Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglading i-pace

Startet av jarand, lørdag 18. mars 2017, klokken 11:16

« forrige - neste »

jarand

Hei ! Jeg har en nissan leaf fra 2012. Kjørt 100000 og merker at batteriet begynner å bli litt sløft. Har 8/12 batterihelse prikker igjen. Tror dere Nissan kommer til å lage nye utbyttbare batterier som har bedre kapasitet til de eldre modellene også ? Synest det er litt trist viss man må kjøpe en helt ny bil for å oppnå dagens rekkevidder. :-[

Øyst1

Hvor gammel er bilen nøyaktig? Regner med den er importert fra USA?
For 8 av 12 og under 5 år skulle vel tilsi nytt batteri på garanti.
Men nok ikke om bilen er fra USA, eller bruktimportert generelt.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

jarand

desverre bruktimport... men vet noen om det kommer 30 kw batteri til de gamle modellene ?

Øyst1

Mener det er en annen tråd hvor samme spørsmål kom opp. Og da var svaret nei. Husker ikke helt begrunnelsen da.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Så langt er visst 30kwh ikke kompatibelt med 24kwh biler.
Var visst noe med annen kjemi. Da må det vel også typegodkjenning til..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Jejl

Tror ikke det er så smart å skifte ut batteripakken uansett. Det vil alltid være noen som ikke har bruk for så lang rekkevidde.
Å selge bilen, og så kjøpe en nyere med lengre rekkevidde tipper jeg er mest lønnsomt hvis rekkevidden ikke rekker i den gamle lengre.

sylwester

Et Leaf-batteri burde vare i 10år, muligens 15år. Jeg tviler på at en Leaf som er 10-15 år klarer 10-15 år til.
Jeg gjetter nytt batteri omtrent vil koste det du kan få en 2012-leaf for idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Fabrikkgarantiene pleier å gjelde for 100 000km eller 60 000miles, så du er vel i grenseland. Spørsmålet er om du er over eller under grensa. Er det europabil, gjelder vel garantien i Norge, og er det USA-bil, så ville jeg nok ha kosta på ei sjøreise. Et annet spørsmål er om det er butikkgaranti eller reklamasjonsrett på bilen. På fabrikkgarantien får man nytt batteri, mens på butikkgaranti risikerer man at kun de dårligste cellene blir bytta. Derfor kan det være bedre å skipe bilen fram og tilbake over sjøen for å bruke fabrikkgaranti.
Skal du ha nytt 24kwt-batteri i gammel bil, trenger du retrofit kit. I USA skulle det koste 200-300USD. I Norge kan det være litt ukurant å få tak i, og det kan koste mange tusen, og det kan være vanskelig å finne noen som forstår seg på det.
Jeg har kjøpt et par 8 bars biler i vinter, og da fikk jeg høre at det kun er 24kwt-batteri som passer til bilene, og vi kunne ikke få noe annet. Men det spørs hvor lenge de vil fortsette å produsere 24kwt, før de heller kommer med ett nytt batteribytteprogram. I USA får du ikke 2017-biler med 24kwt.
Du skulle ha sagt i fra for ei uke sida, da såg jeg en 2013 vrakbil på auksjon i Phoenix, som jeg tipsa om på forumet her. Den bilen trur jeg hadde nytt batteri, og den hadde bud på 800 usd.

sylwester

Ja, andrehåndsbatteri er nok rimeligere og mer realistisk scenario, men hvor mye koster det å flytte over et batteri fra bil a til b og må man være sertifisert av Nissan el.l.?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Powerflux

Det begynner jo etterhvert å bli noen knuste Leaf ute og går og batteripakker burde kunne skaffes.
Såvidt jeg vet er det et firma i Asker, Elbilmek, som driver med slikt og har utstyr til å parre ny battpakke med bilen.
Hadde hørt med dem!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

vangli

Se gjerne mitt innlegg:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25914.msg499304.html#msg499304

Begynn å kreve fra leverandører at det skal være et batteribytteprogram som er hensiktsmessig før en kjøper et bilmerke. Elbiler holder vanligvis lengre enn fossilbiler, og da er det idioti å skrote en ellers brukbar bil fordi en må bytte tank (les batteri).

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

E_S

Man trenger ingen som helst sertifisering for å gjøre hva som helst av arbeid på egen bil. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

bob-bob

#12
Sitat fra: jarand på mandag 09. januar 2017, klokken 20:56
desverre bruktimport... men vet noen om det kommer 30 kw batteri til de gamle modellene ?
Nei , det er annen kjemi på 30 kWh batteriene , og vekten overstiger også det gamle batteriet slik at typegodkjenningen feiler på begge punkt.
MEN : du kan få byttet de cellene som er dårlige i ditt batteri , de "nye" kan tas fra en brukt pakke hvor man vet hvilke celler som er bra og dårlige. Eventuelt byttes hele greia , tror en brukt 24kWh batteripakke fra kollisjonsskadet bil ( som sikkert ikke er gått langt) ligger på ca 30000,- nok.  Det er mulig du må ha et "kit" for å sette det inn i eldre Leaf , tror delen koster ca 1500 kr.

eksempel på batteri ( billig , men annonsen er gått ut ..)  https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=55940033

Thomas Parsli

Sitat fra: jarand på mandag 09. januar 2017, klokken 20:08
Hei ! Jeg har en nissan leaf fra 2012. Kjørt 100000 og merker at batteriet begynner å bli litt sløft. Har 8/12 batterihelse prikker igjen. Tror dere Nissan kommer til å lage nye utbyttbare batterier som har bedre kapasitet til de eldre modellene også ? Synest det er litt trist viss man må kjøpe en helt ny bil for å oppnå dagens rekkevidder. :-[

Nissan produserer ikke batterier med høyere kapasitet for denne modellen.
Å bytte pakke i Norge koster 90.000,- (en kollega sjekket med Birger N Haug for noen måneder siden), mens den samme pakken (med arbeid) koster under 50.000,- i Storbritania.

Du kan alternativt bytte enkeltceller, men prisen er ganske høy pga. arbeidskostnadene.
Elbilmek i Asker kan gjøre dette.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA