Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye E-golf

Startet av mauglend, søndag 16. april 2017, klokken 23:14

« forrige - neste »

KjellG

Årsaken til at en som oftest ikke kan koble et 16A schuko-utstyr til en 32A kontakt er at dette utstyret skal være godkjent for å stå på en så kraftig kurs. Spørsmålet er hvordan utstyret reagerer ved feil og det er hele 32, ikke bare 16A tilgjengelig i feilsituasjonen.

En kan løse dette ved å sikre ned med en 16A sikring i overgangen.

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 08. februar 2017, klokken 17:01
Hvor går grensen da. Dette må da være behørlig dokumentert siden du går så hardt ut?
Det er veldig vanlig å anbefale 20A kurs til en 16A ladestasjon. Kan du referere til en forskrift som beskriver at 20A sikring er greit men ikke 32A. Og hva om man ønsker å bare lade med 10A. Skal man da sikre med max 16A, eller er 20A greit det også. Og i såfall hvorfor.

Grensen går der dokumentasjonen til utstyret sier at grensen går. Om du kjøper vår Viridian EcoLite ladestasjon og ber om å få den begrenset til 16A kan den lovlig kobles til en 40A kurs. Dette fordi den er godkjent for å kobles til så kraftige kurser. Dette betyr bl.a at den har kraftig nok internt ledningsnett til å løse ut en 40A sikring ved kortslutning.

En ren 16A ladestasjon vil som regel ikke være godkjent for tilkobling til en 40A kurs, typisk er maks 20A. Da kan man bruke tynnere ledninger internt siden det ikke vil oppstå like store strømmer ved kortslutning før vernet løser ut.

Alt utstyr som har schuko-kontakt må pr. definisjon være godkjent for å tilkobles en 16A kurs. Det er sjelden godkjent for noe mer, men enkelte unntak finnes slik som Teslas UMC-ladekabel som kan forsynes med forskjellige adaptere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Helt enig. Derfor spørsmålet mitt til Zyp. Men ser at han reagerte som han gjorde pga. shuko stikk og 32A.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

KjellG

En liten presisering for uinnvidde, ved kortslutning vil vernet slå ut, men om betingelsene er dårlig vil det ta litt for lang tid. Så lang tid at andre deler av kursen kan få varig skade.

zyp


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA