Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveringstider

Startet av Helge, onsdag 04. mai 2011, klokken 17:50

« forrige - neste »

Helge

Dette symptomet har hverken jeg eller min kone opplevd som et problem siden det er sjelden vi opplever det samt at det i praksis ikke skaper et problem i trafikken. Jeg tenkte likevel jeg skulle lufte det her i håp om å få en forklaring på mulig årsak og om det er slik på andre elektriske PSA.

Det som skjer, er at om vi en sjelden gang er litt for kjapp med gasspedalfoten når bilen står stille (jeg understreker forøvrig "kjapp" ikke "tung") så hender det at bilen bare rykker til for så at motoren tilsynelatende dør i ca et sekund eller så for deretter å gå normalt igjen. Noen forslag på hva dette kan være?

Jeg kan ikke huske å lagt merke til dette før jeg omprogrammerte ladestrømmen fra 14 A ned til 10 A for mange uker siden, men min kone sier hun gjorde det. Men som nevnt opplever vi det sjeldent. Likevel er det greit å ha kontroll på hva sånt er eller betyr synes nå jeg da  :-\

Børster ble byttet for bare ca 2000 km siden (før jul) og de jeg tok ut var heller ikke helt utslitt. Kommutator var da fin.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Thomas Parsli

Jeg har hatt samme oppførsel en del ganger, både med orginal motor (døde rundt 73.000km) og en fabrikkoverhalt motor.
Det ser mao. ikke ut til å ha noe med motor eller børster å gjøre, så jeg gjetter dette skylder en "edge case" i programvaren på BMS.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Jeg opplever også dette en veldig sjelden gang iblandt. De første par gangene det skjedde så sjekket jeg børstene, men de var OK.

Senere sitter jeg bare med en liten klump i magen de neste par hundre meterene og håper på at det ikke smeller helt :-\ og så det det glemt ::) til neste gang  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

det samme her !

det er muligvis fordi 12V batteriet ligge lige langt nok nede i volten

formodenligt i sidste ende af 12 volt mod 13volt

og det får den til at fald ud kortvarigt da du skal bruge mere magnetiseringskraft , så er det ikke sikkert DCDC kan holde spændingen til forbrugsbatteriet

læg mærke til at det kun sker på Saxo og P106 !

og kun når SOC er 100% eller tæt på

aldrig langt nede i SOC

elektrolux

Opplever det samme også på Partner. Sikkert en programglitch.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: JCBX på torsdag 07. april 2011, klokken 20:12
det samme her !

det er muligvis fordi 12V batteriet ligge lige langt nok nede i volten

formodenligt i sidste ende af 12 volt mod 13volt

og det får den til at fald ud kortvarigt da du skal bruge mere magnetiseringskraft , så er det ikke sikkert DCDC kan holde spændingen til forbrugsbatteriet

læg mærke til at det kun sker på Saxo og P106 !

og kun når SOC er 100% eller tæt på

aldrig langt nede i SOC

Jeg har opplevd dette på min 1999-modell P106 både med orginalt batteri (som da var nestne 10 år gammelt) og helt nytt batteri -så det kan jo tyde på at batteritilstanden ikke har betydning.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

JCBX

En anden forklaring kan være at det er en overstrøm , som beskrevet i manualen !

I min Saxo er det absolut kun når den er fuld opladet det sker




Boogie

Har opplevd dette både på P106/Saxo og Partner/Berlingo i alle ladetilstander.

Men har ikke opplevd det når man først er kommet litt opp i fart, kun ved igangkjøring, både forover og bakover.

Om dette er en sikkerhetsfunksjon som reduserer strømforbruket ved oppstart, eller at det oppfattes som en midlertidig kortslutning siden motoren ikke er kommet skikkelig i gang er ikke sikkert.
Men følelsen er ikke god selv om jeg ikke har kunnet registrere noen skader på kommutatoren som tilsier en "kortslutning".

Har ikke opplevd at hovedreleet har åpnet i denne tilstanden noen gang.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

JCBX

Sitat fra: Boogie på fredag 08. april 2011, klokken 10:53
Men har ikke opplevd det når man først er kommet litt opp i fart, kun ved igangkjøring, både forover og bakover.

hvis det sker under kørsel er det 90% sikkert det 12V batteri der er lavt i spænding , og det sker også selv om man har frisk DCDC

men der er også 10% chance for at det er 12V forbindelses kablerne der driller , og man skal i særdelshed kontrollere stelkablet mellem stel/minuspol ! den forbindelse er mere vigtig end man tror !

Helge

Flott med alle tilbakemeldingene - da er vi ikke alene og det er vel neppe et stort problem altså  :)

Sitat fra: JCBX på fredag 08. april 2011, klokken 11:03
Sitat fra: Boogie på fredag 08. april 2011, klokken 10:53Men har ikke opplevd det når man først er kommet litt opp i fart, kun ved igangkjøring, både forover og bakover.

hvis det sker under kørsel er det 90% sikkert det 12V batteri der er lavt i spænding , og det sker også selv om man har frisk DCDC

men der er også 10% chance for at det er 12V forbindelses kablerne der driller , og man skal i særdelshed kontrollere stelkablet mellem stel/minuspol ! den forbindelse er mere vigtig end man tror !

Med vår P106 har dette utelukkene KUN vært når bilen står i ro og man skal ta løs (forover eller bakover). Det er ikke snakk om å tråkke gasspedalen langt inn ("tung gassfot") snarere å være litt "for kjapp" i det å trykke den litt inn.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA