Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger tips for innkjøp av elbil

Startet av singh95, onsdag 17. mai 2017, klokken 11:15

« forrige - neste »

singh95

Hei!

Skal kjøpe min første elbil. Har en del spørsmål. Budsjettet ligger på 130.000-140.000 kr. Vil jeg få en god elbil for den prisen? Hva kunne dere anbefalt meg, har sett litt på E UP og LEAF. Veldig usikker på hva jeg skal gå for. Har sett en del på finn.no, men hva skal man se etter når man ser etter elbil?

Bilen kommer mest til å bli brukt til å dra til skolen, jobb og trening. Bor ca 15 km fra jobb, 20 km fra skole og trening!

Håper jeg kan få hjelp av dere. Sorry hvis det er noen dumme spørsmål.

Vollis47

Finn.no vil du finne mange Leaf i denne prisgruppen. Disse vil passe godt for dette kjørebehovet. Men du vil også kunne klare deg godt med en trilling. Disse er enkle og gode biler som også vil dekke dette behovet for en nybegynner i elbil-verden. Lykke til som elbilist.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

singh95

#2
Takk for det. Er veldig interessert i leaf. Er det noe spesielt jeg må se på når jeg leter på finn? Er ikke alle som skriver hvor stor rekkevidde bilene har. Er det slik at alle 2013 modellene har en rekkevidde og 2014 en annen?

nr1rayner

Grovt sett har 2011-2012 (og noen 2013) en rekkevidde, og 2013-2015 en annen. Etter det kom 30 kWh batteri i tillegg til 24 kWh.
Rekkevidden mellom en -11 og -14 på sommeren er nok svært liten, men om vinteren vil nok varmepumpe hjelpe.

Leaf er en svært grei bil, men ved bruktkjøp er det dessverre endel å sette seg inn i og kan være vanskelig å finne "riktig" bil:
*Først og fremst pga alle importbiler (europa og USA-import)
*Modellskifte i 2013, noen -13 er "gen1" men noen er "gen2". Det krever ikke svært mye å se forskjellen, men man må vite av de
*Utstyr (på norske) gen1 er likt, men på gen2 innførte de forskjellige utstyrsnivå. Her er det utrolig mye feilannonsering. Utstyr er også heller ikke likt på en import-bil som en "norsk" bil.

Med 24 kWh Leaf, regn 7 mil om vinteren og 12-13 mil om sommeren. Du klarer nok mer, men ta utgangspunkt i det så går du i hvert fall ikke på en uventet smell hvis du tror man kjører 15 mil om vinteren og 20 om sommeren  ;)

Det er mange tråder under Leaf-forumet. Anbefaler deg å bla litt nedover der, forskjell på modeller er svart på i mange tråder.
Europa og USA-import likeså, USA-import har også en egen tråd øverst i delforumet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Ville heller kjøpt e-Up

Usedvanlig god bil på alle måter, bare se tilbakemeldingene vi har fått på vår:

https://nabobil.no/listings/4205-volkswagen-up-2013-stavanger?start_time=&end_time=&result_number=17&promoted=false

Nå er faktisk prisene nede i ditt budsjett også. ;) 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA