Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Deler til Think City classic selges

Startet av Jejl, søndag 26. mars 2017, klokken 20:19

« forrige - neste »

Jejl



En grei test som viser at Zoe ikke akkurat er så veldig godt egnet til langtur.
37km/t inkl. lading var tregere enn jeg hadde trodd på forhånd.

THE

Har ikke sett hele filmen, men det ser ut som Minnesund var den eneste 43kW laderen han benyttet. Han kunne også ladet med 43 kW på Hamar og Lillehammer på tur nordover.

Forskjellen på 22 og 43 kW lading på langtur er enorm, og denne testen viser hvor idiotisk Renault Norge sin holdning til ikke å ta inn nye Zoe med 43kW lader til Norge er.

Hvis Renault Norge hadde markedsført og solgt Zoe Q90 (41kWh batteri OG 43kW lader)  i Norge, så er jeg sikker på at det ville dukket opp flere CCS/ChaDeMO/43kW AC hurtigladere både fra Fortum og Grønn kontakt også.

Zoe med 43kW lader er like egnet på langtur som andre små elbiler, og med 41kWh batteri og godt utbygd 43kW ladenettverk ville Zoe Q90 vært et godt alternativ som eneste bil for mange mennesker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Filmen oppsummerer veldig godt årsaken til at mange av oss med 43kW-Zoe har et noe anstrengt forhold til Renault etter at 43kW-punktene begynte å forsvinne på tross av lovnadene til Renault...

37km/t snitt er ikke så uventet med stort sett 22kW lading med de forholdene turen gikk under. Bruker man 1t på å lade 100km og kjører med 75km/t snittfart, så vil snittfarten med 22kW ladeeffekt bli snaue 43km/t. Med 43kW effekt økes dette til snaue 55km/t teoretisk snittfart.

Bjørn kjørte riktignok i ganske frossent vær, men klarte likevel å dra på seg et imponerende forbruk. Er dette tilsvarende det andre erfarer når været blir skikkelig bikkjekaldt? For å komme opp i over 20kW/100km på langtur må jeg grisekjøre skikkelig. Var bilen utstyrt med 17" felger?

Her hos meg på sørvestlandet har det aldri vært så kaldt de to årene jeg har hatt bilen at jeg har opplevd merkbare begrensinger på ladefarten, så den type erfaringsdata mangler jeg også helt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Har langkjørt med 43kW lading i ca -10. Første lading etter enten 88 km eller 105 km, og har alltid fått 40kW inn på batteriet.

Tror aldri jeg har hatt over 20kWh/100 km i forbruk på noe annet enn småkjøring med kaldstart. Normalt forbruk på langkjøring vinterstid ligger nok på 14-17 kWh/100 km for min del.

En annen ting jeg la merke til var at Bjørn ladet til nesten 100%. På mine langkjøringer lader jeg til 65-75%. Hvis jeg rekker fram til neste 43kW lader med 65%, så stopper jeg ladingen ved 65% pga at da begynner effekten inn på batteriet å gå under 40kW. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jejl

Sitat fra: THE på mandag 23. januar 2017, klokken 08:06


Forskjellen på 22 og 43 kW lading på langtur er enorm, og denne testen viser hvor idiotisk Renault Norge sin holdning til ikke å ta inn nye Zoe med 43kW lader til Norge er.


Dette har nok med kostnader, tilbud og etterspørsel å gjøre.
Å ha 43 kw lader i hver bil koster nok minst 10 000 ekstra i produksjon i forhold til 22kw. Tror nok selv 43 kw blir for tregt for folk flest på langtur. (Tilsvarer ca 35 kw Chademo lading).
Renault har nok satset på å hovedsaklig selge Zoe til de som trenger den til lokal kjøring, eller en sjelden gang en middels langtur med en eller to ladinger.

Speeder

Sitat fra: Jejl på mandag 23. januar 2017, klokken 09:46
Sitat fra: THE på mandag 23. januar 2017, klokken 08:06


Forskjellen på 22 og 43 kW lading på langtur er enorm, og denne testen viser hvor idiotisk Renault Norge sin holdning til ikke å ta inn nye Zoe med 43kW lader til Norge er.


Dette har nok med kostnader, tilbud og etterspørsel å gjøre.
Å ha 43 kw lader i hver bil koster nok minst 10 000 ekstra i produksjon i forhold til 22kw. Tror nok selv 43 kw blir for tregt for folk flest på langtur. (Tilsvarer ca 35 kw Chademo lading).
Renault har nok satset på å hovedsaklig selge Zoe til de som trenger den til lokal kjøring, eller en sjelden gang en middels langtur med en eller to ladinger.

Renault lager jo begge variantene, det er bare den norske importøren som har rotet det til...
Zoe 43kW

kaiat

Sitat fra: zbk på mandag 23. januar 2017, klokken 08:50Bjørn kjørte riktignok i ganske frossent vær, men klarte likevel å dra på seg et imponerende forbruk. Er dette tilsvarende det andre erfarer når været blir skikkelig bikkjekaldt? For å komme opp i over 20kW/100km på langtur må jeg grisekjøre skikkelig. Var bilen utstyrt med 17" felger?

Han kjørte jo forbi både Model S og BMW på turen, så det var ikke akkurat sparekjøring. Det spørs også hvilke vinterdekk som stod på med tanke på rullemotstand. I tillegg peiste han på med varme og hadde vel denne på maks en stund tror jeg.

gigafactory

Sitat fra: THE på mandag 23. januar 2017, klokken 09:17

Tror aldri jeg har hatt over 20kWh/100 km i forbruk på noe annet enn småkjøring med kaldstart. Normalt forbruk på langkjøring vinterstid ligger nok på 14-17 kWh/100 km for min del.

Høres ikke ut som E6/RV3 akkurat, la meg tippe: vestlandsveier?

THE

Sitat fra: gigafactory på mandag 23. januar 2017, klokken 11:07
Sitat fra: THE på mandag 23. januar 2017, klokken 09:17

Tror aldri jeg har hatt over 20kWh/100 km i forbruk på noe annet enn småkjøring med kaldstart. Normalt forbruk på langkjøring vinterstid ligger nok på 14-17 kWh/100 km for min del.

Høres ikke ut som E6/RV3 akkurat, la meg tippe: vestlandsveier?

Langkjøring blir enten E16 Bergen - Lærdal eller E16 over Filefjell og ned Valdres, eller eventuelt andre riks- og fylkesveger i Sogn og Fjordane. Ingen veier med 100 eller 110 soner, eller 90 for den saks skyld. Når hastigheten kommer opp mot/over 100 km/t, så ser jeg at forbruket blir en god del høyere ja.

Mot Bergen er det 43kW ladere, i Valdres er det 22kW lading. Når jeg kjører der det er mulig å lade på 43kW, så tenker jeg ikke på økonomisk kjøring. Hvis jeg må lade på 22kW så er fokus å bruke så lite energi som mulig slik at behovet for lading minimeres.

Med 43 kW lading tror jeg uansett man får høyere gjennomsnittshastighet inkludert ladestopp ved å følge fartsgrense (opp til 100km/t) selv om forbruket blir høyt. Med 22kW lading er ladetida så lang at gjennomsnittshastighet inkludert lading blir høyest ved å kjøre særdeles forsiktig og økonomisk, helst ikke kjøre raskere enn 80 km/t. Dette er basert på mine egne erfaringer og "tester" av forbruk og lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA