Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av Helge, mandag 03. april 2017, klokken 08:45

« forrige - neste »

Helge

I de knappe 7 år jeg har hatt en eller flere EL-PSA'er har jeg ikke hatt problemer med vindusviskerne foran. Jeg har opplevd problemer på et par andre gamle (bensinmotor) Citroen'er, men da var det begge ganger slitasje i selve mekanismen. På den ene El-Saxo'en i husstanden har vi nå imidlertid fått et problem der vindusviskeren ofte ikke starter når man bruker manuelt trinn (ned) eller intervall samt laveste hastighet med kontinuerlig visking. Disse trinnene har vel til felles at det er samme viskerhastighet. Vi har imidlertid så langt alltid fått i gang viskerne med en gang ved å gå helt opp til hastighetstrinn 2 (maks hastighet). Da virker som regel også viskerne på alle de andre trinnene etterpå, men ikke alltid. Det hender en sjelden gang at viskeren da begynne å gå saktere enn normalt på de andre trinnene.

Er det noen som har vært borti noe lignende før? Akkurat de siste 2 ukene har alt virket som normalt, men jeg har likevel gjort meg opp noen tanker om hva dette kan være. For jeg anser det som svært sannsynlig at dette kommer tilbake og da må det fikses!!

Jeg ser for meg at dette mest sannsynlig ikke er slitasje i mekanismen (finner ikke noe slakke), men mere sannsynlig enten:

1.       Feil på viskermotoren
2.       Dårlig kontakt i strømpluggen på viskermotoren
3.       Feil på visker-releet
4.       Feil på visker-hendelen

Jeg har hatt feil på blinklyshendelen på ikke mindre enn 2 av de 4 El-PSA'ene. De hadde samme symptom (releet tikker uten at blinklyset er slått på og uten at blinklysene blinker) og symptomene forsvant ved bytte til annen brukt hendel på en bil og helt ny hendel (fra ebay) på den andre. Men feil på viskerhendel har jeg ikke erfart før eller hørt om.

Noen som har vært borti lignende problem? Noen forslag til hva jeg bør sjekke først?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Uten at jeg hat hatt problem med viskermotoeren på noen egne PSAer så velger jeg å tro at problemet ligger inni motoren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA