Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Miev eller 4-seters THINK?

Startet av HHF, fredag 31. desember 2010, klokken 00:18

« forrige - neste »

HHF

Dette er nok ren latskap, for det står sikkert et svar på spørsmålet i manualen, men jeg glemmer alltid å se når jeg har den tilgjengelig og har som regel for dårlig tid når jeg parkerer bilen ... ;

Har noen byttet visker på Thinken og hvilken type er det som passer? Regner med jeg ikke finner Think spesifikt på noen viskergummi-pakke  :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Jeg fant en "tilfeldig en" som hadde riktig lengde (husker ikke den her og nå, og har ikke tilgang på manualen), av typen uten masse hengsler - bare ei slik litt jukk gummilist. Det problemet jeg kom borti var at det var ingen blader som hadde festeanordning som passet på thinken, og den stanga som festet på armen skal klipses på ahdde mye mindre diameter enn den originale viskeren. Løsningen for min del ble at jeg brøt løs stanga på den gamle viskeren, boret den ut og satte den på det nye viskerbladet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

corvette

Jeg var hos Automotive Service i Persveien 30 idag og fikk byttet en hovedlyspære + viskerarm med gummi. (ikke hele armen, bare den listen med gummi)
890 kr for alt og jobben utført mens jeg ventet, veldig bra!

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

HHF

Cra - det der hørtes litt for heavy ut  ... :-)
Corvette - du fikk ikke med deg hvilken type bil den gummien er til da? Regner jo med at en Bosch-visker av en eller annen art vil passe for eksempel ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Sitat fra: HHF på tirsdag 07. desember 2010, klokken 13:54
Cra - det der hørtes litt for heavy ut  ... :-)

Ja, det høres kanskje slik ut, men det var enklere enn det høres ut som.  ;D

Å få løs "stanga" fra den gamle var bare å bryte med en tang.
Så borret jeg et hull i en liten trekloss som denne stubben passa i (lettere å borre beint; jeg har ikke drillpresse), før jeg boret ut  midten med et hull som passer stanga på det nye pusserbladet.
Til slutt brukte jeg dremel for å lage en åpning på langs at det som nå er et lite "rør", slik at jeg klipset det innpå det nye pusserbladet.

Tok ca 15-20 minutter, tenker jeg? Så gjelder det bare å huske å ta med den lille biten neste gang jeg skal skifte.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

commiesoft

Spør Think sin kundeservice/forhandler direkte og post svaret her som
en opplysning eller konklusjon?

Om ikke det er mulig, så er det vel en eller annen Ford-del de benytter
som vindusvisker?

corvette

Sorry HHF, fikk det ikke med meg, tenkte ikke så langt....
Både den og pæren kom utpakket ned på verkstedgulvet, men for en amatør som meg så festet likt ut som andre biler, så da er det vel bare lengden det kommer an på?...

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

El rayo

#7
Sitat fra: corvette på tirsdag 07. desember 2010, klokken 13:20
byttet en hovedlyspære

mvh John
Ser mange nye "enøyde" biler av alle merker på veien. Jeg måtte også bytte hovedlyspærer ganske snart etter at jeg kjøpte 3 år gammel Th!nk i 2003, men de har holdt siden. Man kan lure på om bilprodusentene kjøper billige pærer med kort levetid.

Edit: i dag gikk det en hovedlyspære. Den holdt i 7 år - akkurat på måneden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Dette sier manualen om viskerbytte ... ikke noe om type dessverre ...  :(

Har sendt spørsmål til Think, så får vi se om de svarer...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Carl Anton Stenling

Forsøkte å bytte vindusvisker i dag. Det sitter en original Bosch-visker med såkalt Quick-clip.

Noen som vet hvordan Quick-clip løsnes?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Carl Anton Stenling

Problemet er at Bosch beskriver hvordan man skal montere, men ikke hvordan man skal fjerne Quick-clip. Regner med at man skal trykke på et eller annet, men finner ikke en liten spake slik som på vanlige vindusviskere.

Er det noen som faktisk har fjernet vindusviskeren på ny-Thinken og som vet trikset for å løsne viskeren?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HHF

Nå har jeg ihvertfall også fått bekreftet fra Think at viskeren skal være ;

Bosch vindusviskerblad – artikkelnr 550 S
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Carl Anton Stenling

For å fjerne den gamle Boschviskeren rykket jeg nedover (retning viskerarmfestet) til plastadapteret ga etter.

Basert på at Bosch 550 S er riktig viskertype så tok jeg sjansen på å bytte til 550 mm premium vindusvisker fra Biltema. Viskeren passet direkte uten bytte av mellomstykket som den leveres med og ser ut til å fungere minst like godt som Bosch-viskeren. Min erfaring fra andre biler er at Biltemas dyreste vindusviskere har lengre levetid enn vanlige viskere fra Bosch. Prisen er også betydelig lavere.

Carl Anton

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HHF

Kjøpte en NeoForm NF-550 på Statoil for ca 250 kr. Denne gikk rett på, men jeg synes det virket litt "slapt" i festet. Får se litt på det i en varm garasje ved neste anledning, men det sitter sikkert greit nok. Visker ihvertfall veldig bra  :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA