Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis parkering på kommunale parkeringsplasser

Startet av Helge, søndag 30. august 2015, klokken 11:43

« forrige - neste »

Helge

...og hvordan har batteriene tålt dette???

Ja jeg vet ikke... enda i hvert fall. Må vel ha en vannservice til først på denne 2003 Saxo. Har nå i dag hatt min aller første vannservice på denne bilen siden vi kjøpte den. Vi har jo 2 stk EL-PSA'er i familen og Saxo'en er kjørt så lite som knapt 2500 km siden vi kjøpte den.

Vi har hatt en P106Electric i 5 år og jeg har aldri fått på så mye som 5 liter på den ved vannservice som jeg har brukt å ta mellom 3000 og 4000 km etter forrige vannservice. Nå skal det legges til at batteripakken i 106'en var byttet til en komplett splitter ny pakke bare ett år før vi kjøpte den (altså nå 6 år siden hele pakken ble byttet). Saxoen har vel fremdeles mer enn 10 av de originale batteriblokkene den ble levert med uten at jeg vet det med sikkerhet.

Det kjipe i dag var at det gikk på veldig mye vann på Saxoen og jeg er redd batteriene kan ha tatt skade av dette selv om dette ikke merkes foreløpig. Jeg hadde før jeg begynte fyllingen 15 liter batterivann og når jeg trekker fra de 2,4 liter som til sammen var rent ut overløpene ned i de 4 oppsamlingsbaljene mine samt noen desiliter som var igjen i dunken har batteriene tilsynelatende manglet ca 12 liter vann  :'(  Det bør vel ikke være mer enn 8 eller 9 liter som går på ved vannservice :-\

Når vi bare har kjørt 2500 km må det vel med så mye manglende vann ha vært flere tusen km (3000? , 5000?  mer?) siden vannservice når vi kjøpte bilen... eller? Hvor ille er dette egentlig for batteriene?

Før jeg byttet en D-blokk i 6er kassen denne uken og nå i dag tok vannservice kunne bilen kjøres typisk ned til 30 % før ladelampen tente (altså MED en dårlig blokk). Etter vannservice i dag tok jeg en testtur på bare ca en mil og da var fremdeles "ENERGY" på 100 %. Differansen mellom 11 og 6+3 på Robometeret varierte fra 0 til 0,03 avhengig av gasspådrag og regenerering.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

0.4 liter er maks det hver blokk bør ta. Er det mere så har elektrolytten vært lavere enn platene, og det er ikke sunt. Men de behøver ikke ha tatt skade.
Leste du ut hvor mange Ah overlading bilen hadde fått? ?

Jeg kjenner til biler som kjører til vannlampa lyser (850Ah) og tar bare 4-5 liter, men jeg kjenner også til en bil som tar 10-12 liter etter bare 4000km (under 500Ah). Så dette er veldig individuelt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 31. juli 2015, klokken 00:15
0.4 liter er maks det hver blokk bør ta. Er det mere så har elektrolytten vært lavere enn platene, og det er ikke sunt. Men de behøver ikke ha tatt skade.
Da får jeg bare krysse fingrene  :-\

Sitat fra: Elmo på fredag 31. juli 2015, klokken 00:15Leste du ut hvor mange Ah overlading bilen hadde fått? ?
Nei det gjorde jeg ikke... Men jeg kan vel lese av i kveld(?) om jeg får tid.

Sitat fra: Elmo på fredag 31. juli 2015, klokken 00:15Jeg kjenner til biler som kjører til vannlampa lyser (850Ah) og tar bare 4-5 liter, men jeg kjenner også til en bil som tar 10-12 liter etter bare 4000km (under 500Ah). Så dette er veldig individuelt.
Får vel for sikkerhets skyld ta neste vannservice allerede ved bare 2000 eller 2500 km da og konkludere med hvilket intervall denne bilen bør ha etter det.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på fredag 31. juli 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Elmo på fredag 31. juli 2015, klokken 00:15Leste du ut hvor mange Ah overlading bilen hadde fått? ?
Nei det gjorde jeg ikke... Men jeg kan vel lese av i kveld(?) om jeg får tid.

Det går dessverre ikke. Det "Reset av vannlyset" gjør er å nullstille overladingstelleren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 31. juli 2015, klokken 12:49
Sitat fra: Helge på fredag 31. juli 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Elmo på fredag 31. juli 2015, klokken 00:15Leste du ut hvor mange Ah overlading bilen hadde fått? ?
Nei det gjorde jeg ikke... Men jeg kan vel lese av i kveld(?) om jeg får tid.

Det går dessverre ikke. Det "Reset av vannlyset" gjør er å nullstille overladingstelleren.
OK... da er det bare å vente i spenning til neste vannservice
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

#5
Hm... er det mulig at Saxoen lader ekstra mye og at vannforbruket derfor er stort? Når jeg kom hjem i kveld og satte 106en på lading var 106en på 40%. Saxoen som sto til lading ved siden av var da allerede på 90 %.  Etter nærmere 3 timer har 106en gått opp med over 40 % til ca 85 %. Men Saxoen lader da fortsatt og er bare gått opp drøyt 10 % til maks mens 106en har gått opp altså over 40 %.

Jeg mener jeg dobbelsjekket at Saxoen sto på normal lading (ikke vedlikeholdslading etc) etter fullført vannservice (min første) på denne bilen. Det var jo dessuten også brukt mye vann fram til den vannservicen... og det er jo nå etter denne vannservicen jeg synes den lader leeenge helt på slutten av ladesyklusen (det kan den jo ha gjort før også uten at jeg la merke til det)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Hvis SOC på Saxo'n stiger saktere så skulle man vel heller tro at den lader (for) like enn for mye ??
Er begge bilene satt til høyeste ladestrøm ?

men når det er sagt, så er min erfaring at det kan være stor forskjell fra bil til bil. De er noen skikkelig individualister alle sammen (jeg har fire).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 08. september 2015, klokken 18:45
Hvis SOC på Saxo'n stiger saktere så skulle man vel heller tro at den lader (for) like enn for mye ??
Er begge bilene satt til høyeste ladestrøm ?
Nope... begge bilene er satt til laveste... 10 A AC (det er jo litt mer i DC vist på Robometeret). Liker ikke å ha mer enn 10 A ladestrøm på 13 A kurser fra 90-tallet der det er bare 1,5 mm2 PR-kabel.

SOC stiger ikke saktere under lading på Saxoen enn på 106'en (slik at vi legger merke til det) fra eksempelvis 20, 30 eller 40 %. Jeg har bare inntrykk av Saxoen fortsetter å lade en del lengre i tid etter den har passert opp over 100 % streken.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 08. september 2015, klokken 22:30
Jeg har bare inntrykk av Saxoen fortsetter å lade en del lengre i tid etter den har passert opp over 100 % streken.

OK, da misforstod jeg deg litt.
Overlading skal jo være en funksjon av hvor mye som er ladet før 100% og ikke noe "intelligent" måling av batteritilstand så det er jo litt rart om det stemmer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. september 2015, klokken 21:32
Sitat fra: Helge på tirsdag 08. september 2015, klokken 22:30
Jeg har bare inntrykk av Saxoen fortsetter å lade en del lengre i tid etter den har passert opp over 100 % streken.

OK, da misforstod jeg deg litt.
Overlading skal jo være en funksjon av hvor mye som er ladet før 100% og ikke noe "intelligent" måling av batteritilstand så det er jo litt rart om det stemmer.

Nytt eksempel:
I går satte jeg Saxoen til lading kl.17:15 med SOC 35 % da kona og jeg kjørte avgårde i vår 106E. Like før kl.21 kom vi hjem og da var SOC på Saxoen på ca 90 %. Fra 35 % til 90 % som tilsvarer 55 % opp på litt under 4 timer... og det rimer vel sånn noenlunde. Jeg hadde da en forventning om at Saxoen skulle komme seg opp de siste 10 % pluss litt overladning og være ferdig å lade sånn ca mellom 22:30 og 23:00 (altså 1,5 til 2 timer), men nei da... klokken 00:20 (3 timer og 20 minutter etter SOC 90 %) står Saxoen fortsatt og lader og jeg må bare "gi opp", avbryte ladingen og flytte bilen vekk fra garasjen da entreprenørfirma trenger full tilgang på vår innkjørsel fram til garasjen fra 07:00 hver dag et par uker nå.

Jeg er klar over at disse PSA elbilene lader med en vesentlig lavere strøm helt mot slutten av ladeforløpet og Robometeret i Saxoen viser da typisk 5 A, mens om jeg ikke husker veldig feil er det vel 13 eller 14 A det meste av ladeforløpet. Robometeret måler vel da likestrømmen (DC) og ikke nettstrømmen (AC). Likevel mener jeg bestemt at vår P106E ikke bruker så lang tid fra SOC 90 % til lading er ferdig, men det blir jeg vel nødt til å sjekke litt nøyere nå da  ???
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

OPPFØLGING på denne sølvfargede 2003 El-Saxoen!

Siden jeg skrev forrige innlegg i denne tråden har vi endret ganske mye på bestanden med El-PSA'ene i husstanden. Først ble gamle Elton (grønn 1998 P106 med komplett ny batteripakke i 2009) påkjørt av en Volvo (som hadde vikeplikt). Bilen ble kondemnert av forsikringsselskapet. Men jeg fikk beholde bilen (GOD batteripakke). Så kjøpte jeg rett etterpå en hvit 2003 4-d Saxo (vrakpant + 6000 kr) der kun 2 batteriblokker var dårlige. Deretter kjøpte jeg en hvit 2001 P106 (for bare vrakpant + 2000 kr) og flyttet alle de tre batterikassene med gode batterier fra 1998 modellen over i denne sist ankomne El-PSA'en ...og grønne Elton måtte vandre til de evige jaktmarker ribbet for en del viktige deler (men dessverre ikke alle pga lagerplass). Så nå har vi både komplett reserve-elbil og noe reservedeler også  ;D

Men tilbake til den sølvfargede El-Saxoen. Denne har blitt veldig kjørt lite i 1,5 år nå dels pga jobbpendlende kone og dels da vi har hatt 3 El-PSA'er i over ett år nå. Likevel bruker bilen svært mye vann på kort tid og jeg er fortsatt bekymret over at bilen tilsynelatende står leeeeenge og lader etter at SOC-nålen har passert 100 %. Jeg har ikke sjekket konsekvent tiden ved hver lading, men her sist tok det i alle fall over 3 timer fra nålen stod på maks (litt over 100 %) til ladingen stoppet. Ved vannservice nå på fredag kveld fikk jeg på over 13 liter  :o :-[ :-\ :'(  og da har bilen bare kjørt 3600 km siden sist vannservice. Det er jo bare ca 270 km kjørt pr liter vann!!?? På den nyeste batteripakken fra 2009, når denne sto i den gamle 1998 P106'en kunne vi kjøre mellom 800 og 900 km pr liter vann! Nå skal vi snart ha vannfylling på denne batteripakken i P106'en fra 2001 så får jeg en ny sjekk på den batteripakken. Men vannforbruket er kanskje mer avhengig av bilen enn av batteriet? Vi får snart se...!

Men uansett, om jeg skal fortsette som nå med sølvSaxoen må jeg ta vannservice hver 2000 km for ikke å blottlegge platene i batteriene. Kan det være at sølvSaxoen står i feil lademodus? ..."balance charge" eller annet? Jeg får det fortsatt ikke til å stemme at det ved vanlige ladinger skal ta over 3 timer fra SOC passerer 100 % til ladingen er ferdig og stopper!

Men det er i alle fall positivt at kun EN av de 20 batteriblokkene i sølvSaxoen var defekt nå nesten 1,5 år etter at det manglet 12 liter vann ved vannservice. Det var selvsagt(?) en D-blokk til som var defekt når jeg sjekket batteriene og måtte bytte en blokk forrige helg.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Sjekk hva laderen står på.

Noen biler går direkte over til utligningslading etter vannservice, og får den ikke fullført denne fortsetter den med utligningslading i det uendelige.

Utligningslading er 5t med 5A etter batteriet når 160V.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. januar 2017, klokken 17:18
Noen biler går direkte over til utligningslading etter vannservice, og får den ikke fullført denne fortsetter den med utligningslading i det uendelige.
Jeg observerer at flere flere biler gjør det. Så nå sjekker jeg konsekvent etter vannfylling at Balance charge ikke er aktivert.


Ang problemet ditt Helge.
Prøv å bytte computer fra en delebil, altså bare PCUen. Men husk at overladingstelleren følger PCUen så les av på bilen før du bytter og reset telleren på den "nye" og husk "feilen"/forskjellen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på søndag 29. januar 2017, klokken 21:07
Så nå sjekker jeg konsekvent etter vannfylling at Balance charge ikke er aktivert.

Ser man om bilen står i Balance charge både med Lexia og EvLite? Er det noe enklere med den ene enn den andre. Jeg har begge, men har til nå kun brukt Lexia.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Du ser det på begge. Personlig syns jeg evLite er enklest for vannservice og den sjekken, men det er vel bare fordi den ikke krever PCn.
På Lexia mener jeg å huske at det heter "Programmed charge". På evLite ser du om et ladeprogram er aktivt (=aktivert for neste lading) ved at det er en * foran program-navnet (feks *Balance charge).

Men når du skal fjerne/resette programmet så funker ikke evLite sin funksjon for det (i allefall ikke på min evLite), så der må du enten bruke Lexia "cancel charge" eller ta ut 12Volten ("Stor reset" på bilen).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA