Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tazzari Zero

Startet av Hamlet, mandag 24. januar 2011, klokken 00:28

« forrige - neste »

Hamlet

Jeg er helt ny med el-bil. Beklager derfor hvis spørsmålet mitt kan bli oppfattet som litt elementert   :-\

Men, hva slags kabel kan jeg bruke til lading og hvor kan jeg få kjøpt en billig?     ???

På forhånd takk for hjelpen    :)
Think City 2001, am-versjon

cra

Heisann, og velkommen til forumet!

Spørsmålet er nok elementært, men ett sted må man jo begynne å bygge opp kompetansen. Vet man ikke så vet man ikke, og da trur jeg ikke det finnes et bedre sted å spørre enn på elbilforum.no :)

Med mindre thinken er modifisert (har fått nytt ladeinntak) er det en standard DEFA motorvarmer-kabel du trenger. Fås i ulike lenger (3-10m, trur jeg?) hos de fleste forhandlere av bilrekvisita, men billige er de desverre ikke. Lurer på om jeg ga rundt 400 kr for en femmetring for et par år siden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Dette gjelder de fleste Think Classic, de som har ladeinntak nedenfor frontvinduet, hullet er like stort som en 10 kroning.
Men noen har ladetilkobling bak ei luke foran venstre dør, disse kalles am-Think, de ble solgt i USA og tatt tilbake noen år seinere.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Hamlet


Jeg har ladetilkobling bak en luke foran venstre dør (mao am-Think). Betyr det at jkeg trenger en annen type ladekabel da?

Vanlig DEFA motorvamre-kabel høres veldig greit ut   :)    om jeg kan bruke det
Think City 2001, am-versjon

cra

Sitat fra: Hamlet på mandag 03. januar 2011, klokken 13:49
Jeg har ladetilkobling bak en luke foran venstre dør (mao am-Think). Betyr det at jkeg trenger en annen type ladekabel da?

Da vet jeg ikke hva slags kabel det kan være (sikkert andre her på forumet som kan fortelle deg det når de logger seg på), men sjekk om biltema eller andre har kontakter som passer, så kan du evt. få laget en kabel i høvelig lengde.

Sitat fra: Hamlet på mandag 03. januar 2011, klokken 13:49
Vanlig DEFA motorvamre-kabel høres veldig greit ut   :)    om jeg kan bruke det

Det burde være mulig å ettermontere, spesielt hvis du har en innfelling i det svarte panelet under vinduet. Hvis ikke kan den monteres i et nylaget hull i det samme panelet, eller annet sted, gjerne bak ladeluka du alt har. Har selv byttet ut den dyre DEFA-varianten med biltema sin egen (som har identisk ytre utseende, men pluggene passer ikke om hverandre), men denne er ikke i salg lenger.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Du skal være glad du slipper Defa tilkoblingen, din variant er mye mer robust.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

#6
Er ikke pluggen på  "Amerika" Thinken en vanlig blå 230 volt 16 A sprutsikker kontakt (CEE)?
I så fall har Biltema både han og hunvarianter.
Bilstøpselet på ladeledningen er 35-231,  kr. 42,90, noen meter med 2,5mm gummikabel og et jordet 16a støpsel.
Eventuelt  en ferdig kort ledning 44-572 til en hundrelapp.

Den gamle Defaledningen av den store typen passer inn i dette systemet.
Jeg er ikke sikker på om det sitter en sikkerhetsduppeditt i kontakten. Se etter dette først.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#7
Du har sannsynligvis en ladekontakt som ligner på den på bildet nederst av min "norske" som jeg har byttet fra Defa til en større kontakt. Kontakten er visstnok den typen som ble brukt av Think selv da de tilpasset am-Th!nk til norske forhold. Braketten er egen idé.

Dersom du ikke er trygg på at du klarer å montere kontakter på ledningen selv bør du overlate det til fagfolk, eventuellt kjøpe ferdig kabel, f.eks. Biltema #35-9830, 10 meter eller #35-9831, 25 meter

og overgang fra Schuko ("vanlig" kontakt) til CEE (finner ikke delenummeret på overgangen). Ikke bruk tynnere kabel enn 2,5 kvadrat.

Du må sannsynligvis ta bort lokket for å få kontakten på plass i bilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA