Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring Tesla

Startet av kln66, mandag 20. februar 2017, klokken 08:00

« forrige - neste »

kln66

I går var jeg på min aller første langtur med i3en (94Ah), og med elbil i det hele tatt forsåvidt.

Totalt 456km: Sørumsand - Forset (Gausdal), deretter Forset - Lillehammer - Forset, og så Forset - Sørumsand. 3-5 minusgrader og skikkelig griseføre hjem igjen.
På motorveien lå jeg i 95 km/t, ellers fulgte jeg fartsgrensene.
Snittfart for turen: 66,3 km/t
Comfort-modus hele veien, 21-22 grader i kupéen.

Totalt forbruk for turen ble 18,4 kWh/100km, som vel må være helt OK, forholdene tatt i betraktning.

Positivt overrasket over hurtigladestasjonene (Espa, Strandtorget på Lillehammer og Ikea Ringsaker). Var litt skeptisk etter å ha lest diverse innlegg om problemer her på elbilforum, men de var enkle å bruke og ingen problemer. Dessuten gikk det FORT! På Ikea startet jeg ladingen med ca 3-4 mil igjen, og på 36 min var den oppe i 92%/192km (som forøvrig falt til 166km så fort jeg begynte å kjøre).
Totalt brukte jeg ca 270,- kroner på hurtiglading på turen. Hadde jeg kjørt X3en hadde vi snakket ca 700,- i diesel og bompenger, så det er en del å spare. På den annen side ble vel de sparte pengene borte i handling på Ikea og boller på Espa  ;)

Klimatisering under hurtiglading fungerte forøvrig helt fint. Veldig greit når det er -3 og regnet høljer ned, så man slipper glasert bil.

ACCen er mer eller mindre verdiløs. Tåke takler den ikke i det hele tatt, og ganske flaky ellers også. Så mesteparten av turen kjørte jeg på vanlig CC, som funker greit nok. For noen uker siden kjørte jeg forøvrig en Polo leiebil med radarbasert ACC på omtrent samme strekningen, og den fungerte prikkfritt hele veien, uansett vær.

Setene i i3 er ikke vanlig BMW-standard. Savner å kunne vinkle og forlenge sitteputa sånn at jeg får skikkelig støtte for lårene.

Men alt i alt er jeg strålende fornøyd med bilen. Litt pinglete fortsatt med hvor langt ned jeg kan gå i restrekkevidde før jeg lader, men det går seg vel til med erfaring.

Og så spår jeg at et av neste års nyord blir "lademage". Disse hurtigladestasjonene ligger jo gjerne i nærheten av junkfood-sjapper, og noe må man jo gjøre mens man venter på at bilen skal lades. Kanskje ser vi konturene av et folkehelseproblem her  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA