Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ladekabler plass under gulv i bagasjerom?

Startet av Inop, onsdag 22. mars 2017, klokken 19:18

« forrige - neste »

elektrolux

Nå har som sagt Think hatt et slikt system i 18 år uten fatale ulykker, og VW bruker det samme.

Med 2 uavhengige bremsekretser, og 2 årlig EU kontroll tror jeg ingen trenger å bekymre seg om de møter på eller sitter på med en Ioniq.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Electrix

Nå kommer det jo litt an på hva du mener med effektivt, er det å bruke minst mulig strøm eller å bruke minst mulig tid på kjøring og hurtiglading på lengre strekninger?

For min egen del er det stort sett på langtur at det har mye å si, og da er jeg interessert i hva som er mest effektivt med tanke på tidsforbruk. Det er flere på forumet som har både regnet ut og testet ut i praksis at den raskeste farten med Leaf er rundt 90-100 kmt hvis du kjører alene. Dette forutsetter da at hurtigladere ligger nokså tett og inntil 1 km fra hovedveien. For Ioniq som både har lengre rekkevidde, lavere luftmotstand og hurtigere lading så vil jeg tro denne hastigheten ligger en del høyere, gjerne rundt 110-120 kmt.

Men så er det slik at man stort sett ikke er alene på motorvei, og da er det ennå mer "lønnsomt" å følge etter i "dragsuget" til andre. Finner du en bil som er større enn din egen og legger deg de anbefalte 3 sekundene etter denne kan du bare glemme diskusjonene rundt seiling/regen eller ideel hastighet, det er ingen av disse teknikkene som er bedre eller enklere enn å bare følge på bilen foran (innenfor lovens grenser). Jeg opplever selv at å ligge i 120 på speedometeret bak en hi-ace type bil gir omtrent samme rekkevidde som å ligge i rundt 90-100, men man kommer mye fortere fram.

Kort oppsummert har jeg byttet kjøreteknikk fra å konsentrere meg om eksakte hastigheter og regen/seiling til å bare følge på i trafikken. Det gjør det også mer akseptabelt for de andre i familien at vi bruker elbilen på langtur siden vi kommer mye raskere fram.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

#17
For meg har det mest med komfort og preferanse å gjøre.

Noen ganger liker jeg å legge e-Up over i B og personlig modus over i mild "road rage". Med motorhead på anlegget går det virkelig unna når jeg skal rekke en sen avtale, ( typisk på vei til posten med varer kl. 17:00 ). Ingenting slår D modus der jeg å jekker ned stressnivået, sette på Sade på anlegget, og seiler avgårde i solnedgangen og i harmoni med andre trafikanter, mens kvitrende fugler uforstyrret mater ungene sine...

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA