Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lyddemping av nyere biler

Startet av fplandberg, mandag 17. april 2017, klokken 18:46

« forrige - neste »

fplandberg

Sameiet vårt har en fellesgarasje hvor vi har funnet at det finnes 125kw ledig kapasitet som er holdt av til kjele dersom vi skulle velge å ikke kjøpe fjernvarme i fremtiden..

Vi er 30 leiligheter, hvor ca 15 er klare for å kunne lade bilen sin i dag. Vi ønsker derfor en løsning som enkelt lar ser utvide når nestemann kjøper elbil. Det må også være mulig å kunne lese av strømforbruk til hver enkelt.

Løsningen vi ser på i dag er en såkalt "smart tavle" som som kommuniserer med ladeboksene og struper effekten når kapasiteten overskrides. Dette er relativt kostbart spesielt når nestemann skal koble seg til.

Har sett på zappcharger pro, men det virker ikke som om den passer til såpass mange plasser.. Finnes det noe tilsvarende for litt større garasjer?


jj44nn

Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

jkirkebo

Sitat fra: fplandberg på onsdag 08. februar 2017, klokken 18:31
Sameiet vårt har en fellesgarasje hvor vi har funnet at det finnes 125kw ledig kapasitet som er holdt av til kjele dersom vi skulle velge å ikke kjøpe fjernvarme i fremtiden..

Vi er 30 leiligheter, hvor ca 15 er klare for å kunne lade bilen sin i dag. Vi ønsker derfor en løsning som enkelt lar ser utvide når nestemann kjøper elbil. Det må også være mulig å kunne lese av strømforbruk til hver enkelt.

Løsningen vi ser på i dag er en såkalt "smart tavle" som som kommuniserer med ladeboksene og struper effekten når kapasiteten overskrides. Dette er relativt kostbart spesielt når nestemann skal koble seg til.

Har sett på zappcharger pro, men det virker ikke som om den passer til såpass mange plasser.. Finnes det noe tilsvarende for litt større garasjer?

Hvis dere har 125kW til overs trengs vel ingen ekstra struping? For å kunne tilby lading til 30 leiligheter trengs kun en eneste 3x63A 400V kurs. Mer spesifikt behøves 41,4kW (180A til sammen). Dette da minimum ladestrøm er 6A, og 6A*30=180A.

ZapCharger Pro fikser dette uten problemer. Er det 400V anlegg kan man lade med inntil 22kW, om kun to biler lader. 11kW om 4 biler lader osv. Med 230V blir maks per bil 7,4kW.

ZapCharger har integrert måling og tilgangskontroll.

Installasjonen for sameiet begrenser seg til å legge en busskabel fra tavla og forbi hver ladeplass, så bekoster hver andelseier sin ladestasjon når behovet oppstår. Denne kobles da til busskabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: fplandberg på onsdag 08. februar 2017, klokken 18:31
Sameiet vårt har en fellesgarasje hvor vi har funnet at det finnes 125kw ledig kapasitet som er holdt av til kjele dersom vi skulle velge å ikke kjøpe fjernvarme i fremtiden..

Har sett på zappcharger pro, men det virker ikke som om den passer til såpass mange plasser.. Finnes det noe tilsvarende for litt større garasjer?

Zapcharger kan lade 90 biler samtidig med slik tilførsel, og du kan sette opp 200 ladepunkt om du vil.

Blir normalt betydelig rimeligere å installere, og enklere å utvide enn alternative systemer, og en kan begynne med en ladeboks og senere utvide til 2 eller 10, eller som sagt 200
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:46
Hvis dere har 125kW til overs trengs vel ingen ekstra struping? For å kunne tilby lading til 30 leiligheter trengs kun en eneste 3x63A 400V kurs. Mer spesifikt behøves 41,4kW (180A til sammen). Dette da minimum ladestrøm er 6A, og 6A*30=180A.
Dette er da struping, her foreslår du struping til ca 40kW. Det er uansett mye mer en nok for å dekke gjennomsnittsforbruket til 30 elbiler. selv om alle skulle lade samtidig. Men dette skulle jo være et nermest skreddersydd opplegg for Zapladeboks pro.

(Jeg nekter å kalle disse for charger)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:38
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:46
Hvis dere har 125kW til overs trengs vel ingen ekstra struping? For å kunne tilby lading til 30 leiligheter trengs kun en eneste 3x63A 400V kurs. Mer spesifikt behøves 41,4kW (180A til sammen). Dette da minimum ladestrøm er 6A, og 6A*30=180A.
Dette er da struping, her foreslår du struping til ca 40kW. Det er uansett mye mer en nok for å dekke gjennomsnittsforbruket til 30 elbiler. selv om alle skulle lade samtidig. Men dette skulle jo være et nermest skreddersydd opplegg for Zapladeboks pro.

(Jeg nekter å kalle disse for charger)

Jeg tenkte på ytterligere struping pga. kapsitetsproblemer i hovedtavle. Altså med måling av fasene der. Bør være unødvendig med såpass stor reservekapasitet.

Om man engang går bort fra fjernvarme er det vel også naturlig å forvente at varmepumper blir alternativet og ikke en ren strømkjele.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA