Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Behandling av Skinnsetene

Startet av moby666, mandag 08. mai 2017, klokken 15:07

« forrige - neste »

moby666

Satt meg fast på Frognerseteren i dag med jobbilen da det er mye snø/slaps i veien. Bilen bare dør og mister alt av motorkraft. Antar det ville gått litt bedre hvis jeg kunne slå av ESP, men finner ingen knapp? Er det ikke mulig å slå av ESP? Kom meg heldigvis løs da noen hjalp til å dytte litt.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

zyp

Jeg så du fikk svar i en annen tråd, men i fall andre finner denne tråden og lurer på det samme som deg så finnes alternativet under innstillinger for bilen.

Altså: Car -> Meny -> ASR.

moby666

Takker.

Merkelig at de ikke har funnet en plass til en knapp til denne. Noe skal det spares inn på.

Jeg bruker ihvertfall å slå av esp ofte på IONIQ på vinterstid, men ESP på IONIQ virker som er litt mer følsom enn eGolf. Det kan kanskje være noe med egenvekt også som er endel mer på egolf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

I løpet av de siste 10 årene har jeg kun hatt behov for å slå av ESP ved en anledning. Og det var på en Mercedes E klasse med bakhjulsdrift. Så det er ikke en funksjon som nødvendigvis er verdig en egen knapp. Men det er selvsagt viktig å vite hvor man finner funksjonen.

En annen ting er at man tross alt står stille når man sitter fast. Da er det heller ikke så viktig å kunne betjene en funksjon raskt, uten å måtte navigere i en meny. Rent sikkerhetsmessig er det også greit at man ikke ved en feil deaktiverer ESP mens man er ute og kjører på utfordrende føre.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

For å slå av esp må knappen holdes inne i 3-4 sek. Tror det skal endel til å komme borti knappen med et uhell. Det er også en fordel å kunne slå av antispinn og esp hver for seg.

Bruker disse funksjonene minst en gang i uka på vinteren og hvis jeg skal kjøre litt aktivt.
Egolf løsningen virker veldig klønete.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:02
For å slå av esp må knappen holdes inne i 3-4 sek. Tror det skal endel til å komme borti knappen med et uhell. Det er også en fordel å kunne slå av antispinn og esp hver for seg.

Bruker disse funksjonene minst en gang i uka på vinteren og hvis jeg skal kjøre litt aktivt.
Egolf løsningen virker veldig klønete.
For oss som kan kjøre er ikke denne funksjonen like viktig. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Det er nettopp for de som ikke kan kjøre bil denne funksjonen er nødvendig.... :o
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jche

Uansett hvor gode dere mener dere er til å kjøre, kan dere ikke erstatte et moderne esp-system. Eller har dere muligheten til å bremse alle 4 hjul individuelt? Og reaksjonstid i millisekund-klassen?

Antispinn kan derimot være kjekt å slå av en sjelden gang. Og nettopp derfor er det ofte bare denne som kan slås av, og ikke esp.

Det var mange som var imot ABS også når det kom, men det er heldigvis ikke mange igjen av dem...
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

rolandvg99

#8
Eneste grunn til å slå av anti-snurr/anti-spinn er, som påpekt over, for å opprettholde moment i oppoverbakke. Kjøring som til enhver tid aktiverer teknikken, a la breisladd/brekksladd, er forbeholdt bane. Er møkk lei "ratthelter" som leker Petter Solberg på offentlig, trafikkert vei.

I ABSens spede barndom var det mulig å bremse mer effektivt manuelt, men i dag er dessverre teknikken overlegen og utrolig mye mer pålitelig en Kari og Ola Potitt.

"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: jche på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:30
Uansett hvor gode dere mener dere er til å kjøre, kan dere ikke erstatte et moderne esp-system. Eller har dere muligheten til å bremse alle 4 hjul individuelt? Og reaksjonstid i millisekund-klassen?

Antispinn kan derimot være kjekt å slå av en sjelden gang. Og nettopp derfor er det ofte bare denne som kan slås av, og ikke esp.

Det var mange som var imot ABS også når det kom, men det er heldigvis ikke mange igjen av dem...

Jeg ble tydeligvis misforstått. Vi som kan kjøre kommer sjelden opp i situasjoner der det er nødvendig å slå av ESP. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

"I like soul with a capital S"

jche

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:33

Jeg ble tydeligvis misforstått. Vi som kan kjøre kommer sjelden opp i situasjoner der det er nødvendig å slå av ESP. ;)

Da er vi enige :)
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

Luftventil

ESP kan ikke slåes av på E-Golf, er vel antispinn dere mener?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

ReneM

Sitat fra: Luftventil på søndag 05. mars 2017, klokken 19:05
ESP kan ikke slåes av på E-Golf, er vel antispinn dere mener?

Alt går med litt teknisk hjelp;) måtte bare teste litt:)










Eller litt mer moro enn standard. Sportmode


Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA