Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinner bilgigantene eller innovatørene?

Startet av Baltor, søndag 09. januar 2011, klokken 21:46

« forrige - neste »

Baltor

Reva og Buddy har dieselvarmer i front som blåser gjennom det vanlige varmeapparatet/defrostersystemet. Think Classic med fossilvarmer har alltid hatt denne på gulvet inne i bilen. Jeg husker at noen har skrevet her på forumet at plastdelene i varmeapparatet ikke tåler den varmen de vil bli utsatt for hvis en monterer en fossilbrenner før inntaket til det vanlige varmeapparatet...?
Men her er det et eksempel på hvordan det likevel kan gjøres, med en Eberspacher. Jeg har ikke sett noe negativt med dette, plastdelene eller vifta eller det elektriske varmeapparatet har ikke tatt skade.
(men selve bilen er ikke i orden, så systemet har ikke blitt brukt mye, men jeg har latt det stå på i en time med maks effekt uten å se noen problem).

Selve varmeapparatet er montert bak vakumpumpa på ei tilskåret metallplate, denne er skrudd fast under vakumpumpa. Luften blåses inn i innsuget under frontvinduet. Her er det tettet med ei metallplate som er limt fast med varmebestandig fugemasse. Det er ikke laget hull noen hull eller gjort endringer i selve bilen.
Eberspacheren har såpass stor diameter og stor vifte at det ikke bremser luften nevneverdig hvis en lar være å starte den og kun bruker original vifte/varme. I og med at det elektriske varmeapparatet er termostatstyrt vil det skru seg av når dieselvarmeren kommer igang. Dermed blir det mulig med elektrisk varme fra start, og fossilvarme etterhvert.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Erland

På Tazzari Zero er Eberspacheren monter inne i kupeen, under dashbordet. Den er på 2000w og fungerer fint uten svidd plastikk.
Den monterte Eberspacheren erstatter den elektriske varmeren (tatt bort) og fungerer som kald og varmluftsblåser.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

El rayo

Sitat fra: Baltor på søndag 12. desember 2010, klokken 19:48
Reva og Buddy har dieselvarmer i front som blåser gjennom det vanlige varmeapparatet/defrostersystemet. Think Classic med fossilvarmer har alltid hatt denne på gulvet inne i bilen. Jeg husker at noen har skrevet her på forumet at plastdelene i varmeapparatet ikke tåler den varmen de vil bli utsatt for hvis en monterer en fossilbrenner før inntaket til det vanlige varmeapparatet...?
Jepp, det er den beskjeden jeg fikk fra fabrikken den gang Th!nk holdt til på Aurskog.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Interresant opplegg. Må ta turen innom og studere det nærmere.

Har en komplett Webasto minus centerkonsollen, så dette kunne vært en enklere måte å montere den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: El rayo på mandag 13. desember 2010, klokken 01:29
Jepp, det er den beskjeden jeg fikk fra fabrikken den gang Th!nk holdt til på Aurskog.
Det er D2 som er montert i dette tilfellet.
http://www.eberspacher.com/products/air-heating/airtronic-d2.html
I følge Eberspacher vil temperaturen normalt ikke overstige 110C, målt i slangen 30cm etter brenneren. Den lange uisolerte varmluftslangen (se bildet) vil nok kjøle ned lufta litt før den kommer inn i bilen, jeg har foreløbig ikke sett noe som tyder på at plastdelene tar skade.
(ingen "varm plastikk lukt")
Kanskje Think dengang advarte mot dette rett og slett fordi de hadde funnet fram til en annen løsning selv?
Bilens varmeapparat og defrosterslanger tåler ganske sikkert varm luft, men om vifta tåler dette i lengden, det er vel mer usikkert. Har vifta motor og opplagring inne i  luftstrømmen? Men hvis vifta i verste fall stopper kan en fortsatt blåse kaldluft med D2, den har også en kaldluftsinnstilling.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

froland

Hei venner! Hvor ligger den elektriske varmeren på Thinken? Og må vifta også fjernes? Jeg hadde en sånn varmer montert fremme, men den tok luft fra kupeen og sendte varmluft inn i kupeen på andre siden. Så det bla bare om luft. Hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Baltor

Hei igjen Froland. Har det blitt kaldt på Sørlandet og?
På Classic sitter det elektriske varmeapparatet inne i bilen, bak torpedoveggen. (du ser det hvis du legger deg under dashbordet)
Jeg har ikke demontert dette, derfor har jeg noen sørsmål som jeg håper noen kan svare på. (se over, jeg vurderer å flytte denne varmeren til konethinken).

Dieselvarmeren som jeg la ut bilder av blåser varm luft inn i hullet som er innsuget for original vifte/varmeapparat, dermed vil denne varme lufta gå igjennom det elektriske varmeapparatet og igjennom vifta.
Denne tilkoblingen kan gjøres enkelt ved at en presser en 90mm defrosterslange inn i innsuget og sikrer den slik at den ikke sklir ut igjen, eller som på det mørke bildet jeg la ut, en tilpasset plate med hull limes på innsugsåpningen. Montering av dieselvarmer i fronten er veldig enkelt, men jeg vet ikke om ståltanken på bildet er hyllevare.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

froland

Hei igjen! Ja her er det kalt, det kan jeg love deg. Har hatt -20,4 på det meste. Så her fryser en nebbet av seg. Kan en bare blåse varmluften fra Dieselvarmeren rett mot vifta? Vil det bli like mye fart i luftstrømmen som kommer inn i bilen? Og vil en kunne kontrolere luften like godt som en kan med å bruke innvendig vifte? Tenker på, at en kan få varmluften til å gå opp på vinduet/gulvet osv? Vennligst hilsen en julestressa Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Baltor

Sitat fra: froland på onsdag 22. desember 2010, klokken 00:13
Kan en bare blåse varmluften fra Dieselvarmeren rett mot vifta? Vil det bli like mye fart i luftstrømmen som kommer inn i bilen? Og vil en kunne kontrolere luften like godt som en kan med å bruke innvendig vifte? Tenker på, at en kan få varmluften til å gå opp på vinduet/gulvet osv? Vennligst hilsen en julestressa Froland.
En slik dieselvarmer har en stor innvendig diameter og bremser ikke luften nevneverdig. Men en har også mulighten til å bruke begge viftene og få bedre fart enn det en hadde før. (dieselvarmere kan blåse kald luft)
Dysene fungerer, du kan fortsatt styre lufta.
Men vær ops på monteringsanvisningen til varmeren, den setter detaljerte krav til minste diameter i forhold til slangelengde, det er for eksempel heller ikke lov å montere den mot dyser som kan stenges helt.
Må ettermontert dieselvarmer godkjennes av vegmyndighetene? Regner med at noen på forumet kan svare på det, lette i kjøretøyforskriftene akkurat nå, men fant ingenting om dette.
God jul til dere på Sørlandet :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA