Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv

Startet av Vestgolf, søndag 19. mars 2017, klokken 00:05

« forrige - neste »

Vestgolf

Hei

Jeg får min første elbil i Mai+/- og holder på å lese meg opp på ladealternativer.
Hos Volkswagen i Stavanger i går sa selger at den nye egolfen kommer med trefaselader uten at han kunne gi meg dette svart på hvitt. Er det da slik at jeg kan få montert en ny kurs i sikringeskapet mitt med type B vern og en dimmensjonert kabel med en rød industrikontakt i garasjen for å kunne lade med høyere strøm en de 16 amperene jeg får fra en vanlig stikkontakt?

Har forøvrig 400V TN nett og er klar over at det kan være lastbegrensninger i sikringeskapet mitt i fht. annen last i huset samt at jeg har hørt at det er generelle lastbegrensninger i Rogaland på elbillading for å unngå skjevfordeling. Flere som kjenner til dette?

Jeg ser ikke helt hva en veggboks vil tilføre når jeg ser bort fra smarte funksjoner som kommunikasjon med veggboks via en app. etc. Jeg kan jo uansett styre ladetid og effekt i bilen.

Setter pris på noen gode råd her.

Bob

Jeg har hørt at det er dobbel ladefart sammenlignet med dagens e-Golfer, men at det er kun snakk om enfase. Da betyr det i grunnen maks ladefart uten å benytte hurtiglader er 32 ampere enfase og ikke snakk om trefase.

På denne brosjyren https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf så ser man på "motor" siden at det er snakk om 7,2 kW lading i forhold til dagens 3,6 kW lading.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

zbk

Hvis du kjøper deg en veggboks med innebygget B-vern kan du legge opp en kurs med bare vanlig sikring og få koblet ladestasjonen på denne. Det vil typisk bli billigere enn at elektriker skal installere B-vern på kursen.

Dersom planen er å ha en semiportabel lader med rød kontakt som du tar med på tur, så er løsningen du skisserer grei.

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner har en rimelig ladestasjon som du forholdsvis enkelt kan styre ladestrømmen på, men det finnes mange alternativer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Vestgolf på tirsdag 10. januar 2017, klokken 08:03
Hei

Jeg får min første elbil i Mai+/- og holder på å lese meg opp på ladealternativer.
Hos Volkswagen i Stavanger i går sa selger at den nye egolfen kommer med trefaselader uten at han kunne gi meg dette svart på hvitt. Er det da slik at jeg kan få montert en ny kurs i sikringeskapet mitt med type B vern og en dimmensjonert kabel med en rød industrikontakt i garasjen for å kunne lade med høyere strøm en de 16 amperene jeg får fra en vanlig stikkontakt?

Har forøvrig 400V TN nett og er klar over at det kan være lastbegrensninger i sikringeskapet mitt i fht. annen last i huset samt at jeg har hørt at det er generelle lastbegrensninger i Rogaland på elbillading for å unngå skjevfordeling. Flere som kjenner til dette?

Jeg ser ikke helt hva en veggboks vil tilføre når jeg ser bort fra smarte funksjoner som kommunikasjon med veggboks via en app. etc. Jeg kan jo uansett styre ladetid og effekt i bilen.

Setter pris på noen gode råd her.

1x32A på nye eGolf, ikke 3x16A. Uansett bør du fremtidssikre når du har 400V og legge ut en så stor 3-fase kurs som elektriker mener er mulig. Prisforskjellen på en 3x16A og f.eks en 3x25A kurs er helt minimal. Men inntaket ditt vil sette begrensningen her, påregn ladekurs på maks halvparten av inntaket. kanskje noe under om du bare har 3x40A. Jeg ville begrenset meg slik:

3x40A inn - 3x16A til lading
3x50A inn - 3x20A til lading
3x63A inn - 3x32A til lading

Ladekabelen som medfølger støtter bare 10A 1-fase (ikke 16A), så du må uansett ha mer utstyr for å kunne utnytte en større kurs. En fast ladestasjon er å anbefale, da kan du også spare endel penger på å velge en med integrert jordfeilbryter type B så slipper du det i skapet.

Å gå veien om en CEE-kontakt vil bare føre til at jordfeilbryteren MÅ settes i skapet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 08:42
Å gå veien om en CEE-kontakt vil bare føre til at jordfeilbryteren MÅ settes i skapet.
Denne påstanden må du utdype.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Vestgolf

Jeg har overbelastningsvern på 56A, og tilførsel er en 4*50mm Alukabel men det ser ut som kun 2 av fasene er tatt inn i skapet, se vedlagt bilde av kursskjema og skap.

I dette tilfellet, så blir da anbefalingen din, jkirkebo å sette opp en 25A kurs, men da kun på to faser?
Ellers må jeg vel ha nytt overbelastningsvern som tar alle tre fasene?

Hva er forskjellen i ladeeffekt på å benytte 2*25A og 3*25A?

Hvordan utnytter en veggboks 3*25A når den nye egolfen uansett ikke støtter trefaselading?

jkirkebo

Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 08:52
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 08:42
Å gå veien om en CEE-kontakt vil bare føre til at jordfeilbryteren MÅ settes i skapet.
Denne påstanden må du utdype.

Alle nye kurser for elbillading må ha B-vern. Setter man opp en kontakt har man ikke noe kontroll på hva slags utstyr som kobles til, altså må B-vernet settes i skapet for å sikre at det er B-vern ett eller annet sted i kretsen.

Kobles ladestasjonen direkte har man kontroll på hva slags utstyr som er koblet til og det er tilstrekkelig med B-vern i ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Vestgolf på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:02
Jeg har overbelastningsvern på 56A, og tilførsel er en 4*50mm Alukabel men det ser ut som kun 2 av fasene er tatt inn i skapet, se vedlagt bilde av kursskjema og skap.

I dette tilfellet, så blir da anbefalingen din, jkirkebo å sette opp en 25A kurs, men da kun på to faser?
Ellers må jeg vel ha nytt overbelastningsvern som tar alle tre fasene?

Hva er forskjellen i ladeeffekt på å benytte 2*25A og 3*25A?

Hvordan utnytter en veggboks 3*25A når den nye egolfen uansett ikke støtter trefaselading?

Jeg ville, om mulig, oppgradert til 3x56A inntak. Er ikke sikkert det trengs å gjøres mer enn å bytte hovedsikring + samleskinner.

3x25A vil lade nye eGolf med 1x25A, mens en ny i3 med 3-fase lader får 3x16A. Du får altså ladet alle typer elbiler bra med en slik kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA