Hovedmeny

Automat

Startet av Thomas221, lørdag 28. januar 2017, klokken 15:59

« forrige - neste »

Thomas221

Vurdere å gå til innkjøp av en iconiq, men er litt betenkt over disse knappene for å velge gir.

Fikk ikke skikkelig svar fra selger om hva som skjer hvis du er uheldig å trykker inn f.eks revers mens du kjører eller park for den delen,

Noen som har opplevd dette eller vet noe rundt dette?

moby666

#1
Det går helt fint. Bare til å trykke i vei, du får beskjed at det ikke er mulig å sette bilen i park hvis bilen ruller. Samme på Leaf, men Soul ødelegger du girkassen hvis du setter den i park hvis du er i fart.


IONIQ skrives med Q :)

turfsurf

Han skrev da med q, bare en c for mye  ;D

Ellers er det morsomt å korrigere en skrivefeil med feil grammatikk  ::)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas221

#3
Takker for svar, da blir det nokk bilkjøp ja.
Ser det gikk litt fort i svingene med stavingen der, men av en eller annen grunn har jeg fått det på hjernen at bilen heter iconiq istedenfor ioniq

tuono

Du er ikke den eneste..... :)

Anders Jensen

litt snodig at det kalles girkasse når det i prinsipp er en frekvensomformer som fungerer som "girkasse"?

Det er vel heller riktig å si at drivverket kan ta skade av å trykke på feil "gir".. ?
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

tuono

Under frenetisk leting etter et adgangskort i frontkonsollen i morrest....iført en diger parkas....kan jeg bekrefte at det eneste som skjer ved "betjening" av knappene under fart er at systemet gir deg kjeft via displayet.

nr1rayner

På Leaf går den i N hvis du prøver å legge inn R i fart.
P har jeg ikke turt å teste, men uansett skal og bør det være ganske idiotsikkert.

Trykker man start/stopp-knappen i fart skjer det..... ingenting.

Tjah, du kan vel kalle det frekvensomformer. Girkasse er jo ikke riktig da den ikke har noen gir, kun en fast reduksjon. Så differensial blir vel mer riktig.
D eller R sier bare hvilken vei motoren skal spinne.
N er jeg usikker på, men tror motoren følger med da også, så det er vel bare et signal om at motoren ikke skal få kraft.
P er det vel som på vanlige automatkasser, en "bolt" eller pinne, som går inn i et hakk/hull og fysisk låser.
Går denne bolten/pinnen inn i et hull/hakk under fart kan dyre ting skje..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gustav Ditter

Elektriske biler  : computeren passer på at hele systemet er ok all time.    Ny ioniq er under plannleggint med dobbelt så står batteri - lest på tysk presse ,  til 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA