Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av Dnn ., onsdag 22. februar 2017, klokken 17:18

« forrige - neste »

Dnn .

Andre her som mener A-stolpen på bilene våre er alt for bred? Jeg har bokstavlig talt null utsikt på siden. Til tross at jeg lener meg godt forover så til siden for å "dekke" stolpen sin blindsone så er det stadig vekk jeg nesten ikke får med meg fotgjengere, spesielt i mørket som er på denne årstiden.

Noen som vet grunnen hvorfor Nissan lagde den stolpen så unødvendig og idiotisk stor? Det lille vinduet hjelper ikke akkurat noe heller...

knut3448

Helt enig!  I enkelte venstresvinger skygger a-stolpen for hele motgående fil. Det lille vinduet på venstre siden ser man ikke ut av fra førerposisjon.

Sele

Den er livsfarlig og det er faktisk en gåte for meg at bilen kunne bli typegodkjent med denne stolpen. Jeg har hatt flere nesten ulykker pga dette.

Cornelius70

Enig at det lille vinduet er en vits - men jeg har ikke problemer med å se rundt a-stolpen. :) (Jeg er langbeint, så jeg har setet langt tilbake, og sér dermed det meste gjennom dør-vinduet, og resten gjennom frontvinduet, ved å lene meg litt frem...)

For å spore litt av med samme tema; skal montere dab-antenne - er det kranglete å ta av dekslet på a-stolpen på høyre side?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

nr1rayner

Har skjult seg biler i blindsonen der.
Vi kan legge skylden på Euro NCAP.
Alt annet enn 5 stjerner i kollisjonsstest er for dårlig på det vestlige marked i disse dager. Da må enkelte deler av bilen være svært motstandsdyktig for deformering. Det medfører desverre tykke A, B, C og alternativt D stolper.
Har man (u)vanen å snu seg når man skal rygge, er det jammen ikke mye sikt bakover heller.

Vi må bare leve med det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Dnn .

Jeg har selv setet helt bak, da jeg også er lang i beina. Men jeg kan som nevnt, ikke fatte at bilen er godkjent med dette. Greit at noen har litt tykkere stolper enn andre men denne tar kaka.

Jeg lener meg som sagt forover-høyre så bak-venstre for å dekke venstre A-stolpe ved fotgjengere, men forrige dagen holdt jeg på å kjøre på en som la slo løst i taket. Kan ikke si samvitigheten var helt på topp da. Har også hatt noen biler som har vært akkurat i den sona der jeg har holdt på å kræsje.
Vil anse meg selv som en relativt god sjåfør (har bilhobby og) så interessen for å stadig bli bedre er garantert der, men jeg føler meg bokstavlig talt som er forferdelig dårlig sjåfør med leaf'n forhold til A6'n min eller golfen til dama...

Electrix

Det finnes allerede en tråd om dette emnet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10311.msg138831.html#msg138831

Det er et problem i mange biler at disse a-stolpene blir veldig store, og dersom en fotgjenger eller bil kommer fra siden i riktig fart og vinkel kan den være usynlig veldig lenge. I den andre tråden var også denne videoen linket, anbefaler å se den.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/hagen-tror-stolpe-hindret-sikten/a/10042990/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

blackleaf1

Sitat fra: Cornelius70 på onsdag 21. desember 2016, klokken 08:50
Enig at det lille vinduet er en vits - men jeg har ikke problemer med å se rundt a-stolpen. :) (Jeg er langbeint, så jeg har setet langt tilbake, og sér dermed det meste gjennom dør-vinduet, og resten gjennom frontvinduet, ved å lene meg litt frem...)

For å spore litt av med samme tema; skal montere dab-antenne - er det kranglete å ta av dekslet på a-stolpen på høyre side?

Den sitter vel med klipps :)
Atle
Lindås

RuneW

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. desember 2016, klokken 09:12
Har skjult seg biler i blindsonen der.
Vi kan legge skylden på Euro NCAP.
Alt annet enn 5 stjerner i kollisjonsstest er for dårlig på det vestlige marked i disse dager. Da må enkelte deler av bilen være svært motstandsdyktig for deformering. Det medfører desverre tykke A, B, C og alternativt D stolper.
Har man (u)vanen å snu seg når man skal rygge, er det jammen ikke mye sikt bakover heller.

Vi må bare leve med det..

De som eier en Leaf må selvsagt bare leve med det, men det er andre biler på markedet med like høy NCAP score og vesentlig bedre sikt. Nissan har gjort en elendig jobb på dette området.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Einar_S

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. desember 2016, klokken 09:12
Det medfører desverre tykke A, B, C og alternativt D stolper.
Har man (u)vanen å snu seg når man skal rygge, er det jammen ikke mye sikt bakover heller.

Vi må bare leve med det..
Tiltredes!

Jeg har etpar andre (eldre) biler som er vesentlig større en Leaf. Men der jeg har mye bedre oversikt både ift. A-stolpe og ved rygging. Når jeg kjører Leaf så sitter jeg tidvis og veiver med hue som ei høne for å se rundt disse stolpene.

Jeg har spurt meg selv om tap av oversikt er verd den ekstra (NCAP) sikkerheten. Der tester de jo hva følgene er av et sammenstøt. Men er det ikke like viktig eller viktigere å bygge biler som er designet for å unngå sammenstøt? Så får vi vel selvkjørende biler som skal forebygge det, men kan de virkelig det? Jeg tror det fortsatt er langt frem dit.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Trekkoppbil

Det er flott med en tråd hvor det taes opp et reellt sikkerhetsproblem.

Ja, vi bør protestere på dette, og som bilister bør vi kreve at Nissan kommer med noe bedre i neste model.
Jeg har en mistanke om at Leaf er bygd spesifikt for sikkerhetstestene man blir testa på, men jeg ville ikke sitte i en Leaf i en reel kollisjon. Det er mulig de støtabsorberende sonene har en funksjon hvis du kjører rett inn i en plan fjellvegg, men ellers veit jeg ikke om de er til noe nytte.

Einar_S

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 23. desember 2016, klokken 01:06
Ja, vi bør protestere på dette, og som bilister bør vi kreve at Nissan kommer med noe bedre i neste model.

Og du tror på Nissan Nissen?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA