Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av første bil - Vurderer elbil, men usikker på hvilken?

Startet av Ørjan Vassbotn, torsdag 02. mars 2017, klokken 08:40

« forrige - neste »

Ørjan Vassbotn

Hei

Jeg har rødt uttak av 230v/400V 3-fas 16A i garasjen. Jeg er på leting etter det jeg trenger for å lade bilen min på dette. Finnes det en overgang fra dette røde uttaket til Type2 som er på min 6,6kw ladekabel som jeg fikk med bilen? Kan jeg koble noen ladebokser på dette? Regner med at jeg får bare 3,7kw ut av dette? Får ikke 32A uttak da jeg bare har 40A hovedsikring i huset.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km


jkirkebo

Sitat fra: Ørjan Vassbotn på onsdag 28. desember 2016, klokken 20:57
Hei

Jeg har rødt uttak av 230v/400V 3-fas 16A i garasjen. Jeg er på leting etter det jeg trenger for å lade bilen min på dette. Finnes det en overgang fra dette røde uttaket til Type2 som er på min 6,6kw ladekabel som jeg fikk med bilen? Kan jeg koble noen ladebokser på dette? Regner med at jeg får bare 3,7kw ut av dette? Får ikke 32A uttak da jeg bare har 40A hovedsikring i huset.

Du trenger en ladestasjon for å få ut 16A fra denne, evt. en uoriginal 16A ladekabel og en adapter. Ladestasjonene jeg selger kan leveres med kort tilførselskabel og CEE-støpsel som passer:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ørjan Vassbotn


Sitat fra: Ørjan Vassbotn på I går kl. 20:57

Hei

Jeg har rødt uttak av 230v/400V 3-fas 16A i garasjen. Jeg er på leting etter det jeg trenger for å lade bilen min på dette. Finnes det en overgang fra dette røde uttaket til Type2 som er på min 6,6kw ladekabel som jeg fikk med bilen? Kan jeg koble noen ladebokser på dette? Regner med at jeg får bare 3,7kw ut av dette? Får ikke 32A uttak da jeg bare har 40A hovedsikring i huset.




Du trenger en ladestasjon for å få ut 16A fra denne, evt. en uoriginal 16A ladekabel og en adapter. Ladestasjonene jeg selger kan leveres med kort tilførselskabel og CEE-støpsel som passer:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
___________________________________________________________________________________

Er det leveringstid på disse jkirkebo?

elektrolux

Sitat fra: Ørjan Vassbotn på onsdag 28. desember 2016, klokken 21:28
Sendt dem mail. Venter på svar.

Finner dessverre ikke mailen din, men vi monterer gjerne på et 16A rødt støpsel på utstyret vårt for plug and play lading fra nevnte stikk.

Med frakt, tilkoblingskabel og mva koster en ladestasjon som f.eks denne deg da kun 4660.-
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Ørjan Vassbotn på torsdag 29. desember 2016, klokken 14:42

Sitat fra: Ørjan Vassbotn på I går kl. 20:57

Hei

Jeg har rødt uttak av 230v/400V 3-fas 16A i garasjen. Jeg er på leting etter det jeg trenger for å lade bilen min på dette. Finnes det en overgang fra dette røde uttaket til Type2 som er på min 6,6kw ladekabel som jeg fikk med bilen? Kan jeg koble noen ladebokser på dette? Regner med at jeg får bare 3,7kw ut av dette? Får ikke 32A uttak da jeg bare har 40A hovedsikring i huset.




Du trenger en ladestasjon for å få ut 16A fra denne, evt. en uoriginal 16A ladekabel og en adapter. Ladestasjonene jeg selger kan leveres med kort tilførselskabel og CEE-støpsel som passer:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
___________________________________________________________________________________

Er det leveringstid på disse jkirkebo?

Ja, dessverre. Neste batch kommer i månedsskiftet januar/februar så det er ca. 5 ukers leveringstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 29. desember 2016, klokken 16:13
Sitat fra: Ørjan Vassbotn på onsdag 28. desember 2016, klokken 21:28
Sendt dem mail. Venter på svar.

Finner dessverre ikke mailen din, men vi monterer gjerne på et 16A rødt støpsel på utstyret vårt for plug and play lading fra nevnte stikk.

Med frakt, tilkoblingskabel og mva koster en ladestasjon som f.eks denne deg da kun 4660.-

Dumt å kjøpe en 3,6kW-variant når han har 400V tilgjengelig da. Det er ganske sannsynlig at neste elbil vil ha 3-fase lader, da er det dårlig økonomi i å måtte bytte ladestasjon igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Godt poeng.

Plug and play Ratio 11 kW ladestasjoner med innebygget jordfeilbryter type B kommer inn like over nyttår, men da kun med fast kabel. Med det sagt er jo den gamle B3200RD traveren på lager.

Ellers er det fullt mulig å plugge en Zapcharger direkte til et slikt stikk. Disse er også på lager.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Sitat fra: Ørjan Vassbotn på onsdag 28. desember 2016, klokken 20:57
Regner med at jeg får bare 3,7kw ut av dette? Får ikke 32A uttak da jeg bare har 40A hovedsikring i huset.
Ja, biler på 6,6kw er enfasebiler, så da får du bare brukt den ene fasen, og ut av 16A blir det ikke mer enn 3,7kw.
Ut fra 16A-uttaket kan du lade 3 enfasebiler, eller du kan som nevnt sette opp kontakt til å lade en framtidig 3-fasebil.
Dersom du vil vurdere 1*32A, så gjelder det vel bare å planlegge huset så det ikke blir for stor belastning på den ene kursen.
Skal man klargjøre 3-fase-lading, bør man vel også vurdere ressursbruken i huset. Har du f.eks induksjonstopp på 1*25A, så kan det bli lite å gå på. Det kan vurderes om f.eks induksjonstopper også da bør gå på 3 fase.
Du kan også lade på 1*20A eller 1* 25A, eller hva du måtte ønske. Enkelte EVSEr kan stilles inn på hva du måtte ønske fra 6A til 25A eller kanskje til og med 32A. Jeg ville nok ha satt opp 32A kurs, og justert EVSE på ca 25A, allt etter hvilke andre kurser som går på samme fasen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA