Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Flyvind, lørdag 06. mai 2017, klokken 10:00

« forrige - neste »

Flyvind

Jeg regner med at det ikke er fullt så interessant for etablerte i3'ere en beskrivelse av en slik roadtrip, men nå er det mange nye elbilister der ute og uerfarne som har 94' in i bestilling. Denne type info hadde jeg selv satt pris på hvis jeg vurderte en slik bil. Hva kan man forvente?
2 år med VW E-up ble en suksesshistorie med 42000 km på klokka gikk den videre til nye eier før vår nye i3 ble levert på torsdag
Jøjje meg,total ny opplevelse og mye å settte seg inn i, men prinsippene er jo mye av det samme. Det er tett på 300 km til Spa hotellet i Gøteborg, så at jeg måtte lade underveis var ikke uventet. Fulladet og fullvarmet bilen hjemme i Follo inklusive batteriet. Basert på kjøring dagen før viste den beregnet rekkevidde på 178 km, i garasjen der temperaturen var -5. Vi kjørte pent og pyntelig avgårde ut i -8 med Eco pro, ett trinn på setevarme x2 og 20C på vifta på,første trinn. I løpet av første milen steg beregnet rekkevidde til 198 km. Vi la oss pent og pyntelig i 90km nedover E6 mot Svinesund. Rekkevidde indikatoren på kartet i navigasjonen hadde fortalt oss på forhånd at vi ville klare å nå svenskegrensa. Men det er jo bare 105 km hjemmefra!! Topografi og fartsgrense påvirker denne beregningen, så ligger du i 90 nedover motorveien instedet for 110 blir virkeligheten en helt annen. Passering grensa var resterende batteri 50%  og km rekkevidde med god margin til Tanumshede, ca halvveis. Temperaturen har underveis beveget seg over på pluss med en intens lav motsol. Den adaptive cruisekontrollen slo  ut flere ganger før vi fant ut av hvordan sette vanlig cruisecontrol. Vi når Tanumshede med 20% på batteriet etter kjørte ca 140 km. GRATIS hurtiglading (FortumNobil) for senterets kunder. Strålende !  ;D Den er fulladet på 50 minutter og forvarming av kupeen er satt. Handle posene lagt i bilen og vi cruiser videre. Det blåser opp. Hittil har snittforbruket vært på 15.5 som jeg forstår at etter forholdene er ganske bra (ref BMW Community) Snittet øker til over 16kw/100 og vi får føle vingle valsen over høye motorveibroer. Dette var litt uvant, men det er vel bare å holde litt hardere i rattet. Vi har nok kanskje spart litt vel mye på varmen og kjenner oss kalde. Øker noe til 22C. Vi ankommer Arken Spa ved havne utløpet i Gøteborg med 45 km rekkevidde, 20% batteri. Snitt forbruket endte på ca 16.5. Snitt fart 78km, og vi har kjørt 300 km. Her står gratis hurtiglading klar med " Clever" bokser. Setter de i gang med min RFID fra Fortum. Stormen bryter løs, tett snøvær med kuling i kastene. Så vanvittig deilig å sette seg i badestampen å se ut på drittværet, nyte alt det et Spa innebærer, mens vårt nye prakt eksemplar av en i3 står å beiter ute.

Vi tok en byrundtur med kald fulladet bil påfølgende dag. Greit å teste hvor mye forskjell det utgjør. Kjørte ut Tingstadtunellen nordover med 85% batteri og beregnet rekkevidde på 178km. Det skulle jo gå greit de 140 km til Tanumshede. En del trafikk og lavere gjennomsnittsfart. La oss etterhvert i 90 km 20 grader på klima med Ecopro litt setevarme og struping av vifta til trinn 1. Lite vind nordover og snittet la seg på 14.5 kwt/100km. Litt overrasket over at kaldstart ikke utgjorde mer mht økt forbruk, men nå var det 3 pluss, som sikkert utgjør en del. Etterhvert krøp vi opp på 15 tallet. Tanumshede ble nådd med rest på batteriet 20%. Ladet i 50 minutter på Combo. Litt sirkus på ladeplassen da en svensk dame hadde startet AC lading på samme lade punkt som Tesla med converter fra Chademo. Ikke alltid at det går avhengig av strømtilførselen til automaten. Chademo hadde stoppet og fly forbannet eier kom ut og meddelte sin misnøye. Den stakkars svenske damen hadde ikke handlet med overlegg, så jeg synes det var ufortjent. Jeg er vant med hjelpsomme, høflige elbilister. Håper det vil fortsette slik og at dette var et engangstilfelle.
96% batteri og 180 km beregnet rekkevidde ville ta oss helt hjem. Litt solvarme hjalp til og vi unngikk å fryse hjemover. Litt dugg oppsto når vi styrte varmen kun ned på bena. Manuell styring kun opp og ned ordnet på dette. Adaptiv cruice slo seg av igjen i tett tåke, og vi gikk over til vanlig cruice. Snitt forbruket ble 15.5 på hjemturen, 75km Ø og 20% 40 km rekkevidde gjensto ved hjemkomst.

Vår erfaring viser da at på drøyt 4 timer med lading og tilpasset fart er det fullt mulig å nå Gøteborg, selv på vinterstid. Spent på hvordan den er på sommeren, men skal du kjøre de teoretiske 300 km på en lading må man nok kjøre i 80km maks og da når du vel Gøteborg med et nødskrik på 4 timer uten lading. Vi får se...

Nyttig å ta en slik roadtrip for å bli kjent med vår nye 94 i3. Vi er helfrelst og gleder oss til å ta den i bruk i hverdagen. Unfair å sammenligne med vår kjære Eup, men med 18.7 ah og mer bybil preg har i3 med sin nye range et betydelig større bruksområde, så TDI'en blir nok mer og mer hjemmesitteren når vi skal ut på tur. Takk til alle som hadde lyst og lese og evt kommentere.
2017 i3
2015 Eup solgt

AppleKnocker

Roadtrip er alltid interessant :D

Den evige trade off med elbil er om man skal kjøre saktere og komme lenger mellom hver lading, eller kjøre raskere og lade oftere; hva gir kortest reisetid totalt sett.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

RogerRabbit

Sitat fra: Flyvind på søndag 26. februar 2017, klokken 08:33
Jeg regner med at det ikke er fullt så interessant for etablerte i3'ere en beskrivelse av en slik roadtrip, men nå er det mange nye elbilister der ute og uerfarne som har 94' in i bestilling. Denne type info hadde jeg selv satt pris på hvis jeg vurderte en slik bil. Hva kan man forvente? Skriver nå første del i Gøteborg mens jeg husker detaljer og føyer til hjemturen senere.
2 år med VW E-up ble en suksesshistorie med 42000 km på klokka gikk den videre til nye eier før vår nye i3 ble levert på torsdag
Jøjje meg,total ny opplevelse og mye å settte seg inn i, men prinsippene er jo mye av det samme. Det er tett på 300 km til Spa hotellet i Gøteborg, så at jeg måtte lade underveis var ikke uventet. Fulladet og fullvarmet bilen hjemme i Follo inklusive batteriet. Basert på kjøring dagen før viste den beregnet rekkevidde på 178 km, i garasjen der temperaturen var -5. Vi kjørte pent og pyntelig avgårde ut i -8 med Eco pro, ett trinn på setevarme x2 og 20C på vifta på,første trinn. I løpet av første milen steg beregnet rekkevidde til 198 km. Vi la oss pent og pyntelig i 90km nedover E6 mot Svinesund. Rekkevidde indikatoren på kartet i navigasjonen hadde fortalt oss på forhånd at vi ville klare å nå svenskegrensa. Men det er jo bare 105 km hjemmefra!! Topografi og fartsgrense påvirker denne beregningen, så ligger du i 90 nedover motorveien instedet for 110 blir virkeligheten en helt annen. Passering grensa var resterende batteri 50%  og km rekkevidde med god margin til Tanumshede, ca halvveis. Temperaturen har underveis beveget seg over på pluss med en intens lav motsol. Den adaptive cruisekontrollen slår ut flere ganger før vi finner ut av hvordan sette vanlig cruisecontrol. Vi når Tanumshede med 20% på batteriet etter kjørte ca 140 km. GRATIS hurtiglading (FortumNobil) for senterets kunder. Strålende !  ;D Den er fulladet på 50 minutter og forvarming av kupeen er satt. Handle posene lagt i bilen og vi cruiser videre. Det blåser opp. Hittil har snittforbruket vært på 15.5 som jeg forstår at etter forholdene er ganske bra (ref BMW Community) Snittet øker til over 16kw/100 og vi får føle vingle valsen over høye motorveibroer. Dette var litt uvant, men det er vel bare å holde litt hardere i rattet. Vi har nok kanskje spart litt vel mye på varmen og kjenner oss kalde. Øker noe til 22C. Vi ankommer Arken Spa ved havne utløpet i Gøteborg med 45 km rekkevidde, 20% batteri. Snitt forbruket endte på ca 16.5. Snitt fart 78km, og vi har kjørt 300 km. Her står gratis hurtiglading klar med " Clever" bokser. Setter de i gang med min RFID fra Fortum. Stormen bryter løs, tett snøvær med kuling i kastene. Så vanvittig deilig å sette seg i badestampen å se ut på drittværet, nyte alt det et Spa innebærer, mens vårt nye prakt eksemplar av en i3 står å beiter ute.

Fortsettelse følger

Tusen takk for informasjonen!
Får min i3 neste fredag, og er kjempe spent.
Dette gir meg en liten indikasjon på hvordan det er.
Gleder meg til å teste den ut neste helg. Blir nok relativt lokalt, til man ser at alt fungerer som det skal.

Kos dere på tur!

/Roger
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2

model3citizen

#3
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 26. februar 2017, klokken 12:29
Roadtrip er alltid interessant :D

Den evige trade off med elbil er om man skal kjøre saktere og komme lenger mellom hver lading, eller kjøre raskere og lade oftere; hva gir kortest reisetid totalt sett.

Å kjøre saktere fører til mindre stress og stressrelaterte problemer. Hvem vil ikke bruke noen ekstra minutter i en i3 vel? Jeg kunne skjønt det om det var en Zoe eller Leaf, da hadde jeg også ville kommet meg frem og ut av bilen så fort som mulig.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

KapteinLefso

Helt enig model3citizen. Med bra stereo, triveling interiør og gode kjøreegenskaper så plager det meg ikke i dete hele tatt å tilbringe 10 minutt ekstra i i3en fremfor å stresse.
2017 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA