Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekladd døde

Startet av raysv, fredag 24. mars 2017, klokken 08:49

« forrige - neste »

raysv

Hei,
Driver og skal kjøpe en ny leaf nå på en 2 års avtale som ventet bil til de andre kommer med lengre rekkevidde for fult.

Det jeg er  usikker på er om det er lønsomt for min del å ta med 6,6kw lader på leafen eller om det holder med standard.

etter å ha tatt litt titt rundt på fortum sitt kart, ser jeg jo at de fleste type2 lade stolper kun er 16amp.. min begrenset kunnskap da konkluderer med at man ikke får utnyttet 6,6kw laderen uansett right?

Må være 400v 32 amp for at den skal gi noe effekt?

zyp

Ladeuttaket må kunne levere 32A for at du skal kunne utnytte den, ja. 230V vs 400V og enfase vs trefase spiller ingen rolle.

Jeg er dog ikke enig i inntrykket ditt om at de fleste uttak er begrenset til 16A, det finnes mange som kan levere 32A.

TB

Semihurtig type kan normalt gi 11 eller 22 kW - her vil 6,6 kW lønne seg.

Ladeplass for lengre tid, t.d. kjøpesenter og Oslo kommune sine plassar har normalt maks 16A - her er det ingen forskjell, men tanken er at du skal stå lengre på slike plassar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

raysv

Ok, la meg omformulere meg litt. Av de plassene jeg sjekket på nord/øst for oslo så var ihvertfall de fleste av de 16 amp med god margin, men mulig det ikke stemmer med virkeligheten :)

Men vanskelig valg i grunn :) Hadde det vært en bil jeg skulle beholdt hadde jeg nok lett plukket den med, men siden jeg skal kvitte meg med den løpet av 2 år så ble jeg usikker på lønnsomheten.

Har ikke brukt det på de 5 årene jeg har hatt leaf nå, men regner med den lille boosten i rekkevidde kanskje kunne gjort at jeg dristet meg på litt lengre turer og kanskje kunne ha brukt det.


jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 19. januar 2017, klokken 23:08
Semihurtig type kan normalt gi 11 eller 22 kW - her vil 6,6 kW lønne seg.

Ladeplass for lengre tid, t.d. kjøpesenter og Oslo kommune sine plassar har normalt maks 16A - her er det ingen forskjell, men tanken er at du skal stå lengre på slike plassar.

På 11kW får du bare 3,7kW med en Leaf.

Mitt inntrykk er at mange nye sakteladingsplasser bygges ut med doble ladestolper med 32A tilførsel, der man får 7,4kW om man er alene på stolpen og 3,7kW om det er to stk. tilkoblet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

De gangene du trenger lading og det er mulighet for 6.6kW er det gull verdt, da vil plutselig handleturen/cafebesøk  på 1-2timer gi nok til at du kommer videre/dit du skal. Å sitte med standardlader da ville vært utrolig irriterende og tidssløsing. Trenger ikke mange slike situasjoner for at det blir et irritasjonsmoment som lett kan unngås ved å ta med 6.6kW på bilen.

Gir sannsynligvis merverdi når den skal selges også, da det vil bli fler og fler ladere satt opp med større effekt.

Ebe

Normalt er en "dobbeltlader" fint når du skal selge bilen igjen. De fleste nye biler med større batteri vil nok komme med raskere standardlader, til sammenligning.

Men du snakker om  en 2 årsavtale, så da skal du kanskje ikke selge på det åpne markedet etterpå.

Hadde jeg kjøpt bil i dag, så hadde jeg valgt 6,6-lader. Ladere rundt om blir ikke mindre moderne med tiden... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

downlow

Jeg ser ingen grunn til å oppgradere laderen. Det er som du selv sier, ikke ofte du vil får bruk for den, og siden du kun skal ha bilen i 2 år hadde jeg ikke giddet å bruke de ekstra tusen lappene.

Har selv kjøpt ny Leaf med standard laderen, og jeg har tenkt å beholde bilen lenge. For min del ser jeg ikke noe poeng i dette, men du må nesten avgjøre om du virkelig trenger dette i forhold til lade mønster osv. Lykke til med ny bil :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

raysv

Endte opp med å droppe 6.6 laderen.
Har ikke tenkt til å selge prisen på det åpne markedet nei så bruktverdien bekymrer jeg meg ikke så mye for.

Og med tanke på at jeg har klart meg uten i 5 år klarer jeg meg uten de neste 2 også.  Satser på at det er standard på ymse modeller når man kommer til 2019

Goggen123

Leaser du, eller kjøper du?
Jeg leaser, og har ikke 6,6 lader - har inntrykk av at de fleste bilene som tas inn er uten, så om du ønsker må man også regne med vesentlig lenger leveringstid.

sylwester

#10
Det kommer sikkert litt an på om bilen skal kjøres mye og hva man kan anta SOC er når en har kjørt hjem fra jobb og om man ofte trenger en ekstra tur i fritiden. Nå er jo prisen både på storre batteripakke og 6,6kW-lader ganske rimelige så jeg ville valgt begge for å øke bruksmulighetene til bilen, men i mitt tilfelle har jeg egentlig ikke bruk for noen av de annet enn kanskje 4 ganger i året.

En bruktbil med  større lader vil muligens ha flere potensielle kjøpere på andrehåndsmarkedet. I det hele tatt vil en fullspekket bil alltid ha flere potensielle kjøpere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA