Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg år! I september er det Stortingvalg!

Startet av Quetzalcoatl, mandag 27. mars 2017, klokken 01:12

« forrige - neste »

Quetzalcoatl

Hei!

Jeg og samboer planlegger å kjøpe elbil i 2017. Foreløpig planlegger vi Opel Ampera-e pga den relativt lange rekkevidden.

Jeg trenger litt ekspertkunnskap av dere på hva vi kan forvente av årlige utgifter. Samboer er litt skeptisk til dette her. :)

Hva kan vi forvente av årlige utgifter? Da tenker jeg på forsikring, service, EU-kontroll, osv. Dette blir vår første bil, i Oslo, parkert i garasjekjeller med ladepunkt. Skal kjøres kanskje 10,000 km/år.

Og hva koster det å fullade en elbil på betal-ladepunkter?

Takker elbil-orakelet for hjelp!
Reservert: Tesla Model 3 (Levering sent i 2018)

Vollis47

Dersom dere klarer dere uten bil i dag så er det forståelig at din samboer er litt skeptisk til bilkjøp. Kjøp av bil er sjelden noe god investering, sånn pengemessig. Men kan være bra på mange andre måter. Og elbil er nok mye bedre enn fossilbil; mindre drifts- og vedlikeholdskostnader og behagelig å kjøre. Lademuligheter i egen garasje er uten tvil en stor fordel.

Lading på hurtigladestasjoner koster ca 2,5 kr per minutt og å lade en Opel Ampera kan vel ta nesten en time fra tomt til fullt batteri. Forsikring vil variere med kjørelengde og bonus du kan oppnå.

Uansett tror jeg dere vil bli godt fornøyd med en elbil. Lykke til.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Electrix

Her er en interessant sammenligning av vedlikehold mellom Bolt (Ampera-e) og en liknende bensinversjon fra samme produsent:
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-requires-almost-no-maintenance-for-first-150000-miles/

Kort oppsummert: kjøper du bilen i år og kjører 48 000 km i året skal du bytte bremseveske og kjøleveske i 2022 når den passerer 240 000 km... I tillegg bør du for dun egen skyld bytte kupe-luftfilter 1-2 ganger i året avhengig av kjørelengde og støvmengde der du kjører.

Dette burde være en veldig god bil for drosjekjøring!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

ReneM

Det er 1 ting jeg lurer på. Du sier at du kjører maks 10.000 i år OG har et ladepunkter. Hvorfor vil du da helst har en Ampera-E?

1. Du må vente til langt ut i 2018 hvis du ikke har forhåndsbestilt.

2. Du får en høy avskrivning i forhold til brukt.

Det er mer enn en ampera-E. Hvertfall hvis du har kun 10.000 i året og har ladepunkt. Anbefaler sterkt å kjøpe en brukt elbil. For pengene du sparer kan du drifte en e-golf/Leaf de neste 3-5 år.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

automat

Sitat fra: ReneM på mandag 23. januar 2017, klokken 10:31
Det er 1 ting jeg lurer på. Du sier at du kjører maks 10.000 i år OG har et ladepunkter. Hvorfor vil du da helst har en Ampera-E?


Hvis de har klart seg uten bil så langt, så kan det jo tyde på at de ikke trenger bil i det daglige. Og at mange av de 10.000 årlige kilometerne kanskje er langturer? Da er det fornuftig å velge en bil med god rekkevidde.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Burger

#5
Quetzalcoatl:

Man fullader ikke på hurtiglading, man lader vel til 80-90%, fordi batteriet klarer ikke å ta imot så mye strøm når det begynner å bli fullt. Av det finner på internett så begynner det å gå tregere med Ampera E / Bolt ved 70% - http://boltev.blogspot.no/2017/01/dc-fast-charge-data.html

Ved 70% så lønner det seg å kjøre til neste hurtiglader. For kostnad så kan du ta den første grafen i artikkelen og se antall minutter fra startprosent til sluttprosent og gange med 2.5kr.

Som regel så hurtiglader man ikke så ofte i hverdagen siden man lader opp bila hver natt. Ampera har også nok rekkevidde til at man må kjøre mye på en dag for å trekke batteriet fra helt tomt til helt fullt. Men klarer du å tømme batteriet helt, så vil man med vanlig ladekladd (10A) lade ~27kWh på 12 timer.

Edit: rettet fra 10 timer til 12 timer lading, THE oppdaga regnefeilen.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

THE

Sitat fra: Burger på tirsdag 24. januar 2017, klokken 08:31
Men klarer du å tømme batteriet helt, så vil man med vanlig ladekladd (10A) lade ~27kWh på 10 timer.

Skal vel heller være ca 20,7 kWh på 10 timer. 2,3 kW inn til bilen og ca 10% tap i ladeprosessen gir 2-2,1 kW inn på batteriet ved 10 A lading. Med 3,6 kW ladestasjon kan man regne med ca 32 kWh på 10 timer..
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jodes

Med forventet bilbehov på 10 000 km vil jeg anbefale deg å ta en titt på www.bilkollektivet.no som alternativ til å eie. De har alle typer biler fra Peugeot 108 til store varebiler, elbiler som Peugeot Ion også. De får nye Renault Zoë fra februar og Opel Ampera-e fra ca. juli.

Ingen problemer med parkering, vedlikehold eller dekkskift. Aldri eldre bil enn tre år.

Sent fra min VIE-L09 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA