Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S - levering 2013

Startet av Ebil, onsdag 23. februar 2011, klokken 15:22

« forrige - neste »

Ebil

Verkstedsmanualen viser de 4 løftepunkt som kan benyttes, men hvor kan en støttebukk plaseres. Hva jeg mener er, etter at et hjul er jekket opp, hvor kan en plasere en støttebukk slik at bilen står stødig og støttebukken ikke skader bilen.
rgds
Bergen
Think 2001

elektrolux

Jeg ville plassert støttebukker under hjulopphenget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Svein-O

Skal du ta hele bakakselen ned f.eks, kan du legge en 4" plank i bakkant av batterikassen og la planken hvile på støttebukkene.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

Ebil

Mange takk for svar. Har nå jekket opp ene framhjulet for å sjekke bremser. Men jeg har litt problemer med å se/finn et "trykt" sted å sette å sette støttebukken.
Bergen
Think 2001

Ken

Pass på at bremserør foran ikke kommer i klem
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ebil

Kan en plasere jekken litt bak løftepunktet foran, slik at støttebukken kan bruke løftepunkte foran? Tåler rammen trykke der? eller bør en heller legge en kraftig tre-bjelke på ca 1 meter mellom jekken og rammen for å fordele kraften. Bilen er jo ganske tung. (Har lett på www etter hvordan rammen er, hvor den er forsterket, noen som har info? Hvis det er tilgjenelig, burde det kansje vært i wiki)
rgds
Bergen
Think 2001

hma

#6
Hei,

Jeg har løftet min Think en rekke ganger ifm uttak av batterikassa.
Har brukt Biltäma sin 2,5tonns garasjejekk og deres rimeligste støttebukker.

Løftepunktene som er anmerket er ikke de beste og sikreste etter min mening for dårlig, man kan i værste fall risikere at bilen faller av under jekking.
Jeg har alltid benyttet firkantprofilen som ligger under dørstokken, der kan man sikkert plassere kloa til jekk/bukk. Man må bare passe på at bremserør eller Webastorør ikke kommer i klem.
Den tåler fint å løfte hele høyre eller venstre side kun ved bruk av én jekk i ett løft. Profilen under bilen passer perfekt i løfteskåla på Biltäma-jekken og sikrer at bilen ikke glir av. Jeg vil være varsom ved bruk av treverk, det kan lett forskyve seg eller gli av.
Det er utrolig viktig å fokusere maksimalt på sikkerhet når du løfter bilen og jobber under eller ved siden. Klemskader blir lett fatale. Lykke til!

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Ebil

Hei Håkon.
Tusen takk for svar. Da har vi samme grasjejekk. Bruker også "firkanten" under dørstokken.  Ønsker også å bruke støttebukk, men finner ikke skikkelig ut hvor jeg skal plasere den, slik at den står stødig og at bilen/rammen tårer trykket der. Takk for advarsel om bruk av treverk.
rgds
Bergen
Think 2001

hma

Støttebukkene plasserer jeg også under firkantprofilen, én i hver ende på hver side av bilen.
Ellers pleier jeg å starte med å legge to europaller innerst i garasjen og lage rampe opp til disse av planker. Så kjører jeg fronten opp på pallene og fjerner plankene. Jeg har i tillegg snekrer meg noen mindre platformer i tre (3 lag med 2") som kan plasseres under hjulene for å sikre eller tilpasse høyde. Lecablokker er også egnet til å sette under hjulene, men vær klar over at disse vil forskyve seg i lengderetningen når de plasseres under bakhjulene.
Skal du bare jobbe med hjuloppheng, eller trenger klaring under hjulene kan bukkene som sagt settes under firkantprofilen.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hens

Firkanten som går under døren har ganske tynn plate, og bremserøret ligger så nærme på venstresiden at det lett kan skades.  Hvis det skades, kan en benytte en skjøtenippel og flenseverktøy som en får på Biltema.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA