Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: for og i mot nye focus??

Startet av ..., fredag 14. april 2017, klokken 19:57

« forrige - neste »

...

...

AmocoCadiz

Sitat fra: nix på tirsdag 07. februar 2017, klokken 06:55
https://www.tu.no/artikler/slik-blir-landets-forste-elektriske-soppelbil/376118

Kan også sees under Nordic EV Summit i Drammen denne uka
Smart og naturlig valg når flere søppelfirma som tømmer i boligstrøk etterhvert skjønner dette,
disse nåværende bråkebilene vekker jo absolutt allt og alle når de kommer til vår blokk 0630 og tømmer og bråker med rygging og komprimering av søpplet i bilen.

Håper snart lave dB blir en del av kommunens anbudskrav.

Gleder meg til stille elektrisk renovasjonslastebil og lengre sovemorgener!

bno

Er ikke 06:30 allerede alt for seint på dagen da? D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Einar_S

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Herlig  :)
Men merkelig at det ikke har kommet mer av slikt før. Det er vel nok en gang et bevis på at fossilt drivstoff er for billig...

Kjører selv buss, mye tomgangskjøring (f.eks. på holdeplass). Utrolig at det ikke har kommet mer hybrider.
Vi bruker mye krefter på å komme igang, og kaster bort svært mye energi på å få stoppet. Hybrid med litt størrelse både på kw og kwh hadde nok hjulpet utrolig.
Det kommer nok, sent men godt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Amoss

Sitat fra: Einar_S på torsdag 09. februar 2017, klokken 17:16
PVInlig!

https://www.nrk.no/ostfold/el-soppelbil-matte-slepes-til-visning_-_-kjempepinlig-1.13369459

Sitat
– Vi fikk ikke ladet den, for her er det 230 volt, ikke 400 som vi har i Danmark. Da ringte vi bergingsbil og fikk den tauet fra Drammen til Sarpsborg, sier Olesen.

Det finnes vel steder med 400v her til lands også?  Burde vært mulig å finne ett sted å få ladet denne, spesielt på elbilmessa den var på i Drammen... Så tror nok problemet må ha vært litt mer kompleks enn som så.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 09. februar 2017, klokken 17:47
Kjører selv buss, mye tomgangskjøring (f.eks. på holdeplass). Utrolig at det ikke har kommet mer hybrider.
Vi bruker mye krefter på å komme igang, og kaster bort svært mye energi på å få stoppet. Hybrid med litt størrelse både på kw og kwh hadde nok hjulpet utrolig.

Ja, Formel 1 gjør seg vel nytte av dette allerede? Skulle tro at regen ved stopp/bremsing som så ble benyttet til hjelp ved start/akselerasjon kunne spare mye drivstoff i løpet av en dag! Se bare hvor mye de sparer på fly ved å brette vingetuppene. Mener å ha lest 5%, og det er mye!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

#7
Sitat fra: Amoss på torsdag 09. februar 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Einar_S på torsdag 09. februar 2017, klokken 17:16
PVInlig!

https://www.nrk.no/ostfold/el-soppelbil-matte-slepes-til-visning_-_-kjempepinlig-1.13369459

Sitat
– Vi fikk ikke ladet den, for her er det 230 volt, ikke 400 som vi har i Danmark. Da ringte vi bergingsbil og fikk den tauet fra Drammen til Sarpsborg, sier Olesen.

Det finnes vel steder med 400v her til lands også?  Burde vært mulig å finne ett sted å få ladet denne, spesielt på elbilmessa den var på i Drammen... Så tror nok problemet må ha vært litt mer kompleks enn som så.

Jeg synes også dette var rart. Den skal lades med 44kW, så da antar jeg den har type 2 inntak. I så fall kunne man bare brukt en type 2 3-fase kabel og ladet den opp på nærmeste 22kW stolpe.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

I følge denne artikkelen kan den lade med 44kW fra en trefas industrikontakt.
https://www.tu.no/artikler/slik-blir-landets-forste-elektriske-soppelbil/3761181

Hvis de faktisk trenger en industrikontakt og ikke en type2-kontakt skjønner jeg at det kan bli vanskelig. Industrikontakter finnes 'overalt' i Norge men i motsetning til type2-kontaktene er de ikke lagt inn i 'chargemap' i noen grad. Sjåføren *kunne* selvfølgelig ringt teknisk sjef i Sarpsborg kommune, som kunne ringt en kollega eller to langs ruten søppelbilen skulle ta, så hadde de nok funnet ganske mange kommunale verksted med 400V-industrikontakter..men da er det raskere å ringe tauebil.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

nr1rayner

@cra
Stemmer det, KERS heter det vel fortsatt, gjorde det før i hvert fall.
Nå er jo selvsagt ikke formålet der å spare drivstoff, men å øke akselerasjon. Bruk av elmotoren der er begrenset til x antall sekunder pr runde.

Det kunne nok spart utrolig mye på busser, med riktig system.
Kjører regionbuss, Scania. De lange bussene har ca 13 liters motor, mens de korte har ca 9 liter.
De korte bruker uten tvil mindre drivstoff, men så er de også ca 2 tonn lettere, og har 2 hjul mindre så vanskelig å si hvor mye motoren utgjør.
Med hybridsystem med tilsvarende en Leaf (altså +/-20kwh batteri, eller kanskje helst noen heftige kondensatorer, og ca 100hk elmotor) kunne alle busser hatt 9-literen, eller mindre.
Å gå ned fra 13 til 9 liter, og fra 6 til 5 sylindre skulle da kunne spare drivstoff.
Og da selvsagt autostopp/start og mulighet for igangsetting på ren el samt en boost opp de tyngste bakkene.

Vi bremser ofte fra 80 km/t ned til 0, slipper av 2 pass., og aks rett opp i 80 igjen. Sikkert noen som kan regne på hvor mye energi man kaster bort på å bremse 15-20 tonn fra 80 til 0, men det er nok ikke akkurat lite..
På driftsvarm motor bruker våre busser ca 2 liter pr time. Og timer blir det av 30 sek i lyskryss her, 1,5 min på holdeplass der, 20 sek litt lenger fram osv osv osv, så bare der snakker vi nok fort prosenter.

På langkjøring bruker vi ca 2-3 l/mil, mens i midtbyen med start, stopp, lyskryss og holdeplasser ser det ut som vi snakker 5-6-7+ l/mil. Et velfungerende hybridsystem skulle jeg tro kunne senke byforbruket ned mot langkjøringsforbruket..

Batteri på Leaf veier vel ca 300kg, + motor +++ er vi vel oppe på 5-600 kg? En god del det, men når bussen i utgangspunktet veier ca 15 tonn utgjør det ikke nevneverdig mye  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

400V finnes det da masse av, "vanlig" rød-stikk det.
Men, det kan jo hende at det kreves litt mer ditt og datt for å få ladet enn artikkelen forteller og hva vi vet..
Lurer på om det er standard med max 22kw på slike kontakter? Mulig da at lastebilen ikke har justering, slik at den må trekke 44kw, så den vil sprenge alt av sikringer...
Slike biler vil jo selvsagt være laget for tilrettelagt ladesystem. Det er jo snakk om biler som vil gå på faste ruter og har fast parkeringsplass. Blir noe annet enn elbiler som lades på utestikken på hytta, med 3.parts ladekabel på 6A innstilling  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

jkirkebo

Sitat fra: ladov på torsdag 09. februar 2017, klokken 21:28
I følge denne artikkelen kan den lade med 44kW fra en trefas industrikontakt.
https://www.tu.no/artikler/slik-blir-landets-forste-elektriske-soppelbil/3761181

Hvis de faktisk trenger en industrikontakt og ikke en type2-kontakt skjønner jeg at det kan bli vanskelig. Industrikontakter finnes 'overalt' i Norge men i motsetning til type2-kontaktene er de ikke lagt inn i 'chargemap' i noen grad. Sjåføren *kunne* selvfølgelig ringt teknisk sjef i Sarpsborg kommune, som kunne ringt en kollega eller to langs ruten søppelbilen skulle ta, så hadde de nok funnet ganske mange kommunale verksted med 400V-industrikontakter..men da er det raskere å ringe tauebil.

Greit å kunne lade fra en slik kontakt, da har den vel ladestasjon festet på bilen tenker jeg. Men om de ikke har laget en mulighet der for å koble fra innebygd EVSE og bruke Type 2 direkte har de valgt en svært dårlig løsning synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DannyRS



Sitat– Da bilen kom til Norge fra Danmark hadde den veldig lite strøm og importøren hadde glemt strømkabelen. Derfor fikk vi ikke bilen til Sarpsborg, forteller Svein-Erik Svendsen.

fra www.sa.no
'14 Nissan Leaf Acenta

Ferry

Glemt strømkabelen?! Og den var så spesiell at det ikke fantes maken i dette landet  ???

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 09. februar 2017, klokken 21:47
@cra
Stemmer det, KERS heter det vel fortsatt, gjorde det før i hvert fall.
Nå er jo selvsagt ikke formålet der å spare drivstoff, men å øke akselerasjon. Bruk av elmotoren der er begrenset til x antall sekunder pr runde.

Nå heter det bare ERS, som igjen består av MGU-K og MGU-H m.m. Det kalles ikke "motor" lenger i F1, men "power unit". Et veldig viktig poeng i dagens F1 er at de kan bruke kun 100 kg bensin i et løp. Og et løp varer ca. 1,5 time. Videre kan de bruke maks. 100 kg/time, og de kan ikke spare opp og bruke mer på noe tidspunkt. 100 kg/t tilsvarer 27,8 gram/sekund. Så nå handler alt om effektivitet og virkningsgrad. Veldig interessant fra et teknisk ståsted, og ikke helt urelevant for elbilentusiaster heller. Begge deler handler om å ta seg fortest mulig fram med minst mulig energibruk.
https://www.formula1.com/en/championship/inside-f1/understanding-f1-racing/Energy_Recovery_Systems.html

nr1rayner

Ahh, stemmer de har skjerpet inn mye.
Mye vondt kan vel sies om motorsport, men det legges mye penger i forskning, som drypper på oss menigmenn  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA