Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny e-golf å dekk

Startet av olemorten76, lørdag 29. april 2017, klokken 18:22

« forrige - neste »

olemorten76

Har hatt min bil siden november 2016 (kjøpte brukt). Ved 2-3 anledninger har jeg forsøkt å lade til 100%, men får charging complete på rundt 96%. Er det noe som tilsier at den ikke skal fullføre lading til 100% når jeg ber om dette!? Eller det det slik at dette indikerer 4% kapasitetstap? Mener jeg har prøvd med range mode både av og på også, men det har da utelukkende vært på nå på vinterstid.
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

GOS

Sitat fra: olemorten76 på lørdag 18. februar 2017, klokken 22:58
Har hatt min bil siden november 2016 (kjøpte brukt). Ved 2-3 anledninger har jeg forsøkt å lade til 100%, men får charging complete på rundt 96%. Er det noe som tilsier at den ikke skal fullføre lading til 100% når jeg ber om dette!? Eller det det slik at dette indikerer 4% kapasitetstap? Mener jeg har prøvd med range mode både av og på også, men det har da utelukkende vært på nå på vinterstid.

Lader du med veldig lav effekt og er det veldig kaldt der  bilen står?

Kan være slikt som påvirker.

Kan også være at den er litt i 'ulage' med estimatene, men kan muligens være en eller flere celler som ikke oppnår full spenning og til slutt stopper den fordi mesteparten av de andre cellene har oppnådd full spenning, men her må de med mer peiling på banen.

Ville prøvd noen lange sykluser hvor du kjører den langt/helt ned og så ladet helt opp igjen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

olemorten76

Lader på 16 amp inne i garasje. Rundt 0 grader ute, eller noen blå..
Kan teste noen "lange" sykluser når jeg får mulighet. Skal på service i slutten av måneden, kan jo nevne det da, evt. om de kan kjøre en diagnose på batteriet.
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Robert Sund

TeslaBjørn opplevde det samme (for lenge siden) og nevnte det i en av videoene, og løsningen var å toppe batteriet noen ganger.

Årsaken er visstnok at å balansere cellene disse få prosentene tar lang tid, slik all lading nær 100% tar lang tid.

Så hvis jeg forstår det rett, er det et problem som løser seg nærmest av seg selv hvis man trenger det.

sigurdi

#4
Dette kan ha flere årsaker.
1. Gammel software hadde litt annen definisjon på 100% og viste 100% på lavere spenning en på nyere versjoner.
Den kunne da stå lenge på 100% og det så ut som den balanserte men ladet bare veldig sakte.

2. Ladingen er ferdig før man leser av.
Eks går du ut i bilen eller sjekker app en stund etter er ferdig så har den droppet noen % pga temperatur fall i batteri pakken.

3. Vinter og lavere temperatur i ladeprosessen tillates ikke samme avslutnings spenning som ved høyere temperaturer og ladingen avsluttes på lavere spennings nivå og %.
(Batteri temp 30 og litt over for best lade effekt osv)

4. Som skrevet over, noen moduler treffer 4.2v ved lading og ladingen avsluttes for å unngå overlading.

Dersom du absolutt ønsker å se 100% i displayet kan du gjøre følgende:
PS dette er kun for din del, er ikke helsekost for batteriet, siden det står med høy cellespenning over tid og eneste du får ut er å tilfredstille 100% trangen.

1. Lad opp til 80-90% og la bilen stå i minst 4-5 timer, slik at høye celler blør av og modulene jevner seg ut. (Batteri balanserer kontinuerlig ved å blø av høye moduler i bløde kretser. Dette er en treg prosess men kjører 24/7.

2. Lad opp så 95% og la stå noen timer.
3. Lad opp til 98% og la stå en time før du topper opp til 100%

PS bør gjøres temperert ellers vil ikke batteriet være varmt nok for 100%. ;-)


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Har sett dette på flere biler, riktignok ikke mine egne. Innlegget over inneholder sannsynligvis løsningen. Du vil nok også se en korreksjon ved å lade helt opp og la stå noen timer, samt vente med å lade fra lav soc. Men som det nevnes er lav temperatur en faktor, så kanskje like greit å vente til det blir litt varmere i været. Batteri har sjelden lavere kapasitet selv om estimatene er slik.

MyMuffin

Har selv erfart at bilen har stoppet å lade på 98%.
Trikset ble da å kjøre den langt ned på SoC, under 10% og så lade den opp igjen.

Jeg lader som regel til standard 90% og kjører sjeldent under 40%. Således skapes det litt ubalanse i estimatene.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA