand i gearkassen, men om bremsene henger på andre siden, vil det bremse gjennom differensialen. Det er en liten slakk i differensialen, om hjulet går vesentlig tyngre etter at slakken er passert, er det andre siden som henger.
Selv om bremsene går lett, kan de legge seg på under kjøring.
Kjør en tur uten å benytte bremsen, og stopp med håndbremsen. Det skal da ikke være nevneverdig temperatur på bremseskiven.
Hvis det er forhøyet temperatur, ta av hjulet og brekk forsiktig kaliperen fra hverandre så langt det går og tråkk på bremsen. Repeter noen ganger. Ved fastsittende klosser må bremsene demonteres, rengjøres og monteres med kobberpasta på glideflatene.
Støv på forhjulsfelgene er en indikasjon på hengende bremser.

Bakhjul,: Jekk opp og prøv hvert hjul for seg. Skal gå helt fritt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

OneMore

Kan jeg få legge til "Kjenn etter varmen før man tar på skiva"
Det gjorde IKKE jeg og svidde fingeren slikkelig.

I det minste trillet latteren voldsomt hos ungene da jeg hoppet rundt!

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hens

Gled deg  One more, du har mye rekkevidde å hente! ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Kan også anbefale å følge rutinen som er beskrevet her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Bremsesystem

Hadde selv problemer med bremser som hang, men etter at jeg begynte med WD40 på stempelet har jeg ikke hatt problemet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#7
OOOOOBS!
Såvidt jeg vet er WD40 et mineraloljeprodukt!
Hvis det kommer inn på bremsepakningen vil pakningene etter en tid svelle og gå i oppløsning.
Fjern dette tipset fra wikien!
Det finnes bedre forklaringer her under "nye klosser og skiver før frokost".

Ved å bevege stempelet ut og inn vil pakningen smøres av bremseveske innenfra. Dette er en sikrere måte å løsne trege bremser på.  Husk at bremseveske er tilsatt antikorrosive tilsetninger som svekkes etter en tid, og skal derfor skiftes etter noen år.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA