Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på hytta; 230V 3-fase IT nett

Startet av TM, mandag 06. mars 2017, klokken 08:34

« forrige - neste »

TM

Mange sier at de aldri ville kjøpe elbil uten aktiv batterivarme. Men er det ikke slik at det genereres varme fra batteriet under kjøring ?. Og er det ikke slik at batterivarme (eks. på Leaf og i3) bare slås på når bilen er parkert og tilkoblet strøm. For hvis batteriet bruker strøm til å varme seg selv, så går vel vinningen opp i spinningen ?
Er det virkelig slik at VW er helt ubrukelig til hurtiglading når det er veldig kaldt, selv om ladingen første skjer etter 2 timers kjøring og bilen har stått i varm garasje ?

02jan

Vel så viktig å ha aktiv kjøling , slik at man kan hurtiglade så mange ganger man vil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

j-Golf

#2
Sitat fra: TM på lørdag 31. desember 2016, klokken 16:12
Mange sier at de aldri ville kjøpe elbil uten aktiv batterivarme. Men er det ikke slik at det genereres varme fra batteriet under kjøring ?. Og er det ikke slik at batterivarme (eks. på Leaf og i3) bare slås på når bilen er parkert og tilkoblet strøm. For hvis batteriet bruker strøm til å varme seg selv, så går vel vinningen opp i spinningen ?
Er det virkelig slik at VW er helt ubrukelig til hurtiglading når det er veldig kaldt, selv om ladingen første skjer etter 2 timers kjøring og bilen har stått i varm garasje ?
Aktiv batterivarme giver ingen mening hvis energien kommer fra batteriet nej. Når batteriet er meget koldt vil den indre modstand være højere. Dette gør at der afsættes mere energi=varme i batteriet indtil det er varmet op og den indre modstand falder igen. Der kan være noget rækkevidde at hente hvis batteriet varmes af tilsluttet strøm eller opvarmet garage.

gigafactory

Aktiv batterivarmer i seg selv har helt klart mest for seg når bilen står plugget inn og/eller når du skal kjøre langt under "ekstreme" temperaturer, men stiger batteriet raskt i temperatur så vil du tidligere få god virkningsgrad og effekt på regen f.eks. også.

I lave temperaturer går reaksjonene i batteriene sakte og den indre motstanden går i taket, dette vil jo igjen føre til mer varmeutvikling og i så måte vil batteriene til en viss grad varme seg selv opp. Problemet oppstår når varmen som utvikles ikke er nok til å nå en passe driftstemperatur (typisk 15+), da vil du hele tiden slite med dårlig virkningsgrad. Jeg tror dette problemet forsterkes av at passivt kjølte batterier må kunne kvitte seg med en god del varme når det er varmt også, de kan ikke være godt isolerte. Termisk konduktivitet virker begge veier. Her har aktivt kjølte batteripakker en fordel i at de kan være bedre isolerte og dermed både nå en god driftstemperatur raskere(i det hele tatt) samtidig som de trenger mindre varmeeffekt for å holde på den.

dabis

Etter å ha studert batteriet igjennom dataen jeg får fra å koble meg til bilen så virker det som at vw har gjort en grundig jobb når det kommer til å begrense skade på batteriet ved feil bruk. eks så kan du ved kaldstart ikke trekke ut mer strøm fra batteriet en det er forsvarlig å gjøre for å unngå skade. Dette ser du ved kaldstart -10 grader uten å ha koblet til bilen i lader over natten på "effektometeret" som da vil indikere at bilen begrenser kraftuttaket fra batteriet. Om man da lader bilen frem til avreise ved bruk av tidsstyrt lading så vil dette problemet bortfalle. VW gjør en grundig jobb om ikke dette bare er isenesatt:
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA