Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis parkering på kommunale parkeringsplasser

Startet av aronesen, lørdag 29. august 2015, klokken 16:51

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: KjellG på tirsdag 18. august 2015, klokken 18:38
I tillegg må kanskje alle ladeveier få frest av en solid del av asfaltdekket før installasjon, så skal asfalten på plass igjen.

Nå er det vel ikke snakk om å installere dette på alle eksisterende veier sånn med en gang. Dersom noe slikt skulle implementeres så ville det vel mer eller mindre kun installeres i forbindelse med vedlikehold/oppgradering av eksisterende eller bygging av nye veier. Altså enten før asfalten legges eller når den alt er skrapet/frest bort og før ny legges. Unntak måtte evnt. være veier det er viktig å få dekket med lading så raskt som mulig. F.eks. rutetraseer for busser eller "test strekninger".

... men med det sagt: det høres fortsatt dyrt ut.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Amoss

Ting skjer:
https://www.tu.no/artikler/tradlos-lading-av-elbiler-tar-viktig-steg-fremover/368079
SitatTrådløs lading av elbiler tar viktig steg fremover

Nå kan industrien begynne å bygge ladere basert på den kommende standarden.


Trådløs lading av elbiler har tatt et viktig steg fremover.

Standardiseringsorganisasjonen SAE International melder at de har avgjort en rekke tekniske nøkkelspesifikasjoner knyttet til en kommende felles standard for trådløs lading av biler.

Under et møte avholdt ved Audis anlegg i Ingolstadt i Tyskland, har en rekke bilprodusenter og deleleverandører til bilbransjen blitt enige om hvilke elementer som skal definere SAE J2954, som standarden heter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Amoss på fredag 27. januar 2017, klokken 09:30
Ting skjer:
https://www.tu.no/artikler/tradlos-lading-av-elbiler-tar-viktig-steg-fremover/368079
SitatTrådløs lading av elbiler tar viktig steg fremover

Nå kan industrien begynne å bygge ladere basert på den kommende standarden.


Trådløs lading av elbiler har tatt et viktig steg fremover.

Standardiseringsorganisasjonen SAE International melder at de har avgjort en rekke tekniske nøkkelspesifikasjoner knyttet til en kommende felles standard for trådløs lading av biler.

Under et møte avholdt ved Audis anlegg i Ingolstadt i Tyskland, har en rekke bilprodusenter og deleleverandører til bilbransjen blitt enige om hvilke elementer som skal definere SAE J2954, som standarden heter.
Jeg synes stadig det er en dårlig ide og bruke 5-15% mer strøm bare for å slippe jobben med å plugge inn et støpsel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på fredag 27. januar 2017, klokken 11:10
Jeg synes stadig det er en dårlig ide og bruke 5-15% mer strøm bare for å slippe jobben med å plugge inn et støpsel.

15% tap kan jeg være enig i at er mye, men 5% vil jeg si at er akseptabelt, bla. med tanke på fravær av slitasje på plugger som skal ut og inn i tillegg til at man slipper jobben med å plugge ut/inn. Om ikke for hjemme-lading så for saktelading andre steder - f.eks. steder der ladeutstyr står i fare for tyveri eller hærverk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jlan

Interessant, men jeg har ikke så veldig tro på at dette blir en populær løsning i nær fremtid. Spesielt fordi standarden ikke dekker hurtiglading. Dermed må alle elbiler utstyres med en pluggtilkobling. Da blir induktiv lading ekstrautstyr.  Jeg har mer tro på automatisk tilkobling av ladeplugg.

Når vi kommer så langt at hele bilen kan sveve på en Maglev bane, så blir bildet et annet, for da vil tapene oppveies av redusert rullemotstand.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

KjellG

Trenger du noe lading på en Maglev-bane? Bilen er en permanentmagnet, banelegemet inneholder ankeret i motoren.

ladov

Som tilleggsutstyr er dette helt klart interessant. Digg å alltid komme til fulladet bil *uten* å dille med ladekabelen. :)

Hvis vi derimot skal snakke om de som faktisk trenger det, eller kan forsvare det økonomisk så kan jeg tenke meg at de med nedsatt førlighet vil ha stor nytte av trådløs lading. Mange flåteoperatører vil også ha glede av dette. Type hjemmetjeneste, pizzabud eller andre budbiler, alle med hyppig og ikke helt forutsigbar retur til 'basen'. Det er alt for lett å glemme å plugge inn, spesielt hvis du 'bare skal inn i 5 minutter'. Så står du der morgenen etter med en bil som i praksis er utilgjengelig hele formiddagen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jlan

Sitat fra: KjellG på fredag 27. januar 2017, klokken 15:45
Trenger du noe lading på en Maglev-bane? Bilen er en permanentmagnet, banelegemet inneholder ankeret i motoren.

Trenger vel litt til klimaanlegget. Og så er det ikke sikkert at alle sideveier får Maglev  :)
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

KjellG

Ser den, men behovet er mindre og kan dels dekkes av hjemmelading.

Mitt inntrykk av svevebaner er at de er såpass vare for frost at jeg betviler almen utbredelse, i alle fall i land som Skandinavia.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA